English

ایران در تولید سیب زمینی خودکفا شد

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی گفت:ایران در تولید سیب زمینی به خودکفایی رسیده است.

ایران در تولید سیب زمینی خودکفا شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد رحیم نیازی افزود: در حال حاضر سیب زمینی در چهار فصل سال در قالب کشت بهاره، تابستانه، پائیزه و زمستانه تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی بحران آبی را از جمله چالش‌های مهم تولید سیب زمینی در کشور برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه سطح سفره‌های منابع آب‌های زیر زمینی مملکت به شدت کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی گفت: برای تامین آب مورد نیاز کشت سیب زمینی و جلوگیری از تخریب ذخایر آبی روش‌های مختلفی منجمله استفاده از آب سدهای کشور، روش‌های جدید کشت، ارقام با آب بری کمتر و زودرس تر، آبیاری نوین و ... وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت باید از بخش تولید و تولید کنندگان حمایت جدی داشته باشد، افزود: کشاورزان آسیب پذیر‌ترین قشر جامعه در بخش تولید هستند.

نیازی اضافه کرد: دولت با استفاده از روش‌های مختلف منجمله اعطای تسهیلات ارزان قیمت و طویل المدت برای توسعه مکانیزاسیون، اجرای طرح‌های آبیاری نوین، ورود تکنولوژی روز دنیا به بخش کشاورزی و مواردی از این دست حمایت جدی از کشاورزان داشته باشد.

وی در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی به منظور افزایش مصرف سیب زمینی در جامعه تاکید کرد و گفت: نقش وزارت بهداشت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اعلام اینکه ارزش مواد غذایی سیب زمینی کمتر از برنج نیست، افزود: سالانه ارز قابل توجهی به جهت خرید برنج از کشورهای مانند هند، تایلند، پاکستان و ... از مملکت خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: ارزش غذایی سیب زمینی کمتر از برنج نیست و می‌تواند جایگزین مناسبی حداقل برای بخشی از مصرف برنج در کشور باشد.

نیازی در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد؛ افزایش میزان مصرف سیب زمینی را گامی بسوی حمایت از بخش کشاورزی و تامین غذایی کشور دانست و اظهار داشت: سیب زمینی به قدر کفایت در ایران تولید می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه