English

موج گزارش می دهد؛

پیاز؛همچنان اشک مردم را درمی آورد/ کاهش قیمت از ۲۰ روز دیگر

پیاز محصول صیفی ای که باید زیر 1000 تومان در مغازها به فروش برسد با بی توجهی دوباره مسوولین و نادیده گرفتن نیازهای اولیه کشاورزان دغدغه این روزهای مردم شد.

پیاز؛همچنان اشک مردم را درمی آورد/ کاهش قیمت از 20 روز دیگر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، پیاز یک محصول صیفی از چندی پیش در بازار به یک حباب قیمتی تبدیل شد و تاکنون با قیمت 4 هزار تومان در مغازه ها و مراکز میوه و تره بار بفروش می رسد، نوسان قیمت محصولات کشاورزی از جمله داستان های دنباله داری است که در هر فصل مردم شاهد آن هستند و هرساله تکرار می شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز در کاشت و برداشت محصولات صیفی سنتی عمل می کنیم، گفت: سال گذشته در این فصل پیاز کیلویی 200 تومان بود و کشاورزان با توجه به هزینه هایی که کرده بودند هنگام برداشت متضرر شدند.

حسین مهاجران عنوان کرد: ده ها مرکز تولید پیاز در کشور به همین دلیل امسال کاشت انجام ندادند و اگر هم کاشت کردند بسیار کم بوده است.

به گفته این مسوول تا 20 روز گذشته پیاز کل کشور را استان خوزستان و در حال حاضر استان اصفهان تامین می کند اما در 15 تا 20 روز آینده چندین مرکز در کشور پیاز را به بازار عرضه می کنند تا این مشکل و گرانی سر و سامان بگیرد.

وی با بیان اینکه قیمت پیاز یک حباب بوده و بزودی شکسته می شود تصریح کرد:قیمت پیاز که جز صیفی جات است حتما باید زیر 1000 تومان توزیع شود.

رییس اتحادیه میوه و سبزی یاد آور شد: کشاورزان سال گذشته پیاز را بیش از نیاز کشور تولید کرده بودند تا جایی که به کیلویی 200 تومان رسید  و همه تولید کنندگان متضرر شدند و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان امسال اقدام به کشت این محصول نکردند و این موضوع باعث کمبود محصول در بازار شد و در پی آن افزایش قیمت را شاهد بودیم.

مهاجران قیمت پیاز را در میدان مرکزی میوه و تره بار را کیلویی 3700 تومان تا 3800 تومان اعلام کرد.

شروع پاس کاری ها...

 سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم درطی  یک آگهی روی سایت خود گرانی پیاز را به وزارت جهاد کشاورزی مربوط دانست و این گونه اعلام کرد:

براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گرانی سیب زمینی و پیاز به موضوعاتی چون عوامل و ضروریات تولید و عرضه به موقع مرتبط است، که لازم است موضوع به وزارت جهاد کشاورزی نیز منعکس گردد.

شایان ذکر است سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن نظارت کلان بر بازار آخرین وضعیت تامین تا توزیع کلیه کالاها به خصوص کالاهای پر تقاضا و مصرفی را به صورت مستمر در سطح کشور کنترل و مشکلات احتمالی را به موقع به مراجع ذی ربط منعکس می نماید.

از همین رو مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کمبود تولید پیاز کشور اظهارکرد: طبق بررسی های کارشناسان، به علت سرمازدگی اواخر سال گذشته هنوز این محصول مناسب عرضه به بازار نیست، بنابراین با تاخیر به بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرگزاری موج،حسین اصغری تصریح کرد:پایین بودن عرضه محصول در بازار نمی تواند قیمت پیاز را منطقی کند بنابراین باید در انتظار ورود حجم گسترده پیاز باشیم و منتظر تعدیل قیمت‌ها تا 20 روزدیگر باشیم.

نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران  هم خاطر نشان کرد: عدم استقبال خرید به موقع و کم توجهی به کشاورزان در سال گذشته کاهش تولید محصول و در نهایت نوسانات قیمت در سال جاری را رقم زد و طی سال های اخیر نرخ خرید پیاز جوابگوی هزینه جمع آوری محصول نبود که در نهایت این امر انگیزه کشاورزان برای کشت محصول را کاهش داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه