English

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

ایران رتبه چهارم جهان در نانو فناوری در حوزه تجاری سازی عملکرد خوبی نداشته است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در نانوفناوری پس از کشورهای آمریکا، هند و چین در رتبه چهارم قرار داریم اما هنوز نتوانستیم از حوزه نظریه به تجاری‌سازی برسیم.

ایران رتبه چهارم جهان در نانو فناوری در حوزه تجاری سازی عملکرد خوبی نداشته است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد مهدی زاهدی در دوازدهمین جشنواره تقدیر از برترین‌های فناوری نانو که شامگاه شنبه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: مجلس شورای اسلامی طی 4 سال اخیر در راستای برقراری ارتباط تنگاتنگ بین فضای کسب و کار و دانشگاه گام‌هایی را برداشته است.

وی با بیان اینکه همچنین در مجلس احکامی انقلابی برای نزدیک‌تر شدن ارتباط صنعت و دانشگاه تصویب شده است، خاطر نشان کرد: بدین واسطه مسیر ریل گذاری مناسبی برای نزدیکتر شدن صنعت و دانشگاه فراهم می آید.

زاهدی با تاکید بر اینکه ما از نظر تولید علم و مقاله وضعیت خوبی داریم، افزود: در نانوفناوری پس از کشورهای آمریکا، هند و چین در رتبه چهارم قرار داریم اما هنوز نتوانستیم از حوزه نظریه به تجاری‌سازی برسیم.

وی عنوان کرد: امسال باید درصد محصولات فناوری متوسط به بالا 39 درصد شود و تا سال 1400 به 50 درصد برسد.

به گفته وی، همچنین می بایست سهم فناوری متوسط به بالا در تولید ناخالص داخلی از ۱.۵ به 5 درصد برسد.

زاهدی خاطر نشان کرد: همچنین باید طبق برنامه ریزی ها سهم صادرات محصولات فناوری بالا نسبت به کل صادرات از رتبه 6 به 3 ارتقا بیابد.

وی بیان داشت: یقین دارم فناوری نانو می تواند صادر کننده خوبی باشد ولی لازم است حمایت های بهتری صورت گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیتاکید داشت: اگر حمایت ها به خوبی صورت بگیرد به جایگاه خوبی در حوزه صادرات خواهیم رسید.

وی افزود: البته در 4 سال گذشته در مجلس بستر خوبی برای طی مسیر ایده تا محصول فراهم شد و دولت را برای کمک به این مسئله مکلف کردیم به طوری که قانون رفع موانع تولید و قوانین دیگر تصویب شد.

وی گفت: بنگاه‌ها می‌توانند به جای پرداخت مالیات، نیازشان را به دانشگاه‌ها بگویند تا محصولاتشان در دانشگاه‌ها تولید شوند.

وی در این خصوص افزود: اکنون فضایی برای دانشگاهها به وجود آمده که بخش های اقتصادی کشور می توانند به عنوان مثال تا 10 درصد به جای پرداخت مالیات با دانشگاهها قرارداد ببندند تا نیاز صنعت نیز برطرف شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه