English

ایران و عراق برادروار با یکدیگر همکاری می‌کنند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی در همه حالات خود در سطح مناسبی قرار دارد و دو کشور به صورت برادروار با یکدیگر همکاری می‌کنند که جهان نیز نتایج خوب آن را می‌بیند.

ایران و عراق برادروار با یکدیگر همکاری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری موج،  یحیی آل اسحاق امروز در همایش بزرگ تجاری ایران و عراق در محل سالن اجلاس سران اظهار کرد: روابط دو کشور ایران و عراق رابطه تاریخی، قدیمی و استراتژیک است و عزم مسوولان دو کشور در دوره‌های مختلف بر توسعه و رشد این همکاریها در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی در همه حالات خود در سطح مناسبی قرار دارد و دو کشور به صورت برادروار با یکدیگر همکاری می‌کنند که جهان نیز نتایج خوب آن را می‌بیند.

مسائل اقتصادی در سطح مسائل امنیتی و نظامی و حتی بالاتر از آن رشد کند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: عزم دو کشور بر آن است که مسائل اقتصادی نیز در سطح مسائل امنیتی و نظامی و حتی بالاتر از آن رشد کند زیرا پایداری امنیتی با اقتصاد رابطه مستقیم دارد و این رابطه باعث پایدارتر شدن آن خواهد شد.

آل اسحاق تصریح کرد: این انتظار و خواهش وجود دارد که همانطور که در حوزه‌های سیاسی و امنیتی فعال هستیم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم بدانید که در حوزه اقتصادی نیز اهمیت حضور و سرمایه‌گذاری کمتر نیست.

وی گفت: توسعه اقتصادی، سرعت رشد حوزه‌های دیگر را ندارد که شاید شرایط زمانی، مکانی این الزام را می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق یادآور شد که در مسائل زیرساختی توسعه روابط اقتصادی مواردی در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل‌، صدور روادید، رقابت‌ها، گمرک و ... وجود دارد که برای حل آنها باید اقدام شود.

آل اسحاق اظهار داشت: باید به گونه‌ای توجه ویژه به توسعه روابط اقتصادی دو کشور داشت و سرعت رشد همکاریهای اقتصادی از سایر حوزه‌ها بیشتر شود و ما 20 میلیارد دلار برای همکاریهای اقتصادی دو کشور در چشم‌انداز پیش رو پیش‌بینی کرده‌ایم.

بنابراین گزارش، حجم مبادلات آمار تجارت عراق با جهان در سال 2015، 98 میلیارد دلار بوده که شامل 54 میلیارد دلار صادرات و 44 میلیارد دلار واردات بوده است و آمار صادرات ایران به عراق در سال 2016، 6111 میلیون دلار و در سال 2015، 6238 میلیون دلار بوده است.

عمده کالاهای صادرات غیرنفتی ایران به عراق طی سالهای 2011 تا 2015 شامل سیمان، بستنی، شربت‌های یخ‌زده، کاکاهو، ماسک، کولرهای آبی خانگی، گوجه‌فرنگی، رب گوجه، پنیر، سیب، لوازم خانه و مواد پلاستیکی و مواد شروع کننده و تسریع‌کننده واکنش‌های شیمیایی و فرآورده‌های کاتالیزم بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه