English

درگفتگوی تفصیلی با موج مطرح شد؛

گله مندی معاون وزیر جهاد کشاورزی از قاچاق گل و میوه/ اختلاف نظر دولت با شهرداری

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 2 هزار و 500 هزار هکتار افزایش سطح کشت گلخانه ای در کشور خواهیم داشت گفت: برنامه ریزی شده در 500 هزار هکتار از مزارع شیب دارکشور کشت محصول در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

گله مندی معاون وزیر جهاد کشاورزی از قاچاق گل و میوه/ اختلاف نظر دولت با شهرداری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، درباره قاچاق میوه و واردات کالاهای کشاورزی گفت:وزارت جهاد کشاورزی مخالفت خود را در زمینه قاچاق از چند سال گذشته اعلام کرده است.

محمد علی طهماسبی  با اشاره به اینکه برخی خبرهایی هم که در این چند وقت در زمینه قاچاق می شنویم واقعا ناراحت کننده است، افزود:خوشبختانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرصت های مناسبی را ایجاد کرده که جلوی این پدیده ی شوم قاچاق گرفته می شود.

معاون حجتی عنوان کرد:متاسفانه تولید کنندگان ما آسیب های بسیار جدی ای سر بحث قاچاق میوه داشتند و دارند. در همین باره مقام معظم رهبری هم گفتند استفاده میوه های قاچاق حرام است و هم غیر قانونی است. ایشان هم از نظر شرعی و هم قانونی  در حرف های خود گفته بودند که محصول قاچاق را بگیرید و پیش چشم آورنده اش محصول را آتش بزنید. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج که مسوولین گمرک خبر از امن بودن مرزها می دهند و می گویند تحت هیچ شرایطی میوه قاچاق به کشور از مرزها نمی آید ولی رئیس مرکز میوه و تره بار خبر از میوه های قاچاق در اطراف میدان مرکزی تهران می دهد به نظر شما متولی قاچاق بعد از این همه نظارتی که مسئولین بیان می کنند، کیست و از کجا وارد کشور می شود؟ اگر بنده به عنوان معاون وزیر می دانستم چه کسی و به چه نحوی میوه قاچاق وارد کشور می کند خودم می رفتم جلوی ورود آن را می گرفتم.

طهماسبی خاطر نشان کرد: در کشور های دیگر هم با اجناس و کالاهای قاچاق برخورد جدی می شود و اگر چند برخورد اینگونه داشته باشیم دیگر کسی قاچاق نمی کند چه در زمینه میوه و چه در دیگر محصولات قاچاق.

 تولیدکنندگان داخلی قاچاق چیان را می شناسند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در بخش دیگری از حرف هایش به بحث قاچاق گل و گیاه اشاره کرد و عنوان کرد:تولید کنندگان گل وگیاه می داند چه کسانی محصولات گل و گیاه زینتی را قاچاق وارد کشور می کنند و اگر کسی واقعا جدی جلوی این قضیه است دستگاه های مسوول می تواند بروند از اتحادیه  گل و گیاه بپرسند و فرد قاچاق چی را بگیرند.

 به گفته وی واردات 4 میوه فقط مجاز است که شامل :موز، انبه، آناناس و نارگیل می باشد این چند محصول مقرارت قرنطینه ای دارند.

طهماسبی به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی این بوده که 240 تا 250 هزار تن سیب ایرانی به کشورهای دیگر صادر کرد و این نشان می دهد سیاست گذاری وزارت جهاد در حوزه صادرات خوب عمل کرده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صادرات ما در چند سال گذشته کمتر از 30 تا 40 هزار تن بوده است تصریح کرد: امروزه با اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های خوب توانسته ایم این مقدار را افزایش دهیم.

افزایش 2 هزار و 500 هزار هکتار سطح کشت گلخانه ای کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمینه توسعه کشت گلخانه ها ادامه داد:یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت گلخانه ای که در برنامه ششم و هم در برنامه چشم انداز بوده است از طرفی توسعه کشت گلخانه ها در طرح های اقتصاد مقاومتی هم قرار گرفت.

به گفته طهماسبی امسال قرار است 2 هزار و 500 هزار هکتار افزایش سطح کشت گلخانه ای خواهیم داشت.

وی توضیح داد :سال گذشته ستاد های استانی، مرکزی و انجمن گلخانه سازان کشور در این قضیه کمک های خوبی در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی انجام داده اند ،همچنین صندوق توسعه ملی خط اعتباری را برای توسعه  گلخانه ها و  تولید ماهی در قفس در نظر گرفت.

محمد علی طهماسبی  در سوال دیگری به بحث مکان یابی گلخانه پرداخت و افزود:مکان یابی در گلخانه ها بنا بر منطقه و مصرف آن استان است و همچنین مانعی بر سر راه گلخانه ها وجود داشتیم ولی در تلاش هستیم که این موانع را برداریم.

 معاون حجتی توضیح داد: بازارهای بزرگی مورد هدف ما است مثل استان تهران سرمایه گذاری در استان تهران اهمیت دارد چرا که بازار هدف خوبی است و توسعه گلخانه در تهران از کارهای اقتصاد مقاومتی به حساب می آید، از طرفی شهرهایی بزرگی نظیر تهران که اکسیژن مناسبی ندارد احداث گلخانه ها می تواند مفید باشد.

گلخانه یک فعالیت کشاورزی شهری

وی به مشکلات وزارت جهاد کشاورزی با شهرداری برای احداث گلخانه ها بیان داشت: موانعی برای توسعه گلخانه ها وجود داشته است مثل اینکه شهرداری عوارضی از گلخانه دارها نگیرد و یا احداث گلخانه ها احداث ساز نیست چرا که گلخانه یک سازه سبک و غیر دایم است و فرقی با زمین زراعی و باغی ندارد.

طهماسبی ادامه داد :برخی فکر می کنند گلخانه سازه است ولی گلخانه ها بنا نیستند و از نظر ما بنا لحاظ نمی شود و گلخانه یک فعالیت کشاورزی شهری است که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

معاون حجتی در بخش دیگری از حرف هایش به عملکرد حوزه باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: در راستای سیاست های مقام معظم رهبری و شعار امسال ایشان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است می توان بیان کرد به فرآیند و احداث گلخانه ها، استفاده از نهال ها و اصله های شناسنامه دار، استاندارد کردن نهالستان ها و باغات، تشکیل انجمن کشت بافت، استفاده از رقم های جدید و ایجاد باغات مادری که تضمین کننده سرمایه گذاری آینده محسوب می شود اشاره کرد.

 محمد علی طهماسبی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده  در 500 هزار هکتار از مزارع شیب دار کشت محصول داشته باشیم تصریح کرد:  کشت گیاهان دارویی در دیم زار های کم بازده و در مزارعی که فرسایش خا ک زیاد است را در دستور کار داریم .

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اگر کشت در مزارع شیب دار داشته باشیم سیل های ویرانگر کمتر اتفاق می افتد و از طرفی این برنامه رابطه مستقیمی با طرح اشتغال زایی دولت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه