English

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی:

واردات زیتون ممنوع است/ روغن زیتون مورد نیاز کشور حدود ۱۰ هزار تن در سال

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات دانه زیتون ممنوع است گفت: پیش بینی می شود امسال نزدیک به ۸۵ هزار تن دانه زیتون در کشور تولید شود.

واردات زیتون ممنوع است/ روغن زیتون مورد نیاز کشور حدود 10 هزار تن در سال

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،احمد مستخدمی اظهار کرد: سطح باغات زیتون کشور 84 هزار هکتار است که قریب به 35 هزار هکتار آن در منطقه سه گانه قزوین، گیلان و زنجان قرار دارد.

وی درباره عملکرد تولید زیتون کشور اظهار داشت: متوسط عملکرد کشور امسال 2.1 تن در هکتار است و در مناطق سه گانه قزوین، گیلان و زنجان عملکرد تولید در اغلب باغات بالای 5 تن در هکتار است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که باغات قدیمی 18 درصد کل سطح باغات زیتون را تشکیل می دهد، تصریح کرد: این باغات نیاز به بازسازی و جوانسازی دارند که برای آن برنامه داریم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه با مجموع اقداماتی که صورت می گیرد، باغات غیر اقتصادی و مسن نداشته باشیم.

مستخدمی درباره اجرای پروژه اصلاح و بهسازی باغات قدیمی زیتون نیز چنین گفت: امسال پیوند 84 هزار اصله درخت برای تغییر رقم، هرس بازجوانسازی 430 هکتار باغ و مشارکت در تغذیه 1100 هکتار باغ زیتون به منظور افزایش عملکرد را در دستور کار داریم.

وی اعتبارات بخش زیتون در سال جاری را 4.5 میلیارد تومان عنوان و اعلام کرد: 3.3میلیارد تومان از این اعتبار برای اصلاح و بهسازی و یک میلیارد و 200 میلیون تومان به توسعه باغات زیتون اختصاص می یابد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در عین حال از کشاورزان خواست که در اصلاح و بهسازی باغات مشارکت کنند.

وی با اشاره به این که روغن زیتون مورد نیاز کشور حدود 10 هزار تن در سال است، اذعان داشت: نزدیک به 5300 تن روغن زیتون از طریق تولیدات داخلی تامین می شود.

مستخدمی با بیان این که مصرف سرانه سالانه روغن زیتون برای هر نفر در کشور 130 گرم است، گفت: این در حالی است که در یونان سرانه مصرف برای هر نفر سالانه نزدیک 18 کیلوگرم می باشد.

وی سرانه مصرف کنسرو دانه زیتون در کشور را 850 گرم اعلام و تصریح کرد: مصرف سرانه کنسرو زیتون در ایران 2.5 برابر دنیا است.

مجری طرح زیتون ادامه داد: ما در تولید کنسرو زیتون کاملا خود کفا هستیم و نیازی به واردات آن نیست.

مستخدمی خاطر نشان کرد که تولید کنسرو زیتون بیش از نیاز داخلی است و از این رو هر سال بخشی از تولید داخل برای سال آینده ذخیره سازی می شود.

وی با بیان این که واردات دانه یا میوه زیتون به هر شکل به کشور ممنوع است، گفت: ورود میوه زیتون در سنوات گذشته منجر به شیوع آفت مگس زیتون در کشور شد و از این رو وزارت جهاد کشاورزی واردات میوه زیتون را به هر شکل ممنوع کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی