English

"روس اتم" فعال‌ترین بازیگر بازار جهانی هسته‌ای

سایت آمریکایی اوراسیا نت، شرکت دولتی "روس اتم" روسیه را فعال‌ترین بازیگر در بازار جهانی فن‌آوری‌های هسته‌ای دانست.

"روس اتم" فعال‌ترین بازیگر بازار جهانی هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری موج از اسپوتیک، روس اتم با 20 کشور خاورمیانه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین قراردادهای ساخت نیروگاه‌های اتمی، تحویل سوخت هسته‌ای و خدمات مهندسی امضا کرده است.

آخرین اقدام "روس اتم" در خاورمیانه عقد قرارداد احداث نیروگاه اتمی در مصر است که به شرط تایید دولت، نیروگاه الدبع در 200 کیلومتری قاهره ساخته می‌شود و روسیه موظف شده در طول ده سال به آن سرویس داده و در 60 سال برای آن سوخت هسته‌ای تامین کند.

این پروژه جدید در مصر قرار است در سال 2024 میلادی راه‌اندازی شود.

همچنین روس اتم علاوه بر مصر در سه کشور دیگر خاورمیانه پروژه دارد: ایران، ترکیه و اردن.

روس اتم در ایران واحدهای جدید نیروگاه بوشهر را می‌سازد و با اردن و ترکیه قراردادهایی درباره ساخت واحدها امضا کرده است. روس اتم برای کار این نیروگاه‌ها هزینه ساخت، پرسنل و سوخت را تامین می‌کند و این نیروگاه‌ها در مالکیت "روس اتم" قرار داشته و این شرکت بخشی از درآمد حاصله از تولید نیرو را نیز دریافت می‌کند.

در زمان جنگ سرد، شوروی و آمریکا به کشورهای خاورمیانه در پیشرفت دستیابی به انرژی هسته ای مساعدت کردند، در اواسط سال های 50 میلادی مصر و اردن به انرژی هسته ای علاقه نشان دادند و شوروی در 1961 میلادی رآکتور پژوهشی مصر  را ساخت و در سال 1967 در عراق و در 1981 در لیبی نیز نمونه هایی راه اندازی شد.

در 1995 میلادی وزارت انرژی روسیه قراردادی با ایران درباره احداث نیروگاه اتمی بوشهر امضا کرد.

همچنین ازسال 2010  میلادی "روس اتم" نمایندگی‌های خود را در سفارت‌خانه‌های روسیه در خارج از این کشور افتتاح کرد و در آوریل 2016  میلادی دو نمایندگی نیز در دوبی و پکن راه‌اندازی شد.

به گفته مقامات "روس اتم" میزان سفارش این کمپانی در بازه زمانی 2006 تا 2016 میلادی به بیش از 135 میلیارد دلار رسیده است.

روس اتم هم‌چنین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشرفت تاسیسات زیربنایی در سطح بین‌المللی همکاری می‌کند و موظف شده برای پیشرفت ساختار زیربنای اتمی کشورهای عضو این آژانس، یک و نیم میلیون دلار تخصیص دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه