English

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

مناطق آزاد از دولت دیگری نیامده‌اند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تولید ۸۴ هزار تن ماهی در قفس در این منطقه تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد. وی همچنین با انتقاد از برخی مسائل عنوان شده در خصوص مناطق آزاد عنوان کرد که این مناطق از دولت دیگری نیامده‌اند.

مناطق آزاد از دولت دیگری نیامده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا مومنی در نشستی خبری که ظهر امروز در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، با اشاره به این که مطالعات مختلفی در منطقه آزاد قشم جهت شناسایی توانمندی‌های منطقه مدنظر قرار گرفته است، گفت: علاوه بر این طرح جامع منطقه آزاد قشم را داشتیم و اعتقاد داشتیم اگر قرار است توسعه‌ای در قشم صورت گیرد از طریق جوامع محلی خواهد بود.

وی ادامه داد: ۶۰ کاشانه مهمان که عمدتا توسط بانوان قشمی اداره می‌شود در منطقه آزاد قشم وجود دارد و این اقدام در جهت ارتقاء وضعیت معیشتی بومیان منطقه بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از اعطای بورسیه تحصیلی به بومیان نخبه جزیره قشم خبر داد و اظهار کرد: اعتقاد داریم باید نیروهای متخصص جهت همکاری در سازمان منطقه آزاد تربیت شوند و بهترین راه را در اعطای بورسیه تحصیلی دیدیم. در این راستا طبق برنامه ۵۰ نفر با سازمان همکاری خواهند کرد و در طرح مذکور سالیانه ۱۰ نفر مدنظر قرار می‌گیرند. در این راستا شورای بورس نیز تشکیل شده است و به تازگی ۱۰ نفر با سازمان فعالیت خود را آغاز کردند.

مومنی با بیان این که منطقه آزاد قشم هاب انرژی در حوزه نفت و گاز و انرژی خواهد بود، گفت: منطقه آزاد قشم به عنوان قطب تولید ماهی در قفس تبدیل خواهد شد و تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۸۴ هزار تن ماهی در قفس تولید شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰۰۰ هکتار زمین در غرب جزیره برای پرورش میگو اختصاص یافته است و در حال حاضر نیز ۲۵۰ هکتار زمین جهت پرورش میگو وجود دارد. در منطقه آزاد قشم در هر هکتار هفت تن میگو تولید می‌شود و این رقم دو برابر میانگین کشوری که معادل سه تا ۳.۵ تن میگوست.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، پیش بینی می‌شود با روش‌های جدیدی که مدنظر قرار گیرد ۱۲ تا ۱۵ تن درهر هکتار تولید شود که این اقدام با مشارکت بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد گرفت و سازمان منطقه آزاد به عنوان مرجع حاکمیتی در طرح ورود خواهد کرد.

مومنی همچنین از در دستور کار قرار گرفتن کشت گلخانه‌ای در منطقه آزاد قشم خبر داد و گفت: ۲۷۰ هکتار زمین برای کشت گلخانه‌ای لحاظ شده و باید در حوزه کشاورزی با تخصص و کار کارشناسی ورود کرد.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به وضعیت بانکرینگ در منطقه آزاد قشم، اظهار کرد: برای قشم بانکرینگ یک مساله اجباری است در حال حاضر ظرفیت ۵۲ هزار تنی بانکرینگ در منطقه وجود دارد که به مرحله عملیاتی و بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این در برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد ظرفیت بانکرینگ کشور باید در منطقه آزاد قشم مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در این راستا قراردادی ۵۰ هزار تنی با چینی‌ها نیز امضاء شده است و تا پایان سال جاری ۲۰۰ هزار تن ظرفیت بانکرینگ در قشم ایجاد خواهد شد. ما معتقدیم که سهم بانکرینگ منطقه ازاد قشم در خلیج فارس مناسب نیست و این میزان معادل ۶.۵ الی ۷ درصد است.

مومنی در پاسخ به سوالی مربوط به آخرین وضعیت ساخت پل خلیج فارس نیز خاطرنشان کرد: دو ماه قبل جلسه‌ای با حضور معاون اول ریاست جمهوری و شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد و تکلیف ساخت این پل تا هفته آینده مشخص خواهد شد. جهت ساخت پل خلیج فارس تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و پل ۱۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مجموعه پل خلیج فارس شامل چهار پروژه است که در این راستا یک میلیارد دلار رقم سرمایه‌ گذاری تعیین شده است و ما آن را به عنوان یک مگاپروژه می‌بینیم.

وی با اشاره به این که منطقه آزاد باید گمرک مستقل داشته باشد، یادآور شد: مالیات، گمرک، ویزا، قوانین کار از جمله مزیت‌های مناطق آزاد هستند بنابراین اگر این موارد را از مناطق آزاد بگیریم دیگر کارکرد خود را نخواهند داشت. ما خارجی نیستیم و زیر پرچم این کشور فعالیت می‌کنیم. باید بدانیم که ما از دولت دیگری نیامده‌ایم و قوانین و مقررات ما مصوب جمهوری اسلامی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: نگاه غیرکارشناسانه‌ای در حوزه قاچاق کالا وجود دارد و مسوولان باید بدانند که صحبت‌هایشان مبنای قانونی داشته باشد ورود تمام کالا به جز کالاهای ممنوعه به مناطق آزاد، آزاد است اگر این تعریف را بپذیریم خیلی از مشکلات حل خواهد شد. تنها مساله خروج غیرقانونی یا قانونی از مناطق آزاد باقی می‌ماند و باید تاکید کنیم که اگر کالا به صورت غیرقانونی از منطقه خارج شود مسوول گمرک و نیروی انتظامی است.

مومنی با بیان این که هر کسی در خصوص مناطق آزاد ادعایی دارد باید با عدد و رقم حرف بزند، گفت: در تحلیل روند قاچاق طی سال‌های گذشته سوخت به عنوان یکی از کالاهای مزیت‌دار تلقی می‌شود اما با توجه به مسائل قیمتی که پیش آمده دیگر سوخت مزیت سابق را ندارد. پس از سوخت پوشاک و لوازم خانگی به عنوان کالای قاچاق مدنظر قرار گرفتند و این محصولات به مرور زمان مزیت خود را از دست دادند و منطقه ازاد قشم در دو سال اخیر از مرکز خرید به مرکز گردشگری تبدیل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه