English

یک مقام مسوول خبر داد؛

بهره برداری از گیاه باریجه در ۵ هزار هکتار از مراتع تهران

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از شروع بهره برداری و عملیات برداشت صمغ از گیاه مرتعی باریجه در سطح ۵هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان تهران خبرداد.

بهره برداری از گیاه باریجه در ۵ هزار هکتار از مراتع تهران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، پیمان شفیعی با اعلام این مطلب افزود: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم داروئی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزو فرآورده‌های فرعی مرتعی محسوب می‌شود که جنبه صادراتی نیز دارد.

وی اظهار داشت: عمده رویشگاه‌های این گیاه در استان‌های خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان است که در استان تهران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب آن شاهد رویش این گیاه در شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات هستیم.

شفیعی گیاهان دارویی – صنعتی را جزو منابع ارزشمند برشمرد و خاطرنشان کرد: کشت، توسعه و بهره برداری صحیح این گیاهان علاوه بر نقش مؤثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزائی را ایفا می‌کنند.

رئیس اداره امور مراتع استان تهران بهره برداری از گیاه باریجه را یکی از مصداق‌های اجرای طرح‌های مرتعداری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع استان تهران دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست‌های اجرایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری چندمنظوره که بعنوان بهترین راهکار در خصوص بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید تلقی می‌شود از سالهای گذشته در مراتع استان تهران در حال اجرا است.

وی یادآور شد: از آنجایی‌که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است، به منظور بهره برداری پایه دار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه‌های آن لازم است بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح‌های مطالعاتی اجرایی انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره برداری مستمر کرد.

رئیس اداره امور مراتع استان تهران تصریح کرد: با توجه به ارزیابی‌های بعمل آمده پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۲۰هزار کیلوگرم صمغ باریجه از مراتع استان تهران برداشت شود که این اقدام گام مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی به شمار می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه