English

آیت الله اراکی:

بانک ها باید حامی اقتصاد خرد جامعه باشند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز بانک ها به جای این که حامی اقتصاد خرد جامعه باشند به دنبال جذب سرمایه های کوچک مردمی هستند

بانک ها باید حامی اقتصاد خرد جامعه باشند

به گزارش خبرگزاری موج، آیت‏ الله محسن اراکی در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در حسینیه شهدای قم با انتقاد از بانکداری فعلی در کشور گفت: بانکداری امروز کشور با معیارهای اقتصاد اسلامی مغایر است.

وی با ذکر این مطلب که بانک‎ها به جای حمایت از اقتصاد خرد جامعه و توان افزایی آنها به شکلی مدیریت می‌کنند که سرمایه‎های کوچک مردم را گرفته و به آنها سود بدهند، افزود: بانک‌ها به جای مردم در حوزه اقتصاد وارد می‌شوند، اما ورودی که به تولید کار و اشتغال و ثروت در جامعه منجر نمی‌‏شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این مطلب که این سیستم باید تغییر کند و به فرهنگ اصیل فقه اقتصادی اسلام بازگردد، گفت: پس از چهل سال از سیطره این سیستم، این ضعف بزرگ در اقتصاد ما حاکم شده است و دیگر نباید به آن ادامه داد.

وی نظام بانکداری اسلامی را برپایه فقه اجتماعی دانست و نه فقه فردی، گفت: فقه اجتماعی همه شئون جامعه و حکومتی را نیز در بر می‎گیرد؛ فقه اجتماعی برای حوزه بانکداری اسلامی طرح کلان و جامع دارد.

آیت‎الله اراکی بیان کرد: قرآن کریم مردم را به کار و تلاش و فعالیت خرد اقتصادی سوق داده است؛ اقتصاد پویا اقتصادی است که اجازه و بستر را برای فعالیت خرد اقتصادی فراهم می‎کند تا همه مردم به جای اندوخت پول در بانک به دنبال کار و تلاش اقتصادی باشند تا با اندک تکانه خارجی و داخلی زمین گیر نشود.

امام زمان(عج) مأمور احیای زمین هستند

وی گفت: زمین دارای گنجینه‎های فراوانی است که متأسفانه کشف نشده باقی مانده‌اند و یکی از مأموریت‎های مهم امام زمان(عج) استحصال این گنجینه‎ها از دل زمین است؛ در حالی که در عصر انسان بدون امام زمان حتی یک درصد از آنها نیز کشف نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروزه بر اساس آمارهایی که بر اساس جهل آنها به این خزائن است، بیان می‌شود که زمین گنجایش تأمین غذای بشر را ندارد در حالی که این زمین ده برابر گنجایش امروز جهان نیز توان تولید غذا دارد؛ نتیجه این آمارها و توصیه‌های استکباری، کاهش موالید است درحالی که با بچه‌دار نشدن مشکل اقتصاد حل نمی‎شود.

وی بیان کرد: امام از سوی خداوند متعال به عنوان مأمور اجرای عدل در جهان و رشد هر آنچه در دست بشر است، خواهد بود؛ امام مأمور احیای زمین هستند.

آیت‏‎الله اراکی بیان کرد: در قرآن کریم و روایات، بیان شده است که قدرت سیاسی به عنوان یک امانت در دست انسان است؛ در اسلام چیزی به نام سلطنت و فرمانروایی وجود ندارد و هرچه هست امانت است؛ این امانت نیز باید به دست امام باشد.

امام علی(ع) در زمان خانه نشینی خود 500 چاه حفر کردند

وی گفت: امام علی(ع) در زمان خانه نشینی خود 500 چاه حفر کردند و زمین‎های اطراف آن را آباد کردند و سپس این چاه را وقف عام کردند؛ هنوز هم تعدادی از این چاه‌ها در مدینه به عنوان چاه‎های علی(ع) موجود داست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مأموریت‏‌های امام آن است که شرایطی را برای کار و فعالیت همه بشر فراهم کند تا زمین به آبادانی واقعی خود برسد.

وی گفت: مدیریت مهدوی شرایطی را ایجاد خواهد کرد که مردم برای پرداخت زکات خود متحیر می‌شوند زیرا مستحقی در جامعه باقی نمی‎ماند؛ در این عصر امام دستور گشایش درب بیت المال را می‎دهند تا مردم از آن استفاده کنند ولی کسی به آن رجوع نمی‎کند.

عضو خبرگان رهبری افزود: قطعا اگر اجازه داده می‎شد که امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) که به خلافت مسلمین برسند چنین شرایطی بر جامعه حاکم می‎شد؛ فلسفه سیاست دین شناخت امامی است که بر جامعه مدریت می‌کند که هم عادل و هم عامل به عدل است.

وی گفت: امام علی(ع) محبوب‎ترین شخص نزد خداوند بودند زیرا بر اساس روایاتی که در منابع اهل سنت وجود دارد زمانی که پیامبر(ص) به معراج رفتند خداوند با صدای امام علی(ع) با ایشان سخن گفت چون این صدا محبوب ترین صدا نزد پیامبر(ص) بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی