English

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران؛

عمان؛ یکی از اهداف مهم تجارت خارجی کشورمان است

نخستین جلسه میز کشور عمان با حضور قائم مقام وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی ذیربط برگزار شد.

عمان؛ یکی از اهداف مهم تجارت خارجی کشورمان است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر و ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، عمان را یکی از اهداف مهم تجارت خارجی کشورمان بر شمرد و اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت‌های گسترد? کشور عمان، لازم است بخش‌های دولتی و خصوصی پیشنهادات عملی و اجرایی خود را جهت تحقق برنامه‌ها و اهداف راهبردی کشورمان در خصوص بازار عمان و همچنین بسط و توسعه تعاملات تجاری با آن کشور، ارائه کند.

وی افزود: اجرای دقیق نقش? راه متضمن گسترش بیش از پیش روابط تجاری دو کشور در دستیابی به چشم انداز 2020 خواهد بود.

فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی با اشاره به دستاوردهای برگزاری موفق شانزده کمیسیون مشترک همکاری افتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان گفت: تشکیل میز عمان نقط? عطفی جهت توسعه بیشتر همکاری‌ها و حل موانع پیش روی تجار و فعالان اقتصادی دو کشور است.

وی ضمن معرفی مسعود طاهری مهر به عنوان اولین رایزن بازرگانی ایران در مسقط و دبیر میز کشور عمان، برگزاری این نشست را آغاز بکار رسمی میز آن کشور در سازمان توسعه تجارت ایران عمان قلمداد نمود.

مسعود طاهری مهر، دبیر میز کشوری عمان، در خصوص نتایج برگزاری اولین نشست میز عمان گفت :

از آغاز دهه 1390 و همزمان با اعزام نخستین رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی به کشور عمان، دو کشور شاهد توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی همسو با گسترش مناسبات سیاسی و فرهنگی دو جانبه بوده‌اند. ولیکن در طی سال‌های اخیر و با وجود جهش چشمگیر در میزان صادرات کالاهای ایرانی و ارتقای سطح مبادلات بازرگانی، آمار تجارت خارجی دو کشور با سطح مطلوب فاصله دارد. لذا میز کشوری عمان در نخستین گام عملیاتی خود، ضمن ترسیم وتبیین نقش? راه تجاری دو کشور، برنام? جامع و هدفمندی را جهت تحقق این امر پیشنهاد نموده است. طاهری مهر افزود: در این راستا مقرر گردید تا ضمن بررسی راهکارهای لازم و شناسایی پتانسیل‌ها و فرصت‌های صادراتی کشورمان در بازار عمان و همچنین متنوع‌سازی صادرات و اجرای پروژه‌های راهبردی جهت افزایش بیش از پیش سهم کشورمان در بازار عمان و تأمین منافع متقابل، آمار مبادلات دو جانبه را از میزان 700 میلیون دلار کنونی به رقم 5 میلیارد دلار در یک بازه زمانی 5 ساله ارتقا یابد.

طاهری مهر با اشاره به نیازهای گسترد? عمان در حوزه صنایع و محصولات ساختمانی، محصولات کشاورزی و غذایی، محصولات معدنی، انواع میوه و صیفی‌جات، دام زنده، محصولات و شمش‌های فلزی، قیر و سیمان، زمین? تحقق هدف مذکور را بسیار مناسب و قابل دسترس برشمرد و تأکید کرد: تحولات ساختاری چند سال اخیر در توسع? روابط میان دو کشور از جمله برقراری خطوط هوایی میان شهرهای مسقط و تهران، شیراز، چابهار، کیش و بندرعباس و همچنین و ایجاد خظوط مستقیم و منظم کشتیرانی تجاری و مسافری میان بنادر صحار، خصب، شناص و سلطان قابوس عمان و بنادر شهید باهنر، چابهار و جاسک ایران و تسهیل در صدور روادید تجاری و مسافری میان اتباع دو کشور را سرآغازی برای تبدیل شدن ایران و عمان به عنوان بزرگترین شرکای تجاری منطقه‌ای قلمداد کرد.

 

نشست هم اندیشی زنان کارآفرین در حوزه صادرات کالا و خدمات

­نشست هم‌اندیشی زنان کارآفرین در حوز، صادرات کالا و خدمات با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، سهیلا جلودارزاده، نمایند، تهران در مجلس شورای اسلامی و فخری محتشمی‌پور، ریاست هیئت مدیره انجمن زنان مدیر کارآفرین به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از بانوان فعال در عرص، صادرات نیز حضور داشتند، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت به‌عنوان یکی از سخنرانان در این هم اندیشی اظهار داشت: انقلاب چهارم صنعتی که در پیش رو داریم تغییرات جدی در ساختار و نوع مشاغل مورد نیاز آتی را به ارمغان آورده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۵ سال آینده در سطح جهانی، حداقل یک سوم (۳۵ درصد) از کارهایی که امروزه انجام می‌شود تغییر یابد. ربات‌های پیشرفته، حمل و نقل اتوماتیک، مواد پیشرفته و رشد بیوتکنولوژی تغییرات شگرفی را در روش زندگی کردن مردم و کارکردن آن‌ها بوجود خواهد آمد.

وی با تأکید بر نگاه فراگیر برای ایجاد عزم ملی در توسع، صادرات، افزود: روند صنعتی شدن از صنایع دودکش و زمخت موج دومی سال‌هاست موج سوم را درنوردیده و وارد موج چهارم شده است، موج چهارم دارای خواص دانایی و ظرافت مربوطه بوده و خوشبختانه زنان زیادی با ظرفیت‌های اینگونه در کشور حضور دارند. بازاریابی دیجیتال و مجازی زمینه حضور زنان را حداقل در سطح مردان در امر بازاریابی فراهم آورده است و بی توجهی به این مزیت، اقتصاد را از یک امکان بزرک دور می‌دارد.

خسروتاج از تشکیل ایجاد و توسع، نخستین بانک اطلاعات زنان کارآفرین در سازمان توسعه تجارت خبر داد و گفت: سامانه اطلاعاتی SheExports.tpo.ir (او صادر می‌کند) برای اولین بار با پنج هدف شناسایی، اجرای آموزش‌های تجاری ویژه صادرکنندگان زن کارآفرین، جلسات هم اندیشی و مراسم تقدیر از بانوان برتر کارآفرین در حوز، صادرات شکل گرفته است و تمام تلاش سازمان توسعه تجارت فرهم کردن بستر مناسب برای توسع، فعالیت زنان در عرصه‌های اقتصادی است.

ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیرنفتی را نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید دانست و افزود: با کانون توجه قراردادن صنایع خلاق، صنایع مبتنی بر دانایی و IT و تکیه بر توانایی بانوان در این زمینه‌ها آیند، روشنی در این زمینه قابل پیش‌بینی خواهد بود.

تفاهمنامه‌ای میان انجمن زنان مدیر کارآفرین و سازمان توسعه تجارت در اردیبهشت سال جاری به منظور تقویت زنان در حوزه‌های صنعت، تجارت و صادرات تدوین و امضا شده است. 

 

حل مشکلات بانکی، ضرورت توسعه صادرات

­چهارمین جلسه کمیته کارشناسی شورایعالی صادرات با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط و روسای تشکلهای تولیدی - صادراتی و نمایندگان بانکهای عامل و به منظور بررسی مشکلات موجود در حوزه بانکی و ارائه راه حلهای لازم جهت طرح در شورایعالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید.

در این نشست، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر در امور تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به مصوبات اولین جلسه شورایعالی صادرات در اردیبهشت امسال، خواستار توجه جدی در جهت اجرایی شدن مصوبات مذکور شد.

وی ضمن تشکر از نمایندگان دستگاههای ذیربط جهت ارائه نظرات در خصوص یکسان سازی نرخ ارز و ارائه راهکار‌ها در جهت استفاده از ابزار نرخ ارز جهت توسعه صادرات غیر نفتی با توجه به متغیرهایی همچون نرخ تورم داخلی و خارجی و همچنین نرخ بهره بانکی، به حمایتهای در نظر گرفته شده در بسته حمایتی سال ۱۳۹۶ اشاره و اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ نسبت به پرداخت حدود ۳۰۰ میلیارد ریال به عنوان کمک سود تسهیلات بانکی به صادرکنندگان اقدام شده و در نظر است که این مشوق برای سال ۱۳۹۶ نیز در نظر گرفته شود. ایشان با اشاره به پرداخت کمک کارمزد صدور ضمانتنامه‌ها و بیمه نامه‌های صادراتی ازجانب سازمان توسعه تجارت ایران استقبال صادرکنندگان از این مهم را شایان اهمیت توصیف کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاههای عضو شورایعالی صادرات و اتحادیه‌ها و تشکلهای صادراتی به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و مسائل بانکی در حوزه صادرات از جمله لزوم تلاش بانک مرکزی جهت برقراری روابط بانکی و کارگزاری با سایر کشور‌ها، تفاوت نرخ کارمزد تسعیر نرخهای ارز ازجانب بانکهای عامل در برابر حواله‌های صادراتی، اجرایی کردن پیمانهای پولی با سایر کشور‌ها و تغییر نگاه بانک مرکزی از واردات به صادرات و شفافیت و تسامح در بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی در جهت کمک به صادرات پرداخته و خواستار پاسخگویی و ارائه راهکار ازجانب بانک مرکزی شدند.

همچنین در این نشست مدیر اداره صادرات بانک مرکزی به عنوان نماینده بانک مرکزی در کمیته کارشناسی شورایعالی صادرات، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده ازجانب بانک مرکزی در جهت برقراری پیمانهای پولی با سایر کشور‌ها از جمله ترکیه، پاکستان و عراق، به فاصله داشتن بانک مرکزی از نقطه مطلوب در گشایش اعتبارات اسنادی اشاره و اعلام کرد در صورت گشایش اعتبار در بانکهای خارجی، بانک مرکزی نسبت به خریداری ارز حاصل از صادرات بر اساس نرخهای ETS اقدام می‌کند.

در پایان مقرر شد که نسبت به بررسی میدانی وضعیت کارمزد دریافتی ازجانب بانکهای عامل به علت تسعیر نرخ ارز توسط اعضای کمیته اقدام شده و نتایج و مصادیق اختلاف کارمزدهای دریافتی در جلسه آتی کمیته کارشناسی ارائه گردد. همچنین با توجه به ارائه گزارش میزان گشایشهای اعتباری صادراتی و وارداتی در سالجاری، مقرر شد بانک مرکزی ترتیباتی را اتخاذ نماید تا نسبت به بررسی دلایل تفاوت میزان گشایشهای اعتباری صادراتی و وارداتی در کشورهای هدف اقدام شده و در قالب توافقنامه با کشورهای هدف نسبت به افزایش گشایش اعتبارات وارداتی توسط بانکهای کشورهای هدف (متناسب با میزان گشایشهای اعتباری صادراتی بانکهای کشورهای هدف برای ایران) اقدام کند.

بسیاری از کشورهای هدف در خصوص واردات از ایران شرایط سختگیرانه‌ای وضع می‌کنند که لازم است در این خصوص تمهیدات جدی اندیشیده شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه