English

درب بورس کالا به روی خریداران حقیقی بازگشایی شد

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: امکان حضور خریداران حقیقی به معاملات پتروشیمی بورس کالا فراهم شده است.

درب بورس کالا به روی خریداران حقیقی بازگشایی شد

به گزارش خبرگزاری موج،حامد سلطانی نژاد افزود : به منظور بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا ؛ برخی محدودیت هایی که از سال 1389 تاکنون برای خریداران و مصرف کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده های مورد عرضه در این بازار اعمال شده بود به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد با مصوبه هیئت پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که اطلاعات شان در سایت بهین یاب ثبت نشده است و سهمیه ای برای آنان لحاظ نمی شود ولی مصرف کننده محصولات مورد عرضه در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: در گام نخست عرضه موادی که در روزهای غیر بهین یابی انجام می شود ، خریداران حقیقی می توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول کنند.

وی افزود: همچنین قرار شد در مورد کالاهایی مثل گوگرد و برخی فرآورده های نفتی نیز محدودیت های خرید برداشته و امکان حضور حقیقی ها به عنوان متقاضیان این کالاها فراهم شود.

سلطانی نژاد در ادامه از رفع برخی محدودیت های دیگر از جمله حذف یا افزایش سقف قیمت، افزایش سقف سهمیه خرید محصولات براساس شرایط بازار و غیره طی ماه های گذشته در بورس کالا خبرداد و گفت : روند معاملات در بازار مورد نظر باید روز به روز به سمت خروج از هر گونه محدودیت و آزادی کامل ولی تحت نظارت حرکت کند.

وی افزود: حذف این قبیل محدودیت ها در بازار پتروشیمی در راستای همکاری و تعامل هر چه بیشتر این مجموعه با فعالان صنعت پتروشیمی است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بورس کالای ایران علاوه بر شفاف ساز بازار و کشف قیمت وظیفه اصلی دیگری تحت عنوان کارایی تخصیصی را برعهده دارد به این مفهوم که آیا کالاهای واسطه ای به طور صحیح در اختیار صنایع پائین دستی قرار می گیرد یا خیر.

وی افزود: خیلی از بنگاه های اقتصادی کوچک در مملکت قالب حقوقی نداشته بلکه بیشتر بصورت حقیقی در حال فعالیت هستند.

سلطانی نژاد با اعلام اینکه منابع مالی بنگاه های کوچک اقتصادی محدود است، گفت: این بنگاه ها در اشتغال افزایی، پویایی تولید، توسعه مناطق محروم و غیره بسیار نقش آفرین هستند.

وی افزود : بنگاه های اقتصادی کوچک (حقیقی) اغلب برای خرید مواد از بورس کالا با مشکل مواجه بودند و طبق قانون ، بورس اجازه فروش مواد به افراد حقیقی را نداشت بلکه تنها باید این مواد را در اختیار افراد حقوقی قرار دهد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران یادآورشد: در حال حاضر طبق هماهنگی های صورت گرفته محدودیت های مورد نظر برداشته شده است و خریداران حقیقی به مثابه افراد حقوقی می توانند بدون وجود محدودیت نیازهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه