English

گمرک ایران اعلام کرد؛

ایجاد بانک اطلاعاتی در راستای اقدامات مثبت قبلی گمرک

گمرک ایران با رویکردی تولید محور، با هدف بهبود فضای کسب و کار و با بکار گیری بانک اطلاعات الکترونیکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی، تسهیلات ویژه ای را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

ایجاد بانک اطلاعاتی در راستای اقدامات مثبت قبلی گمرک

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از گمرک ایران در تازه‌ترین اقدام خود در جهت بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید بانک اطلاعاتی را در «سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص» ایجاد کنند و در فضایی تعاملی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیلات ویژه‌ای برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

تسهیلاتی از قبیل: «معافیت ۴ درصد مالیات علی الحساب»،«تسهیل ورود کالا در مسیرهای سبز و امکان اظهار قبل از ورود»،«کیل مصرف و استرداد پروانه وارداتی»، «تسهیل انجام تشریفات گمرکی برای تولیدی‌های مستقر در مناطق ازاد و ویژه»،«تسهیل در جابجایی کالا با صدور پته خروجی از انبار تولیدی جهت استعلام نیروهای انتظامی»،«برقراری ارتباط موثر بین جامعه دانشگاهی و صنعتی در راستای کمک به نیازهای شرکت‌های تولیدی»،

«بهبود فضای کسب و کار شرکت‌های تولیدی با بهره وری از زیرسامانه بازار به منظور معرفی کالای ایرانی به کشورهای دیگر» و ... که تولیدکنندگان می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص از آن بهره‌مند شوند.

اقدام گمرک گامی در جهت ارائه خدمات ویژه به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بوده که دریافت این خدمات مستلزم ثبت نام در سامانه است و تولید کنندگانی که تا به حال ثبت نام نکرده اند، می‌توانند با ورود به سامانه مورد نظر با معرفی نوع تولید و واحد تولیدی خود، مشخصات انبار کالای خود را ثبت کرده و از خدمات ویژه گمرک بهره‌مند شوند. شرکت‌های تولیدی در تمامی ساعات شبانه روز می‌توانند با ثبت نام و ورود به سامانه www.wms.ir پس از مراحل ثبت نام از چگونگی این تسهیلات آگاهی پیدا کنند.

در واقع این سامانه به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا از وضع و حجم تجاری آگاهی یابند و اطلاع داشته باشند که چه تسهیلاتی در چه بازه زمانی و در چه شرایطی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و با توجه به تعامل گمرک با وزارت صنعت، معدن و تجارت این سامانه هماهنگی گمرک با این وزارت خانه را نیز افزایش می‌دهد.

 

ایجاد بانک اطلاعاتی در راستای اقدامات مثبت قبلی گمرک است

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان در پنجره واحد تجاری گفت: خوشبختانه در چهار سال گذشته با توجه به دیدگاه آقای کرباسیان نسبت به صادرات، شرایط برای تجارت خارجی تسهیل شد. ایجاد بانک اطلاعاتی نیز در راستای اقدامات مستمر و مثبت قبلی گمرک است که امروز شاهد تسهیل واردات برای تولیدکنندگان هستیم، قطعا این موضوعات در نشست تشکل‌ها و طرح موضوع تسهیل شرایط برای تولیدکنندگان تبیین شده است.

وی با اشاره به تعامل گمرک با بخش خصوصی گفت: تعامل دولت با بخش خصوصی نشان می‌دهد که می‌توانداین تعامل راهگشای مسائل اقتصادی و تجاری کشور باشد که نمونه این نوع تعامل را در اقدامات گمرک می‌بینیم. یکی از این اقدامات، حمایت ویژه گمرک از واحدهای تولیدی و ایجاد بانک اطلاعاتی برای تولیدکنندگان است، واحدهای تولید خوشنامی که در امر واردات و صادرات فعالیت هستند می‌توانند از طریق این بانک اطلاعاتی شناسایی شوند.

لاهوتی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای تولید کنندگان گفت: یکی از تسهیلات در نظر گرفته شده از طریق ثبت نام در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص، معافیت مالیات ۴ درصد علی الحساب است که این قانون با اینکه از قبل بوده، اما گمرک بر آن صحه گذاشته است و در اولین رده تسهیلات قرار داده که می‌تواند خیلی از مشکلات مالیاتی واحد‌ها و مشکلات نقدینگی آن‌ها را حل کند.

وی همچنین به تسهیل ورود این شرکت‌ها از کانال سبز اشاره کرد و افزود: این تسهیلات می‌تواند از تاخیر فرایند واردات و رسوب کالا‌ها در انبارهای گمرک جلوگیری کند.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران؛ در نظر گرفتن کیل مصرف و استرداد پروانه وارداتی نیز با رویکرد تولید محور است و بنابراین این بانک اطلاعاتی با رویکردی خوبی شکل گرفته است. تمامی نکاتی که در طول این سال‌ها اشاره می‌کردیم در نظر گرفته شده است و موافق ادامه این روند برای بهبود هر چه بیشتر فضای کسب و کار هستیم.

لاهوتی همچنین با بیان نقدی در ایجاد بانک اطلاعات تولیدکنندگان به جای خالی شرکتهای صادراتی و هلدینگ‌های صادراتی در این اقدام اشاره کرد و گفت: در کشور شرکتهای بزرگ صادرکننده و واردکننده خوشنامی داریم که تولید کننده نیستند که در چنین تسهیلاتی در نظر بگیرم و عملا به ایجاد چنین شرکتهای تشویق کنیم، اگر چنین شرکتهای شکل بگیرد می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشی تولید و صادرات با پیش خرید کردن و پیش پرداخت‌ها در بحث مالی نیز به کمک واحدهای تولید بیایید. البته این اقدام می‌تواند به کمک اتاق بازرگانی اتفاق بیفتد.

لاهوتی گفت: امیدواریم آقای کرباسیان در معرفی رئیس جدید گمرک، از مدیری استفاده کند که جای ایشان را پر کند و بتواند روند را ادامه دهد.

گمرک برای تولید جذابیت ایجاد کرده است

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم با ارزیابی مثبت از ایجاد بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان گفت: هر اقدامی که در راستای بهبود فضای کسب و کارباشد می‌تواند به بخش تولید و افزایش ثروت کشور کمک کند. گمرک توانسته با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در راستای کمک به تولیدکنندگان عمل کند.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه گمرک برای تولید جذابیت ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه در کشور جذابیت تولید کاهش یافته است و اینگونه اقدامات و ایجاد تسهیلات می‌تواند باعث ایجاد جذابیت در تولید شود و افراد را به سمت کسب و کارهای مولد و تولیدی سوق دهد.

آرگون به تاثیر تسهیل واردات برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: این قوانین دست و پا گیر هستند که فضا را برای کارهای تولید بسته است، در حالی که تسهیل فضای تولید می‌تواند بهای تمام شده کالاهای ایرانی را کاهش دهد و در نتیجه عرصه رقابت در بازارهای جهانی را نیز مهیا سازد و به همین ترتیب تولیدکنندگان ایرانی با تسهیل ورود موقت می‌توانند در تولید و صادرات موفق‌تر شوند.

نماینده بخش خصوصی کشور ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان در پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک که با هدف بهبود فضای کسب و کار ایجاد شده است سهم مهمی در مجموعه اقدامات تسهیل و بهبود فضای کسب و کار دارد هر چند این سهم گمرک، تن‌ها یک بخش از سهم کلی بهبود فضای کسب و کار است، باید یک نگاه کلی و مجموعه نگر داشت. به همین ترتیب باید سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باید بتوانند در این راستا حرکت کنند و فضای کسب و کار را بهبود بخشند.

شرکتهای تولیدی برای دسترسی به این اطلاعات باید در سامانه ثبت نام کنند. فرآیند ثبت نام شرکت‌های تولیدی از دو مرحله تشکیل شده است که در مرحله اول کلیه شرکت‌های تولیدی (اعم از شرکت‌های تولیدی داخل مناطق آزاد و ویژه و سایر تولیدی‌ها داخل سرزمین اصلی) نسبت به ثبت اطلاعات کلی اقدام نمایند و در مرحله بعد که بزودی اطلاع رسانی خواهد شد نسبت به تکمیل اطلاعات محصولات تولیدی در سامانه اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی