English

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

بهره برداری از جنگل‌ها به حداقل ممکن رسیده/ حفاظت ۱۸ میلیون هکتار از جنگل‌ها به عهده مردم است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: درصدد هستیم تا پایان امسال کل بهره برداری از جنگل‌ها را در توافق با مجریان مربوطه، به صفر برسانیم.

بهره برداری از جنگل‌ها به حداقل ممکن رسیده/ حفاظت ۱۸ میلیون هکتار از جنگل‌ها به عهده مردم است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی افزود: ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در کشور داریم که فقط از ۵۰ درصد جنگل‌های شمال بهره برداری می‌شود.

وی گفت: براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت و برنامه ششم توسعه باید بهره برداری از جنگل‌ها تا سه سال آینده متوقف شود اما ما درصدد هستیم این اقدام تا پایان امسال محقق شود.

جلالی افزود: هم اکنون بهره برداری از جنگل‌ها به حداقل ممکن رسیده است و همه قراردادهای مربوط به بهره برداری را متوقف خواهیم کرد و رویکرد حفاظتی در جنگل‌های شمال را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته بهره برداری‌های غیرچوبی در جنگل‌های جنوب انجام می‌شود به این ترتیب که هم اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار کشور معیشت و اقتصادشان وابسته به جنگل است و از طریق گیاهان دارویی ارتزاق می‌کنند و در برخی مناطق که هنوز گازرسانی انجام نشده است سوخت هیزم از جنگل‌ها و درختان خشک شده تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از توقف بهره برداری جنگل‌ها چه برنامه‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها خواهید داشت، گفت: توقف بهره برداری به معنای رهاکردن جنگل نیست بلکه همه عوامل آسیب رسان به جنگل باید کنترل شود و ما تلاش می‌کنیم با مجریانمان درخصوص اقدامات پرورشی و حفاظتی قرارداد منعقد کنیم.

جلالی افزود: در بخش مرمت راه‌ها، جلوگیری از آتش سوزی و دیگر تهدیداتی که جنگل‌ها را تهدید می‌کند با مجریان قراردادهایی منعقد کرده‌ایم.

وی درخصوص نقش مردم در بهره برداری غیرچوبی از جنگل گفت: ما ۱۶ گونه از گونه‌های جنگل را باتوجه به شرایط اقلیمی رویشگاه‌های جنگلی شناسایی کرده‌ایم که این گونه‌های جنگلی را مردم کاشته و از محصولاتش بهره برداری می‌کنند و در دولت یازدهم ۱۴۳ هزار هکتار به این شکل اداره شد.

جلالی افزود: ما به آنها نهال می‌دهیم و مراقبت و حفاظت به عهده خودشان است و از محصولات تولید شده امرار معاش می‌کنند اما مدیریت عرصه همچنان در اختیار دولت است.

وی گفت: در بحث حفاظت از جنگل هم اقدام مشارکتی انجام داده‌ایم که هم اکنون حفاظت ۱۸ میلیون هکتار از جنگل‌ها به عهده مردم است و در این مناطق هم تخریب و هم تصرف و هم آتش سوزی جنگل به حداقل رسیده است و باید تلاش کنیم این رویکردهای مردمی تقویت شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه