English

هدف گذاری فولاد مبارکه برای فروش ۷ میلیون تن محصولات فولادی تخت

محمود اکبری گفت: عمدۀ افزایش تولید در ورقهای گرم و تختال است و تولید محصولات سرد و پوشش دار با ظرفیتهای قبل خواهد بود.

هدف گذاری فولاد مبارکه برای فروش ۷ میلیون تن محصولات فولادی تخت

به گزارش خبرگزاری موج، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در خصوص آخرین وضعیت تولید و فروش این شرکت به بورس ۲۴ گفت: هدف گذاری بازاریابی و فروش برای سال جاری ۷ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت است که تحقق این هدف رکورد جدیدی در فروش شرکت خواهد بود.

تأمین نیاز مصرف کنندگان کشور اولویت اول

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز بازار داخل به ورقهای فولادی، رویکرد شرکت در درجۀ اول تأمین نیاز صنایع داخلی بوده و هست؛ اما این به معنی عدم عرضۀ محصول به بازارهای جهانی نیست؛ زیرا به دست آوردن برند و جایگاه شناخته شده و معتبر در بازارهای جهانی کار آسانی نیست و این مهم باید حفظ شود. علاوه برآن، در برخی از محصولات، ازجمله تختال، تولید مازاد بر تقاضا داریم که تنها راه، صادرات است.

روند روبه رشد تولید و فروش و کاهش ۸۳ درصدی صادرات

وی در خصوص آخرین آمار تولید و فروش چهارماهۀ سال جاری فولاد مبارکه گفت: ازنظر کمی نسبت به چهارماهۀ سال قبل شاهد رشد ۱۹ درصدی هستیم؛ به طوریکه از فروش یک میلیون و ۸۱۷ هزار تن در سال ۹۵ به دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن رسیده ایم. در این دورۀ زمانی، عرضۀ محصولات فولاد مبارکه در بازار داخل با رشد ۵۳ درصدی روبه رو بوده است و از رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار تن به یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است. در چهارماهۀ سال جاری به همین میزان کاهش صادرات داشتیم؛ به طوریکه میزان صادرات از ۸۱۲ هزار تن در سال ۹۵ به ۲۹۰ هزار تن در سال ۹۶ کاهش داشته است. البته این میزان صادرات نیز اغلب محصول تختال بوده است و به عنوان مثال در محصول گرم از ۶۰۶ هزار تن در سال ۹۵ به ۱۰۴ هزار تن در سال ۹۶ کاهش یافته است که کاهش ۸۳ درصدی را نشان میدهد.

افزایش قیمت نهاده های تولید

اکبری درخصوص رشد قیمتهای داخلی، با بیان اینکه در مجموع با توجه به رشد قیمتهای جهانی و هزینه های تولید، میانگین قیمت تولیدات روند افزایشی داشته است، افزود: یکی از مواردی که با رشد قیمت قابل توجهی روبه رو بوده است قیمت الکترود است که از حدود ۲ هزار دلار/تن به ۲۰ هزار دلار/تن افزایش داشته است. همچنین آلیاژهای مورداستفاده مانند منگنز هم رشد قیمت داشته است. از طرفی قیمت قراضۀ سنگین در بازار داخل در حدود ۳۲۰ تومان به ازای هر کیلو در ماههای اخیر رشد داشته و از ۹۵۰ تومان در هر کیلوگرم به حدود ۱۲۷۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است. قراضۀ سی اف آر ترکیه از ۲۵۰ دلار بر تن به ۳۱۴ دلار بر تن رشد داشته است؛ این موضوع حکایت از رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی دارد.

وی در خصوص رشد قیمت سنگ آهن گفت: همان طور که می دانید قیمت سنگ آهن ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان است که با افزایش قیمت این محصول، قیمت سنگ آهن هم به همان نسبت رشد می کند.

بازدهی سرمایه گذاری های فولاد مبارکه

معاون فروش و بازاریابی یادآور شد: چشم انداز ۱۴۰۴ فولاد مبارکه، افزایش تولید محصولات فولادی و حفظ سهم ۴۵ درصدی از تولید فولاد خام کشور است و بر همین اساس، برخی از استراتژیهای شرکت، سرمایه گذاری در راستای تأمین مواد اولیه، کاهش هزینه های تولید و افزایش سودآوری است که منجر به حفظ حقوق صاحبان سهام نیز خواهد شد. به دلیل وجود مشکلاتی در خصوص تأمین مواد اولیه گام هایی در جهت رفع این مشکل برداشته شده است که از این جمله میتوان به واحد ۵ میلیون تنی گندله سازی سنگان که به بهره برداری رسمی رسید، اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه پروژۀ افزایش ظرفیت تولید مجتمع فولاد سبا از ۷۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به اتمام رسیده و در آیندۀ نزدیک به طور رسمی افتتاح خواهد شد، افزود: با بهره برداری از این پروژه، ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه خواهد شد و شرایطی فراهم می شود تا راه تأمین نیاز کشور به محصولات تخت هموارتر شود.

فعالیت فولاد مبارکه با حداکثر ظرفیت

اکبری افزود: خوشبختانه از سال ۹۵ فولاد مبارکه با حداکثر ظرفیت تولید فعال است و با توجه به وجود تقاضای قابل توجه در بورس کالا، نیاز بازار تأمین می شود و این روند ادامه دار خواهد بود و مشکلی در زمینۀ تأمین نیاز داخل نخواهیم داشت.

تأمین ورقهای با ضخامت ۳ میلیمتر و کمتر توسط تولیدکنندگان داخلی در دسترس است

معاون فروش و بازاریابی درخصوص تأمین ورقهای با ضخامت ۳ میلیمتر و کمتر هم گفت: با توجه به محاسبات صورت گرفته بر مبنای تقاضای حقیقی واحدهای مصرف کننده این نوع ورقها، میزان نیاز صنایع لوله و پروفیل در حدود ۵/۱ میلیون تن است؛ زیرا مبارکه در سال گذشته به میزان ۱ میلیون و ۳۱۶ هزار تن ورق برای شرکتهای لوله و پروفیل تأمین کرده و از این میزان ۹۷۶ هزار تن مربوط به ورقهای ۳ میلیمتر و کمتر بوده است. میزان واردات این ضخامت ها در حدود ۸۶۶ هزار تن است و با احتساب تولید ۲۰۰ هزار تنی واحدهای کوچکتر مانند نورد لولۀ اهواز و مجتمع فولاد گیلان این میزان درمجموع به حدود ۲ میلیون تن میرسد؛ از این میزان حدود ۵۱۰ هزار تن در شرکتهای نوردکار مصرف میشود. با توجه به ظرفیت خالی شرکت فولاد گیلان و نورد و لولۀ اهواز درصورتیکه جهت توانمندسازی و افزایش تولید این شرکتها سرمایه گذاری شود، نیاز داخلی ازجمله ۵/۱ میلیون تن نیاز شرکتهای لوله و پروفیل میتواند بدون واردات تأمین شود و در این صورت حدود ۳۰۰ هزار شغل جدید نیز در کشور ایجاد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه