English

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفت؛

اشتغال زایی با به کارگیری معلولین

کارخانه‌ای منحصر به فرد در دنیا با ۹۲ درصد پرسنل معلول وجود دارد که با قرار دادن اولویت اشتغال برای آنها و خانواده‌های‌شان می‌کوشند ضمن توانمندسازی معلولین، تعریفی نوین از اندیشه و شعار اقتصاد مقاومتی را ارائه دهند.

اشتغال زایی با به کارگیری معلولین

به گزارش خبرگزاری موج، کارخانه‌ای منحصر به فرد در دنیا توانسته ضمن به کارگیری و توانمندسازی معلولین و اشتغال آنها، برای خود اسم و رسمی به پا کند.

92 درصد پرسنل شاغل در گروه بهداشتی فیروز که در قزوین واقع است، معلول هستند و همین موضوع باعث شده که نحوه به کارگیری و اشتغال این تعداد معلول در دنیا منحصر به فرد باشد.

این گروه بزرگترین شرکت بهداشتی شوینده ویژه کودکان در خاورمیانه است که سیاست اتخاذ شده از سوی مدیران ارشد آن به صورت خاص اعلام شده است، به طوری که می‌کوشند تا آنجا که به کیفیت محصول ضربه نزند، از معلولین در بخش‌های مختلف این کارخانه استفاده شود، ضمن اینکه اولویت به کارگیری معلولین هم ناشنوا، جسمی - حرکتی، عصایی، ویلچری و در نبود معلول، افراد سالم در خط تولید به کار گرفته می‌شوند.

در این کارخانه، افراد سالم شاغل در خط تولید هم باید جزو خانواده معلولین باشند. ضمن اینکه در کانون معلولین توانا که نهاد بالادستی این گروه بهداشتی به حساب می‌آید، 3 هزار عضو که همگی آنها معلول هستند، حضور دارند.

محمد موسوی بنیانگذار کانون معلولین توانا و عضو هیات مدیره با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در کانون معلولین توانا در بخش تولید کشور و درحقیقت ایجاد سنگری اقتصادی بوده است، گفت: رویکرد و اندیشه اعضای این کانون انسانی و اجتماعی است، ضمن اینکه در تولیدات صورت گرفته، به دنبال کسب و کار سودمحور و کارتل شدن نبوده و نیستیم و به همین دلیل می‌کوشیم در جهت انسان‌دوستی و مهربانی گام برداریم.

وی تصریح کرد: با محاسبات اقتصادی ثروتمندان به افراد معلول نگاه اقتصادی نداشته و نداریم، بلکه رویکرد خود را اجتماع‌مدار و انسانی که برای رسیدن به خدا تلاش می‌کند می‌دانیم، چرا که معتقدیم انسان برده نیست و همواره به برکت‌محوری فکر می‌کند.

موسوی با بیان اینکه در کانون معلولین توانا فقط سرمایه‌داری الهی مورد تأیید است، گفت: سرمایه‌داری در جهان به عنوان فساد اولی، خطر اصلی به حساب می‌آید، چرا که این سرمایه‌داری توانسته دنیا و منابع طبیعی را نابود کند و توانسته جنگ‌افروزی ایجاد کند.

وی گفت: حدود 530 نفر از فعالین و شاغلین در کانون توانا، معلول هستند و به طور میانگین 20 درصد رشد سالیانه را در محصولات خود داشته‌ایم.

بنیانگذار کانون معلولین توانا و عضو هیات مدیره به کلاهبرداری صورت گرفته از این کانون در سرمایه‌گذاری انجام شده در نوشهر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه فردی که بعد‌ها مشخص شد زمین خوار و دریاخوار آن هم به متراژ ۱۰ هکتار در این شهرستان بوده این کار را انجام داده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این فرد ۱۳۰ میلیارد تومان از من کلاهبرداری کرده در حالی که این کلاهبرداری از معلولین بوده چرا که این سرمایه‌گذاری از آن کانون معلولین توانا صورت گرفته تا معلولین کشور از این سرمایه‌گذاری که شامل پرورش ماهی و هتل ۵ ستاره بوده ذینفع شوند.

موسوی گفت: دستگاه قضایی بعد از مراجعاتم و تشکیل پرونده، با وی برخورد و با قرار بازداشت وی را به زندان اوین فرستاد. دادگاه وی هم بارها تشکیل و قرار است در آینده نزدیک احکامش صادر و مبلغ کلاهبرداری شده به این کانون بازگردانده شود.

داود اسماعیلی راد مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه 290 نفر نیرو در خط تولید این گروه در حال فعالیت هستند که 92 درصد آنها معلول هستند، گفت: در مجموع 450 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند، به طوری که 11 درصد معلولین شاغل در این کارخانه ویلچری و عصایی، 21 درصد معلولین ناشنوا و نیمه ناشنوا، 9 درصد معلولین نابینا و کم‌بینا، 41 درصد معلولین جسمی و حرکتی هستند. همچنین در مجموع 77 درصد شاغلین این کارخانه آقا هستند.

وی با بیان اینکه 140 نوع محصول در گروه بهداشتی فیروز توسط همین معلولین تولید می‌شود، از صادرات تولیدات این کارخانه به کشورهای خاورمیانه، خلیج فارس و دریای خزر خبر داد.

مدیر تولید این گروه بهداشتی با بیان اینکه حقوق افراد معلول شاغل در این کارخانه براساس قانون کار و عیناً شبیه افراد سالم پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سرویس ایاب و ذهاب معلولین شاغل در این کارخانه اکثراً اتومبیل‌های شخصی است، چرا که تردد این معلولین دارای شرایط ویژه‌ای است، همچنین کمیته توانمندسازی در این شرکت، فعالیت ویژه‌ای دارد، چرا که می‌کوشند خدمات اداری خاص مانند صندلی و میزهای استاندارد و ویژه معلولین را برای آنها درنظر بگیرد و در خط تولید می‌کوشد تا ماشین‌آلات را برای سهولت فعالیت معلولین ویژه درنظر بگیرد.

اسماعیلی راد با اشاره به میزان راندمان 85 درصدی در شرکت‌های تولیدی گفت: راندمان گروه بهداشتی فیروز با توجه به اینکه 92 درصد از شاغلین‌اش معلول هستند، بیش از 93 درصد است و دلیل اصلی این حجم راندمان، به انگیزه بیشتر معلولین بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه فعالیت این حجم از معلولین در یک کارخانه تولیدی در دنیا بسیار منحصر به فرد است، گفت: شرکتی نظیر شرکت سامسونگ فقط دو معلول را به کار گرفته است.

مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز با بیان اینکه اولویت به کارگیری معلولین، بومی بودن آنهاست، گفت: می‌کوشیم فعالیت این گروه را توسعه دهیم، اما با این حال 2 هزار معلول در صف انتظار اشتغال به سر می‌برند، هر چند که در آینده نزدیک بخش جدیدی به نام GMP را افتتاح خواهیم کرد که 200 معلول در آنجا مشغول به کار خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر شش ماه یکبار معلولین شاغل در این گروه بهداشتی چکاپ کلی می‌شوند تا معلولیت اولیه آنها به معلولیت ثانویه تبدیل نشود، گفت: با انعقاد قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی قزوین تلاش داریم تا در زمینه توانمندسازی معلولین و پرهیز از معلولیت‌های ثانویه اقدامات مشترکی داشته باشیم.

اسماعیلی راد گفت: هر معلول شاغل در این کارخانه بعد از سه ساعت فعالیت می‌تواند 20 دقیقه استراحت کند، ضمن اینکه آنهایی که توانایی حضور در یک خط تولید دیگر دارند، می‌توانند برای تنوع و تغییر روحیه، در همان روز فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون معلولین توانا NGO ملی است که به تازگی مجوز خود را دریافت کرده، از فعالیت چندین دفتر این کانون در استان‌های مختلف خبر داد و گفت:‌ این کانون، کارگاه‌های تولیدی وابسته‌ای دارد که پشتیبانی‌کننده مالی اقدامات این کانون است و براساس مصوبه اعضای ارشد کانون، نمی‌تواند کمک‌های مالی را دریافت کند.

لیلا نقی‌لو مدیر کارگاه صنایع الکتریکی البرز توانا دباره فعالیت‌های این کارگاه گفت: این کارگاه و شرکت وابسته به کانون معلولین توانا است که در زمینه تولید ترانس برق، مدارهای الکترونیکی و بوردهای آسانسور فعالیت دارد و 50 معلول در آن مشغول به کار هستند.

محمدرضا هادی‌پور مدیرعامل کانون معلولین توانا با بیان اینکه این کانون 22 سال پیش فعالیت خود را به این دلیل آغاز کرد که باید یک پایگاه اجتماعی ویژه معلولین تأسیس و به جامعه اعلام شود که معلولین، توانمند هستند نه دریافت‌کننده حمایت‌های مادی مردم، گفت: فلسفه حرکت اصلی کانون معلولین توانا، تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین و باورپذیری جامعه در مورد میزان توانمندی آنهاست.

وی با بیان اینکه دفاع از حقوق معلولین و آشنا کردن آنها با حقوق خود، بخش دیگری از اقدامات کانون معلولین توانا بوده است، گفت: تاکنون چهار بار میزبان بیش از 80 NGO در این کانون بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم ضمن هم‌افزایی با آنها، در زمینه توجیه نمایندگان مجلس جهت تصویب قوانین خاص معلولین، گام‌هایی را برداریم که قرار است در آذرماه اتفاقات خوبی در این بخش رخ دهد.

مدیرعامل کانون معلولین توانا گفت: محدودیت‌ها باعث خلق، اختراع و سازندگی شده و درنهایت منجر به افزایش آسایش مردم می‌شود، این در حالی است که ما معتقدیم معلولیت محدودیت نیست.

وی با بیان اینکه در طی 10 سال هیچ عضوی در کانون معلولین توانا حقوقی دریافت نمی‌کرد و به مرور زمان توانستیم با جمع‌آوری درآمدهای حاصل شده، کارگاه‌های تولیدی را تأسیس کنیم، خاطرنشان کرد: در تمامی مجموعه کانون معلولین توانا 600 نفر مشغول به کار هستند.

هادی‌پور با بیان اینکه 250 واحد مسکن توسط شرکت تعاونی وابسته به کانون معلولین توانا ساخته و به اعضا تقدیم شده است، گفت: مجهزترین فیزیوتراپی استان قزوین متعلق به این کانون است، ضمن اینکه تاکنون 150 نفر از معلولین ازدواج کرده‌اند. همچنین این کانون دارای 3 هزار عضو است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • امیر

    ببند بابا ای دکه رو، ما سالم های تحصیلکرده بیکاریم صحبت از اشتغال معلولین میکنی،دنبال تسهیلاتشین؟؟؟؟؟ یا معلول ها ارزانتر کار میکنند (مثل افغانی ها توی شهرداری تهران) در عوضش ی رانت بزرگ نصیب شما میشه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی