English

مجری طرح دانه‌های روغنی طرح کرد؛

تولید ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور/ ۷ کیلوگرم بیش تر از مصرف سرانه جهان روغن استفاده می کنیم

مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود گفت: ما از واردکنندگان انتظار داریم به سوی واردات روغن آفتاب گردان، کلزا و کنجد بروند.

تولید ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور/ ۷ کیلوگرم بیش تر از مصرف سرانه جهان روغن استفاده می کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، علیرضا مهاجر با اشاره به اینکه از سال گذشته با اجرای طرح دانه های روغنی، اقدامات خوبی در این  زمینه رخ داده و حدود ١٧٠ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است گفت: بیش از ٢.٥ برابر افزایش  تولید کلزار داشتیم و حدود ٦٨ هزارتن تولید کردیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد دانه های روغنی از خارج وارد کشور می شود و هنوز کشورمان در این زمینه وابسته است افزود: به منظور پایداری تولید گندم و خودکفایی در تولید کلزا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار ارز صرف واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن خام می شود به همین دلیل باید تولید دانه های روغنی را توسعه دهیم.

وی به موضوع بحث سلامت جامعه پرداخت و ادامه داد: با توجه به اینکه تولید دانه های روغنی در کشور سالم است و این محصولات تراریخته نیستند، باید  ضریب سلامت جامعه افزایش پیدا می کند. همچنین مصرف سرانه روغن در کشور ۲۰ کیلوگرم و حداقل ۷ کیلوگرم بیش از مصرف سرانه جهان است. بنابراین ما نیاز به کاهش مصرف سرانه در کشور داریم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۴۲ مصرف سرانه روغن در کشور ۲.۵ کیلوگرم بوده است اما در حال حاضر این عدد به ۲۰ کیلوگرم رسیده که این عدد بسیار وحشتناکی است.

به گفته وی بر اساس گزارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین درصد مرگ و میر در ایران مربوط به سکته قلبی و ناشی از گرفتگی قلب و عروق است که استفاده از روغن های کم کیفیت می تواند یکی از دلایل این امر باشد و ما به دنبال کاهش مصرف روغن در جامعه و افزایش کیفیت روغن های مصرفی هستیم همچنین در تلاشیم مردم را آگاه کنیم که چه سم مهلکی را در خانواده خود استفاده می کنند چرا که امروزه کمتر خانواده ای پیدا می شود که یکی از اعضای آن با مشکل قلب و عروق مواجه نباشد.

واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور

مجری طرح دانه های روغنی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود، گفت: پیش بینی کل تولید دانه های روغنی بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن است.

مهاجر با اشاره به واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور افزود: روغن خامی که وارد کشور می شود و میزان آن در سال های مختلف متفاوت است و از دو منبع روغن سویا و روغن پالم تامین می شود که واردات روغن سویا از برزیل و آرژانتین و واردات روغن پالم از مالزی و اندونزی انجام می شود.

وی تصریح کرد: ما از واردکنندگان انتظار داریم به سوی واردات روغن آفتاب گردان، کلزا و کنجد پیش بروند ضمن اینکه اختلاف در قیمت های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می توانیم این روغن های باکیفیت از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.

مهاجر با اشاره به اینکه کارخانجات برای واردات ایجاد شده اند، تصریح کرد: آنها بیشتر از تولید به فکر واردات هستند و سودی که می کنند در واردات روغن خام است، نه واردات دانه و کنجاله. بنابراین ما باید مانع توسعه بی رویه این کارخانجات شویم تا تعادل بین تولید و تبدیل در کشور ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه