English

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

نظارت بر سیستم بانکی با افزایش قدرت بانک مرکزی

با تغییر روندی که در بانک مرکزی ایجاد شده، باید قدرت بانک مرکزی به نحو مطلوب افزایش پیدا کند تا بتواند نظارت کامل را بر سیستم بانکی اعمال نماید.

نظارت بر سیستم بانکی با افزایش قدرت بانک مرکزی

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن تاکید بر تک نرخی کردن ارز و جلوگیری از شوک‌های ناگهانی در بازار ارز، به طور جدی از بانک مرکزی درخواست کرد که قدرت کافی برای نظارت خود بر بانک‌ها را درخصوص بالا بودن نرخ سود تسهیلات اعمال کند و با سیستم‌های متخلف مدارا نکند.

غلامحسین شافعی، در خصوص اینکه یک رابطه متناسبی همواره بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وجود دارد، اظهار کرد: نرخ تورم از سال ۱۳۹۲ تاکنون از بالای ۴۰ درصد به یک نرخ تک‌رقمی کاهش یافته ولی نرخ تسهیلات بانکی به این نسبت کاهش پیدا نکرده است. این عدم کاهش نرخ سود تسهیلات سوال همه فعالان اقتصادی از بانک مرکزی و مسئولان کشور است، چراکه چنین رابطه‌ای از لحاظ اصول اقتصادی منطقی نیست.

وی ادامه داد: باید بین نرخ تورم و نرخ تسهیلات بانکی یک رابطه متناسبی وجود داشته باشد. هم‌اکنون نرخ تسهیلات بانکی بالاست و بسیاری اعتقاد دارند این رابطه باید به درستی ایجاد شود؛ یعنی باید نرخ سود تسهیلات پایین‌تر آید و منطق اقتصادی خود را پیدا کند. همین کاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد نیز یکی از کارهای مثبتی بود که انجام شد. در حال حاضر همین کاهش نرخ سود تسهیلات نیز برای بخش تولید نمی‌تواند پاسخگو باشد و این نرخ باید کاهش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بانک‌ها در خصوص اعمال دستورات بانک‌ مرکزی به درستی عمل نمی‌کنند، تصریح کرد: یکی از معضلات و مشکلات سیستم بانکی کشور نبود قدرت نظارتی بانک مرکزی بر این سیستم است. اگرچه در یک سال گذشته بانک مرکزی اعمال نظارت و قدرت بیشتری داشته ولی این هم درست است که بانک‌ها از دستورالعمل‌های بانک مرکزی به درستی پیروی نمی‌کنند یا راه‌های انحرافی را انتخاب می‌کنند تا این دستورات را رعایت نکنند.

شافعی افزود: به طور جدی از بانک مرکزی می‌خواهیم قدرت کافی برای نظارت خود بر بانک‌ها اعمال کند. قدر مسلم این است که بانک مرکزی برخوردهای مناسب را با سیستم‌های متخلف انجام داده و در این ارتباط با کسی مدارا نکند. با این تغییر روندی که در بانک مرکزی می‌بینیم باید قدرت بانک مرکزی به نحو مطلوب افزایش پیدا کند تا بتواند نظارت کامل را بر سیستم بانکی اعمال نماید.

دخالت در قیمت‌گذاری درست نیست

وی با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر درج قیمت کالا در بخش توزیع و اینکه در یک شرایط رقابتی در اقتصاد اصلا دخالت در قیمت‌گذاری کار درستی نیست، عنوان کرد: این دخالت کار درستی نیست، به شرطی که اقتصاد یک اقتصاد رقابتی و در شرایط عادی باشد، در شرایط غیرعادی شاید این مصلحت باشد که دولت به منظور کنترل نرخ‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در شرایط غیررابطی اعمال نظر کند ولی حتما دولت باید در جهت خروج از دخالت در فرآیند قیمت‌گذاری در شرایط رقابتی اقتصاد حرکت کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: دلایلی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال یک کارخانه‌ای در مشهد کالایی را تولید می‌کند و یک قیمت ثابت برای آن تعیین ‌می‌شود. مسلما این قیمت در بخش توزیع این کالا در مشهد با آن سوی کشور در آبادان، به دلیل هزینه‌های تمام شده متفاوت است و نمی‌تواند قیمت یکسانی در این دو نقطه از کشور داشته باشد. ولی اگر به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کنیم، کم‌کم دخالت در قیمت‌گذاری‌ها را باید کاهش داد.

تک‌نرخی کردن ارز، وعده‌ای چندین و چند باره 

شافعی در باره تک‌نرخی کردن ارز به عنوان یکی از وعده‌های وزیر اقتصاد جدید بیان کرد: این موضوع شاید وعده‌ای چندین‌بار مطرح شده از سوی دولت باشد. در آخرین مرحله در اسفند سال گذشته، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تا آخر سال ارز تک‌نرخی می‌شود. به هر صورت ما باید به این سمت حرکت کنیم و ارز، نرخ منطقی یکسانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از دونرخی بودن ارز خارج شویم، خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن ارز باعث استفاده از رانت‌های ویژه می‌شود. اگر هم در مورد کالاهای استراتژیک قرار است کاری انجام شود، آن‌ها استثناهای بسیار کمی هستند که در مورد آن می‌شود فکر دیگری کرد. بنابراین در شرایط فعلی ما به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی باید باشیم. در این شرایط آزادی برای همه، یک عامل جذب‌کننده برای پرداختن به ورود سرمایه‌های خارجی و توسعه بخش تولید کشور است.

شوک‌های ناگهانی ارزی نداشتیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت در این چهار سال گذشته به خوبی عمل کرده است، عنوان کرد: در حوزه اقتصاد کلان شاهد یک آرامش کلی در مسائل اقتصادی کشور هستیم. همچنین در مورد مسائل ارزی نیز شوک‌های ناگهانی رخ نداد. اگر به طور منطقی از همان مدلی که در برنامه سوم توسعه مطرح شد، استفاده شود و نرخ ارز از تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی پیروی کند، مطمئنا به سمت منطقی شدن اقتصاد پیش خواهیم رفت و از شوک‌های ناگهانی در حوزه ارز جلوگیری خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    سلام. فقط نظارت داشته باشین بانک ها فقط به تولید کنندگان داخلی وام کم بهره بدهند .به وارد کننده کلاهای بیجا وام ندهید .بانکها باید دست تولیید کنندرا بگیرند و بلند کنند .نه به دلال وام کلون بدهند.

  • علی

    پول را کارخانه با تولیدش میسازه با صادرات مال خودش میکنه برای پیشرفت صنهت و تولید در بانک سپرده میکند .به غیر از این اقتصاد ایراد دارد

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی