English

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

مهم ترین نیاز بانکی صادرکنندگان، روابط کارگزاری با بانک های خارجی است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید برقراری روابط کارگزاری بانک های ایرانی با بانک های خارجی از جمله قطر مهم ترین مشکل بانکی صادرکنندگان را رفع می کند.

مهم ترین نیاز بانکی صادرکنندگان، روابط کارگزاری با بانک های خارجی است

به گزارش خبرگزاری موج،محمد لاهوتی گفت: مشکل اصلی بانکی صادرکنندگان که تقریبا در تمامی کشورها با آن روبه رو هستند، نداشتن روابط کارگزاری با بانک های خارجی است.

وی گفت: نمونه به نداشتن روابط کارگزاری شعب بانک های صادرات ایران و ملی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد : با وجودی که پس از برجام و توافق هسته ای دفاتر بانک های ملی و صادرات ایران در امارات متحده عربی فعالیت خود را از سر گرفتند ولی همچنان روابط بانکی با بانک های این کشور به حالت عادی و معمول بازنگشته است.
لاهوتی درباره فرصت صادراتی کالاهای ایرانی به قطر، اظهار داشت: تجارت ایران با قطر حتی در شرایط قبل از تحریم نیز چندان قابل توجه نبوده است و این موضوع باعث شده تا فعالیت بانک های ایرانی و قطری نیز روابط فعالی نداشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر بانک های ایرانی بتوانند بانک های قطری را مجاب به برقراری روابط کارگزاری کنند تا نقل و انتقال پول، گشایش اعتبار و ... صورت بگیرد، مشکلات بانکی صادرکنندگان رفع خواهد شد.
رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: بانک مرکزی تلاش فراوانی انجام داده است تا بتواند روابط کارگزاری بانک ها را پس از برجام به حالت عادی بازگرداند و در برخی از بازارها موفق بوده اما در برخی از بازارها مانند پاکستان هنوز موفق نشده است.
لاهوتی با یادآوری تحریم قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر خاطرنشان کرد : با توجه به شرایط خاصی که برای قطر به وجود آمده، بازار این کشور برای صادر کنندگان ایرانی دارای اهمیت شده است و در صورتی که روابط بانکی ما به حالت عادی بازگردد، قطعا راه برای افزایش صادرات، حضور ایران در بازار این کشور و گرفتن سهم خودمان از بازار قطر هموار خواهد شد.
رییس کنفدراسیون صادرات همچنین می گوید : بخش‌نامه جدید دولت برای دریافت مالیات از صادرات محصولات خام منجر به کاهش صادرات نخواهد شد و به صادرات با ارزش افزوده بالا هم کمک نمی‌کند.
محمد لاهوتی ، درباره بخش‌نامه جدید دولت مبنی بر حذف معافیت مالیاتی صادرات محصولات خام‌  می افزاید :‌ این بخش‌نامه که معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرده بر اساس مصوبات قانونی مجلس است که در برنامه ششم معافیت صادراتی کلا تبدیل به ضریب صفر مالیاتی شد.
وی افزود: قبلا معافیت صادراتی در صادرات اعمال می‌شد اما در برنامه ششم ضریب صفر مالیاتی اعمال می‌شود، به این معنی که صادرکننده باید کل عملیات حسابداری را به سازمان امور مالیاتی ارائه و سودش را هم مشخص اعلام کند که بعد از آن ضریب مالیاتش صفر درصد خواهد بود. در بخشی از کالاها که کالاهای خام تلقی می‌شوند که تعریف آن هم در قانون آمده است باید ۸۰ درصد مالیات را پرداخت کنند و از ۲۰ درصد مالیات معاف هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت : کارگروهی با محوریت سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های ذی ربط مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارت کشاورزی و اتاق بازرگانی تشکیل می شود و در آن کارگروه کالاهای خام شناسایی و لیست آن ارائه شود.
رییس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه آیا این بخش‌نامه منجر به کاهش صادرات خواهد شد یا خیر؟ گفت:‌ معتقد نیستم که صادرات ما با این بخش‌نامه به سمت کاهش حرکت می‌کند. از طرف دیگر هم صادرات ما با وضع اینگونه قوانین تبدیل به صادرات با ارزش افزوده بالاتر نمی‌شود.
لاهوتی تصریح کرد : اگر زیرساخت‌های ما فراهم شود هیچ صادرکننده کالاهای با ارزش افزوده پایین صادر نمی‌کند. هر فعال اقتصادی دنبال سود بیشتر است و سود بیشتر هم در ایجاد ارزش افزوده بالاتر است. بنابراین اگر عمده محصولات صادراتی ما میانگین  قیمتی بسیار ناچیزی دارد به دلیل مشکلات محیط کسب و کار است که اجازه تولید با ارزش افزوده بالا را از تولیدکننده سلب می‌کند؛ لذا تا زمانی که محیط کسب و کار مناسب فراهم و بهبود زیر ساخت ایجاد نشود با وضع چنین قوانینی تولید و صادرات با ارزش افزوده بالاتری ایجاد نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    خوب این حرفها را همه میدانند و کشف بزرگی انجام نشده با حرف زدن هیچ مشکلی حل نخواهد شد فقط در این زمان کارخانه ای تعطیل و کارگری بیکار میشود سریع دنبال بهترین راه حل از این گرفتاری باشیم .

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه