English

ایران دارای غنای معدنی فلزی و غیر فلزی اثربخشی است

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی گفت: خیلی از کشورهای دنیا یا تک محصولی هستند یا حداقل سه تا چهار ماده معدنی را در خودشان دارند و همه پدیده‌های زمین شناسی را در اختیار ندارند.

ایران دارای غنای معدنی فلزی و غیر فلزی اثربخشی است

به گزارش خبرگزاری موج، بهروز برنا با تصریح بر این موضوع که همه تاکید دارند ایران یک کشور بی نظیر از نظر رخدادهای مواد معدنی است، گفت: ایران شانزدهمین کشور پهناور دنیا است، یک درصد خاک‌های دنیا را دارد و از نظر زمین شناسی حداقل ۶ فاز کانی سازی داریم و از عمر زمین که ۶. ۴میلیارد سال که می‌گذرد، اثرات آن را در ایران شاهد هستیم.

ایران از نظر جغرافیایی، در یک کمربند "متالوژینی" قرار گرفته است که غنای معدنی فلزی و غیر فلزی اثربخشی دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی با ذکر نمونه ادامه داد: کمربند مس و طلا، کمربند آهن، کمربندهای تبخیری که بیش از ۲۰۰ گنبد نمکی هستند و کمربند سرب و روی از جمله کمربندهای مهم هستند که نشان می‌دهد ایران شرایطی را دارد که باید به آن توجه کرد.

برنا افزود: در حال حاضر بیش ۶۰ میلیارد تن ذخایر قطعی و اعتباری کشور است یعنی دنیایی از ذخایر غیر فلزی و بسیاری از ذخایر فلزی در ایران در اختیار داریم. در تاریخ ایران بیش از هزار و ۲۰۰ معدن شدادی ماندگار شده است که بیشترین اکتشافات نیز در اطراف این معادن انجام شده است.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه یک درصد از جمعیت دنیا و مساحت دنیا را داریم، اظهار داشت: همچنین ادعا می‌کنیم ۷ درصد از ذخایر دنیا را نیز در اختیار داریم. شاید یکی از ظرفیت‌های خاموش در حوزه معادن، بحث اکتشافات باشد. اگر اکتشافات اساسی را در کشور انجام می‌دادیم می‌توانستیم ذخایر معدنی در کشور را بسیار ارتقاء دهیم و رتبه کشور را در دنیا بهبود ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۵ از ۹ میلیارد دلار هزینه اکتشافاتی که در دنیا شده است، سهم ایران ۲۵ میلیون دلار بوده و در نتیجه در مقابل ۱۶ درصدی که استرالیا یا کانادا سهم داشته است، سهم ایران در حوزه اکتشاف ناچیز بوده است، زیرا سهم ایران فقط سه صدم درصد است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و کارشناس معدن از خاک‌های صنعتی گفت و بیان داشت: این نوع خاک‌ها به تازگی اهمیت زیادی پیدا کرده است مانند "فلدسپات" که در کشور ما خیلی اهمیت دارد، زیرا درآمدزایی و اشتغال زایی بسیار زیادی دارد. دومین مسئله نیز عناصر خاکی است که متاسفانه در کشور به آن اهمیت داده نشده است در حالی که در دنیا نایاب هستند و در تولید "لیتیوم" که برای باتری‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد به ویژه اینکه دنیا به سمت استفاده از خودروهای الکترونیکی حرکت می‌کند.

 

ادامه افزایش تولید سنگ آهن در معدن چادرملو

در دوه ماهه اول سال جاری میزان تولید سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو با رشد ۱۷ درصدی نسبت به برنامه پیش بینی شده به ۱ میلیون و ۷۲۳ هزارو ۸۵۸ تن رسید.

از این مقدار ۱ میلیون و ۶۵۰ هزارو ۸۰۸ تن آن کنسانتره سنگ آهن خشک و ۷۳ هزارو ۵۰ تن آن سنگ آهن دانه بندی است.

بنابر گزارش روابط عمومی شرکت مذکور طی این مدت ۶۳۹ هزار و ۸۳۹ تن گندله آهن در مجتمع صنعتی چادرملو تولید شده که افزون بر ۹۰ درصد از برنامه پیش بینی شده جلو‌تر است.

قرار است تا پایان امسال ظرفیت تولید کارخانه گندله سازی به مرز ۴ میلیون تن برسد.

بر اساس طرح توسعه این واحد، که بدون توقف خط تولید، بصورت تدریجی صورت می‌گیرد، سال گذشته از ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن رسید و طبق برنامه ریزی انجام شده و تا پایان امسال نیز رکورد ۴ میلیون تن را خواهد شکست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه