English

رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد؛

اشتغال۲۲۰هزارنفری درصنعت آبزی

معاون وزیرجهادکشاورزی گفت:پارسال بیش از ۴۱۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشورهای اروپائی و حوزه اوراسیا صادرات داشتیم.

اشتغال۲۲۰هزارنفری درصنعت آبزی

 به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ در دیدار حسن صالحی، معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران با استاندار آذربایجان غربی، راهکارهای توسعه صنعت آبزی پروری در استان مورد بررسی قرار گرفت .

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار ضمن تقدیر و ابراز رضایت از فعالیت های انجام شده در حوزه گسترش صنعت آبزی پروری در استان آذربایجان غربی اظهارکرد: بیش از ۴۱۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشورهای اروپائی و حوزه اوراسیا در سال ۹۵ صادرات داشتیم که توسعه صادرات آبزیان و دست یابی به بازارهای جدید صادراتی را در سال جاری در دستور کار داریم . هدفگذاری سازمان شیلات برای تولید محصولاتی شیلاتی در برنامه ششم توسعه ، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع آبزیان است.

وی ادامه داد: کشور ایران از نظر آبزی پروری در منطقه خاورمیانه ،قفقاز و آسیای میانه مقام اول را دارد. این در حالی است که هدفگذاری برای تولید تخم چشم زده در پایان برنامه ششم توسعه رسیدن به خوداتکایی و حذف واردات این محصول است که در این راستا ۱۰ مرکز پرورش اصلاح نژاد تخم چشم زده در کشور با مشارکت فائو در این زمینه ایجاد خواهد شد که یکی از این مراکز در استان آذربایجان غربی راه اندازی خواهد شد .

رییس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و منابع آبی سدها علاوه بر غنی سازی آب کشاورزی جهت مصارف باغات و اراضی زراعی، نقش مهمی در افزایش بهره وری و مدیریت مصرف بهینه اب و راندمان تولید دارد . برگزاری جشنواره های طبخ آبزیان، توسعه بازارهای عرضه با کمک وزارت کشور و سازمان شهرداری ها در استان ها و افزایش برنامه های ترویجی و تبلیغی از طریق صدا و سیما از جمله برنامه های سازمان شیلات ایران در جهت افزایش فرهنگ و سرانه مصرف آبزیان در کشور است .

صالحی با بیان اینکه طرح کد رهگیری و شناسنامه دار کردن محصولات شیلاتی آغاز شده است، افزود: طبق تفاهم نامه منعقده با صندوق مهر کارآفرین به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش و افرادی که به صورت تعاونی اقدام کنند تسهیلات با سود کم اعطا می شود.

رییس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه در بخش پرورش میگو نیز در منطقه مقام اول از آن ایران است، بیان کرد : توسعه صید در آبهای فراساحلی و بین المللی، نوسازی و بهینه سازی ناوگان صیادی و روشهای صید، توسعه پرورش ماهی در قفس های دریایی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر بهره برداری پایدار از ذخائر و منابع آبزی در چارچوب برنامه های توسعه کشور ، حفاظت از منابع آبزی و بازسازی موثر ذخائر موجود جزو مهمترین وظایف و سیاست های حوزه فعالیت شیلات ایران است .

استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های ویژه استان در حوزه آب و وجود منابع آبی در پشت سدهای استان گفت: این منابع آبی ظرفیت ویژه ای را برای بهره برداری برای تولید آبزیان در استان فراهم نموده است که کشاورزان مخصوصا بهره برداران جنوب استان می توانند با استفاده چند منظوره از استخرهای ذخیره آب کشاورزی و مناطق مستعد حاشیه رودخانه ها و پشت سدها علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغالزایی ، نقش مهمی در توسعه صنعت آبزی پروری در استان داشته باشند.

سعادت با بیان اینکه متاسفانه سرانه مصرف ماهی در کشور و در آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشور پایین است، گفت: در آذربایجان غربی به دلیل تولید منابع متنوع گوشت و پروتئین، هنوز ذائقه برای خوردن ماهی زیاد در بین مردم وجود ندارد و بنابراین برای بالا بردن افزایش سرانه مصرف باید ذائقه مردم را نسبت به مصرف ماهی تغییر داد.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی نیز می توانند با ایجاد واحد های فرآوری و بسته بندی در افزایش تولید و مصرف میزان ابزیان در استان موثر باشند و ما نیز ازمتقاضیان سرمایه گذاری در این زمینه حمایت می کنیم .

سعادت خاطر نشان کرد: نباید تولید سیست آرتمیا که بخش اعظمی از نیاز کشور به این محصول از طریق واردات تامین می شود به دلیل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سطح استان تعطیل شود و باید با حمایت های سازمان شیلات و مسئولین مرکز تحقیقات آرتمیا و مراکز دانشگاهی و دستگاه های ذیربط ، تولید میگو نیزدر کنار آن در استان توسعه یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به پتانسیل های صنعت آبزی پروری در استان اظهارکرد: این استان از نظر تولید انواع آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی طی سالیان متمادی مقام برتر را به خود اختصاص داده است و به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.

اسمعیل کریم زاده با تاکید بر لزوم تبدیل شدن فعالیت های شیلاتی به صورت یک زنجیره واحد در سطح استان اضافه کرد : با توجه به اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی ، افزایش بهره وری مناسب از ذخائر و منابع آبزی و رشد اقتصادی در کنار سایر فعالیتها باید در اولویت کارهای اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسوول با قدردانی از حمایت ها و توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی به حوزه کشاورزی و افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی استان در دولت تدبیر و امید اظهارکرد: افزایش بهره وری و راندمان تولید و همچنین افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان از ۶.۶۲ کیلوگرم در سال جزو اهداف مهم و اولویت دار بخش شیلات استان است.  ۴۰۸ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان در استان وجود دارد که سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن انواع ماهیان گرمابی و سردابی در مزارع پرورش ماهی به صورت انفرادی و مجتمع های پرورشی در سطح استان تولید می شود.

کریم زاده بیان کرد: استحصال بیش از ۶۰ تن شاه میگوی دراز آب شیرین از سدارس و صادرات آن بعد از عمل آوری به کشورهای اروپایی جزو عملکرد بخش شیلات استان است که تداوم این روند و افزایش میزان تولید جزو برنامه هاست. در استان سالانه بیش از ۵۵ میلیون تخم چشم زده و ۱۳ میلیون تن قطعه انواع بچه ماهی با هدف تامین نیاز استان و صادرات به استانهای دیگر کشور تولید می شود.

اشتغال بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری کشور

رییس سازمان شیلات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در آذربایجان غربی نیز با بیان این که توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی است،اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری در سطح کشور اشتغال دارند.

صالحی با اشاره به این که ایران مقام اول تولید قزل آلا در آب های شیرین را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد:سال گذشته برای نخستین بار بعد از یک دهه، در نتیجه توافقات انجام گرفته در برجام ، خاویار پرورشی ایران به آمریکای شمالی صادر شد. با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است پیش بینی می شود امسال بیش از سه تن خاویار پرورشی در ایران تولید و روانه بازار مصرف شود. در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۷۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد که ۴۷۰ هزار تن آن آبزی پروری و مابقی از صید در دریای خزر، خلیح فارس، دریای عمان و آب های بین المللی استحصال شد.

این مقام مسوول  با اشاره به این که استان آذربایجان غربی در زمینه پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس و قزل آلا در سطح کشور جایگاه خوبی دارد،اظهار داشت: با توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری شیوه های فناوری نوین در مزارع پرورش ماهی می توان بیشترین بهره وری را از پتانسیل های موجود در استان داشت .

صالحی خارنشان ساخت: از سال گذشته توسعه و تکثیر پرورش ماهیان زینتی را در دستور کار خود قرار داده ایم و دو شهرک پرورش ماهیان زینتی تاکنون در شهرهای محلات و قمصر کاشان کلنگ زنی شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی توسط فارغ التحصیلان کشاورزی و بانوان علاقمند به فعالیتهای تولیدی در دستور کار قرار دارد که این امر علاوه بر اشتغالزایی می تواند در رونق صنعت گردشگری کشور نیز موثر واقع شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه