English

وزیر نیرو مطرح کرد؛

هیچ جا خاموشى برنامه ریزى شده نداشتیم/کاهش هزار میلیارد تومان از هزینه هاى تولید برق

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال پیک مصرف برق در برخى از استان ها ١٩.٨ درصد افزایش داشته گفت :حدود ٣ هزار و ٩٠٠ مگابایت از بار مصرف برق کاهش داده ایم و بخشى را از طریق برق استرارى بوده است.

هیچ جا خاموشى برنامه ریزى شده نداشتیم/کاهش هزار میلیارد تومان از هزینه هاى تولید برق

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزارى موج، چیت چیان در مراسم افتتاح و بهره بردارى از پروژه هاى انتقال و فوق توزیع شرکت برق منطقه اى تهران افزود: در برخى از استان هاى کشور پیک مصرف برق امسال نسبت به سال گذشته ١٩.٨درصد افزایش پیدا کرده است.

وزیر نیرو  با اشاره به مصرف بالای سالانه مصرف برق در کشور پرداخت و توضیح داد: در برق منطقه‌ای غرب ۱۸ درصد، در گیلان ۱۳ درصد و در استان فارس ۱۰ درصد مصرف برق رشد داشته است و این روند نشان از یک بیماری در ساختار اقتصاد برق دارد که هیچ جای دنیا شاهد چنین رشدی نیستیم.

وی با بیان اینکه  این روند رشد غیرطبیعی باید مهار شود افزود:همه منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق کافی نیست چرا که وزارت نیرو امسال کار خود را به نحو احسنت انجام داده است و هیچ جا امسال خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته‌ایم.

وزیر نیرو به سرمایه گذاری در صنعت برق اشاره کرد و گفت: برای پاسخگویی به افزایش ظرفیت برق ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و همپای ظرفیت باید شبکه توزیع نیز باید توسعه یابد که تقریبا ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. چه کسی این اعتبار را می‌خواهد تامین کند؟

چیت‌چیان به همکاری وزارت نیرو با صنایع پرداخت و افزود: یکی از اقدامات تعامل سازنده وزارت نیرو با صنایع است اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت؛ پیک مصرف برق  به جای ۵۴ هزار مگاوات حدود ۶۰ هزارمگاوات بود. ۴۵۰۰ مگاوات پیک‌سایی صورت گرفته است. همچنین مشوق‌هایی برای همکاری صنایع در نظر گرفته شد و با کارخانه‌ها قرارداد بسته شد تا هنگام مشکل مصرف برق در کارخانه‌ها در قبال امتیازاتی کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول  امسال ۳۹۰۰ مگاوات از بار برق کاهش پیدا کرده که سهم استفاده از دیزل ژنراتورها ۴۰۰مگاوات بوده است.

چیت‌چیان یاد آور شد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت افزایش یابد و برای این کار سالانه باید ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف کنیم! آیا دولت در شرایطی است که بتواند هزینه‌های توسعه را از محل منابع عمومی تامین کند؟

کولر های گازی بنجول بلای جان صنعت برق کشور

وزیر نیرو با انتقاد به بازار کولرهای گازی توضیح داد: در حال حاضر مردم به سمت کولر گازی می‌روند ما هم مخالف آسایش مردم نیستیم؛ اما با قیمت کنونی برق، مصرف‌کنندگان را به جهتی سوق نمی‌دهد که کولری را بگیرند که مصرف برق کمتری دارد. الان بنجل‌ترین محصولات و کولر گازی با راندمان بسیار پایین و مصرف برق بسیار بالا در کشور ما وارد شده و به فروش می‌رود. آیا منطقی است که کشور بازار خرید بنجول ترین اجناس کشور‌های دیگر شود و دولت و صنعت برق مجبور شود چند برابر هزینه آن اجناس را صرف کند تا برق آن کولرها را تامین کند.

چیت‌چیان ادامه داد: با قاطعیت و افتخار می‌گویم بیش از ۹۰ درصد نیازهای مصرف برق در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز اندکی به خارج کشور داریم. بنابرین رشد صنعت برق باعث رشد سایر بخش‌ها هم می‌شود؛ اما وقتی نتوانیم پول پیمانکار و تولیدکنندگان را بدهیم، این شرایط شایسته کشور ما است؟

وی در پایان تصریح کرد : باید کارهایی چون کنترل مصرف، منطقی کردن قیمت‌ها، مدیریت عرضه و کاهش هزینه‌ها در تولید، انتقال و تزیع برق انجام دهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی