English

/یازدهمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی/

متهم: کل اموال دست ما ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است

یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

متهم: کل اموال دست ما 14 میلیارد و 600 میلیون است

به گزارش خبرگزاری موج، قاضی مقیسه در ابتدای جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی در ادامه از متهم ردیف سوم خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از خود دفاع کند.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم با حضور در جایگاه گفت: من کسی را به غیر از مهدی شمس به بابک زنجانی معرفی نکردم. در آن زمان بابک زنجانی شرکت هواپیمایی قشم ایر را خریداری کرد و به دنبال گسترش ناوگان آن بود. زنجانی از من پرسید آیا شخصی را برای این کار می‌شناسم که بنده مهدی شمس را معرفی کردم. خود شمس هم اقرار کرده که بنده وی را در سال 88 برای خریداری هواپیما به زنجانی معرفی کردم و این موضوع ارتباطی با فروش نفت ندارد. من حتی یک بار هم سوار هواپیمای خریداری شده نشدم و علم غیب هم نداشتم که قرار است این ماجرا اتفاق بیافتد و هیچ کس دیگری را نمی‌توانید در پرونده پیدا کنید که من معرفی کرده باشم.

قاضی مقیسه گفت: ما نگفتیم که شما سوار هواپیما شدید بلکه گفتیم این معرفی ساده نبوده و باعث غارت اموال شده است. مهم ارتباط تنگاتنگ شما با زنجانی و شمس بوده که نفت را تحویل گرفتید و پول آن را تحویل ندادید. شما یک شبکه سازمان‌یافته تشکیل دادید و ایادی داشتید که هنوز پول نفت در دست آنهاست و نظام باید این پول را از حلقوم آنها بیاورد.

حمید فلاح هروی در دفاع از خود مدعی شد: در اواخر سال 89 زنجانی فعالیت زیادی در امور بانکی داشت که از من درخواست کمک کرد و بنده به وی گفتم از این امور سر در نمی‌آورم به همین دلیل وی را به مسوولان وقت اقتصادی وزارت اطلاعات معرفی کردم آنها هم گفتند ما به زندانی بودن گذشته زنجانی کاری نداریم زیرا مجازات خود را طی کرده است و از من خواستند دیگر به موارد بعدی کاری نداشته باشم.

قاضی مقیسه گفت: آنها از تخلفات زنجانی اطلاع نداشتند و نمی‌دانستند که لوازم آرایش می‌فروشد و در زندان بوده، چون شما به آنها نگفتید.

فلاح هروی پاسخ داد: حضرت علی (ع) گفتند اگر دیدید کسی گناهی کرده به رویش نیاورید، شاید شب توبه کرده باشد.

قاضی پاسخ داد: امیرالمومنین هم به برادرش عقیل اجازه دست‌اندازی به بیت‌المال نداد. هزار میلیارد از اموال زنجانی در اختیار شماست و آن را در دبی هزینه کردید، حال دم از سخن امیرالمومنین می‌زنید. در این سه سال گفته شد 30 میلیارد اموال غارت شده بیت‌المال را پس دهید، اما ندادید.

فلاح هروی پاسخ داد: شما اجازه ندادید.

قاضی گفت: الان این کار را انجام دهید.

فلاح هروی گفت: بحث مالی بر اساس اسناد است شما قول دادید اسناد حسابرسی شود، اما این کار انجام نشده است. کل اموال دست ما 14 میلیارد و 600 میلیون است، من حاضر نیستم حتی یک ریال مال حرام وارد زندگی‌ام شود.

قاضی گفت: وکالت دهید اموال برگردانده شود، شما در کیش ویلا دارید و ماشین‌ها هم وجود دارند.

فلاح هروی گفت: من سی سال سابقه کار دارم و می‌دانم باید فقط افراد را به سازمان‌های بزرگتر معرفی کنم و خودم را کنار بکشم.

قاضی پاسخ داد: اما خودتان را کنار نکشیدید.

فلاح هروی ادامه داد: یک فنی در بین ما وجود دارد که وقتی گفته می‌شود خودت را کنار بکش یعنی دیگر سئوال و فضولی نکن. جای دیگری هم که من زنجانی را معرفی کردم توسط یک واسطه، سازمان حج و زیارت بود.

قاضی مقیسه پاسخ داد: فعلا وارد بحث سازمان حج و زیارت نشوید. پرونده‌ای که تشکیل شده به دلیل نفوذ بالای شما در نهادهای امنیتی و اقتصادی است، نقطه حرکت اول بابک زنجانی به دلیل معرفی شما بود وگرنه بابک زنجانی عددی نبود.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: اشکال معرفی افراد چیست که شما آن را مطرح می‌کنید.

قاضی مقیسه گفت: بحث این است که شما یک فرد متهم را آدم خوبی معرفی کردید، مساله فروش نفت است. ما می‌گوییم تشکیلات سازمان یافته شما باعث غارت نفت شده است.

فلاح هروی پاسخ داد: این برداشت شماست. در وزارت اطلاعات افراد بزرگتری حضور دارند که بهتر از هر کسی می‌دانند کار درست چیست. آنها زنجانی را بعد از زندانی شدن از حقوق شهروندی مانند تجارت محروم نکردند و گفتند محکومیت وی مهم نیست، من هم فقط یک مشاور هستم و برای دادن مشاوره باید اطلاعات داشته باشم، به عنوان مثال باید بدانم که برای فروش گندم چه مشکلاتی وجود دارد که آنها را به مقامات مسئول اطلاع دهم.

قاضی گفت: اصلا بحث مشاوره نیست، شما عضو هیئت مدیره شرکت‌های زنجانی بودید.

متهم در ادامه چنین مدعی شد: در بحث معرفی زنجانی توسط من به سازمان حج و زیارت یکی از دوستان از من خواست برای جا به جایی پول حج به عربستان شخصی را معرفی کنم که من بابک زنجانی را معرفی کردم. به دلیل اینکه عربستان مشکلات زیادی را برای انتقال پول حج ایجاد می‌کرد مشکلاتی برای حجاج در عربستان ایجاد شده بود و اجازه نمی‌داد ارز از طریق حساب ها منتقل شود، از جمله مشکلات ایجاد شده برای حجاج ندادن چادرها در عرفات به دلیل نرسیدن پول بود که در آن ایام زنجانی توانست 400 میلیون یورو پول حج را انتقال دهد.

قاضی گفت: بابک زنجانی چه کاره است که شما وی را به سازمان حج و زیارت معرفی کردید؟ شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بودید.

فلاح هروی تاکید کرد: اینکه می گویند من عضو ستاد بوده‌ام دروغ است. من یک دقیقه هم در این ستاد نبودم فقط کافی است یک بار تماس بگیرید و سوال کنید.

قاضی مقیسه پاسخ داد: بابک زنجانی یک قدم هم بدون شما برنمی‌داشت.

فلاح هروی در ادامه مدعی شد: بابک زنجانی خودش گفته که تاکنون 17 میلیارد یورو جا به جا کرده است. قبل از آشنایی با من 400، 500 میلیون یورو برای قرارگاه خاتم کار کرده است که اصلا من نمی‌دانم قرارگاه خاتم کجاست؟ و یک قدم هم در آنجا نگذاشتم و قبل از ورود من به ماجرا بوده است.

بر اساس این گزارش، همسر حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده از اینکه مانع ورودش به جلسه دادگاه شده بودند انتقاد کرد و گفت: با اینکه جلسه دادگاه علنی است ولی من را به جلسه راه ندادند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی