English

کاهش نرخ سود بانکی قطعی می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تسهیلات با نرخ بالا سررسید و تبدیل به ۱۵ درصد می‌شود تا بعد بتوانیم شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات باشیم.

کاهش نرخ سود بانکی قطعی می شود

به گزارش خبرگزاری موج، ولی الله سیف در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: البته بانک‌ها در پایان سال می‌توانند در صورتی که سود بیش از ۱۵ درصد کسب کنند، به سپرده‌گذاران هم بیشتر پرداخت کنند.
رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه تقاضا در بازار متعادل شده است، گفت: شرایط کاملا مهیا است که نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول قرار گیرد.
سیف افزود: فلسفه بانکداری بدون ربا این است که هیچ نرخ سود قطعی از قبل نمی‌تواند تعیین شود، بانک‌ها نرخ سودشان علی‌الحساب است، یعنی یک رقم کمتر از آنچه که بر اساس عملکرد در پایان سال محاسبه شده است، پرداخت می‌شود.
اما عملکرد غلط بانک‌ها در گذشته اینگونه بود که رقم پرداختی از رقم محاسبه شده در پایان سال بیشتر بود و بانک‌ها عدم تعادل هم در پایان سال پیدا می‌کردند.
وی گفت: باتوجه به تصمیماتی که در شورای پول و اعتبار گرفته می‌شود، بانک مرکزی نرخ سود قطعی را تعیین نمی‌کند و آن چیزی که تعیین می‌کنیم نرخ سود علی‌الحسابی است که پرداخت می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدام لازم برای کاهش نرخ سود تسهیلات، افزود: هیچ بانکی مجاز نیست به سپرده‌گذار بیش از ۱۵ درصد سود بدهد، مگر اینکه بانک عامل بتواند پیش‌بینی اعلام شده خودش را محقق کند.
سیف با اشاره به اینکه اگر بانکی پیش‌بینی ۱۵ درصد خود را نتواند محقق کند، نمی‌تواند ۱۵ درصد سود هم پرداخت کند، گفت: سقفی هم بانک مرکزی گذاشته که همان ۱۵ درصد است و بانک‌ها ملزم به رعایت آن هستند و ممکن است آخر سال بانکی محاسبه کند و بتواند یک، دو یا سه درصد مابه التفاوت پرداخت کند که بستگی به عملکرد آن بانک دارد.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات، تحت تاثیر نرخ سود سپرده است، افزود: اولویت اول تثبیت نرخ سود ۱۵ درصد برای سپرده است.
رییس‌کل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قیمت تمام شده تجهیز منابع بانک‌ها از ۱۵ درصد بالاتر است، اقدام دیگر ما یک ماه بعد است.
سیف در ادامه گفت: تسهیلات با نرخ بالا سررسید و تبدیل به ۱۵ درصد می‌شود تا بعد بتوانیم شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات باشیم.

مؤسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم

سیف با اشاره به اقدامات موثر برای تعیین و تکلیف مؤسسات غیرمجاز، افزود: مؤسسه غیرمجاز فعال در کشور نداریم، اما در گذشته مؤسسات غیرمجاز همیشه بر اساس رقابت‌های غلطی که در بازار ایجاد می‌کردند، اجازه نمی‌دادند سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی به درستی اجرا شود.
وی با بیان اینکه بر بانک‌های کشور فشار خیلی زیاد تقاضای تسهیلاتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند بخشی از سوی دولت و تکلیفی است و بانک‌ها مجبور می‌شوند که به بانک مرکزی بدهکار شوند و نرخ‌های جریمه بالایی را هم متحمل می‌شوند.
رییس کل بانک مرکزی گفت: همین کار باعث می‌شود که بانک‌ها انگیزه جمع‌آوری منابع با قیمت‌های بالاتر را داشته باشند تا هزینه‌های خودشان را کاهش دهند.
سیف با اشاره به مهیا شدن فضا برای کاهش نرخ تسهیلات، افزود: بانک مرکزی برای نظارت بر نرخ‌های بین بانکی و تامین نقدینگی برای بانک‌ها مستقیم وارد شده است.
وی اظهار داشت: اضافه برداشت‌های بانک‌ها با نرخ بالا را به خطوط اعتباری تبدیل کردیم به ویژه برای بانک هایی که دلیل اضافه برداشت آن‌ها تسهیلات تکلیفی بوده است.
سیف با اشاره به اهداف اقتصاد کلان که هدف اصلی رشد تولید، اشتغال و رشد اقتصادی است، اظهار داشت: در گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان با اولویت تامین نیازهای سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین نوسازی خطوط تولید درنظر گرفتیم، و تلاش می‌کنیم در سال ۹۶ که رشد نفت مثل سال گذشته نیست، بتوانیم بقیه بخش‌های اقتصادی و صنعت و معدن را به رشد مناسبی برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه