English

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

۵۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌ خارجی در بخش کشاورزی جذب شد

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:حجم سرمایه گذاری های مستقیم خارجی بخش کشاورزی با تصویب برجام در ۹ ماهه سال ۹۵ به ۵۹۰ میلیون دلار رسیده است.

۵۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌ خارجی در بخش کشاورزی جذب شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد خالدی اظهار کرد: در سال 93 نزدیک به دو میلیون دلار در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گرفت در حالی که این رقم در 9 ماهه سال 95 به حدود 590 میلیون دلار رسید.

وی میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 94 را 86 میلیون دلار در بخش کشاورزی اعلام کرد.

خالدی اظهار داشت: بخش عمده این سرمایه گذاری ها در حوزه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس و بخش دام صورت گرفته است.

وی تامین مالی از طریق بانک ها و موسسه های بین المللی را از دیگر راه های جذب سرمایه خارجی دانست و گفت: تا قبل از تصویب برجام در زمینه ارتباط با بانک جهانی در بخش کشاورزی یک وقفه ده ساله و در خصوص بانک توسعه اسلامی وقفه دو ساله داشته ایم و نخستین نشست با بانک جهانی پس از یک دهه توقف در وزارت جهاد کشاورزی انجام شد و بحث های خوبی در زمینه توسعه همکاری با بانک جهانی صورت گرفت.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: پس از جلسات متعدد با بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی معرفی شد و هم اکنون در حال مذاکره با سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران هستیم تا بتوانیم این پروژه ها را برای جذب سرمایه از این دو بانک به مرحله اجرا برسانیم.

وی تعداد پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی برای تامین مالی از طریق بانک ها و موسسه های بین المللی و همچنین فاینانس را هفت مورد عنوان کرد.

خالدی ادامه داد: تلاش می کنیم برای دو طرح اصلی و بزرگ دولتی تجهیز و نوسازی اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح تجهیز و نوسازی شالیزاهای استان های شمالی کشور از طریق دو بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی و بانک توسعه اسلامی و فاینانس، سرمایه خارجی جذب کنیم.

وی فاینانس را یکی از راه های جذب سرمایه های خارجی دانست و تصریح کرد: پنج طرح احداث سامانه نوین آبیاری، طرح زهکشی اراضی کشاورزی گلستان، اجرای عملیات آب و خاک در اراضی تشکل های کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و احداث زیر ساخت های مجتمع گلخانه ای از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برای جذب تسهیلات مالی خارجی از طریق فاینانس هستند.

خالدی گفت: کشور چین بیشتر علاقه مند به سرمایه گذاری از طریق فاینانس در طرح های کشاورزی است، اما تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

وی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی بیشتر مایلند طرح های بنگاه های کوچک و متوسط را در حوزه کشاورزی فاینانس کنند، اذعان داشت: به دنبال آن هستیم تا ساز و کارهای لازم به منظور تامین مالی خارجی برای بنگاه های کوچک و متوسط را فراهم کنم.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 96 تلاش بر این است خطوط اعتباری فاینانس، ریفایناس و یوزانس برای تقویت بیشتر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعال شود ضمن آن که به دنبال راهکارهای جدیدی برای استفاده از خطوط اعتباری بین المللی هستیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی