English

در آستانه نشست جاده ابریشم انجام گرفت

امضای قراردادهای ۵۰۰ میلیون دلاری میان چین و پاکستان

در آستانه نشست بین المللی پکن برای برنامه "جاده ابریشم" جدید برای آسیا، آفریقا و اروپا، پاکستان قراردادهای جدیدی به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دلار با چین امضا کرد.

امضای قراردادهای ۵۰۰ میلیون دلاری میان چین و پاکستان

به گزارش خبرگزاری موج، این تفاهم‌نامه علاوه بر ۵۷ میلیارد دلاری است که برای کریدور اقتصادی چین-پاکستان وعده داده شده است. کریدور اقتصادی چین-پاکستان شبکه ای از ریل، جاده و زیرساخت انرژی بوده و بخشی از پروژه گسترده چین معروف به ابتکار "کمربند و جاده" را تشکیل می‌دهد.

این قراردادها در دیدار میان نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و شی جین پینگ، رییس جمهور چین در آستانه نشست بین المللی "جاده ابریشم" در پکن امضا شد.

هیات‌های شرکت کننده در پکن روز یکشنبه جلساتی را برای بحث درباره جزییات این برنامه از جمله تجارت و فاینانس برگزار خواهند کرد.

برنامه "جاده ابریشم"‌ که در سال ۲۰۱۳ از سوی شی جین پینگ، رییس جمهور چین پیشنهاد شد، پیشنهاد بلندپروازانه ای است اما همچنان فاقد جزییات کامل است.

پاکستان یک کشور مهم در این برنامه و یکی از حامیان علاقمند به ابتکار "یک کمربند-یک جاده" است زیرا بسیاری از پروژه‌ها برای نیروگاه‌های برق هستند که بحران کمبود انرژی طولانی مدت این کشور را رفع می‌کنند.

طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، رییس جمهور چین در دیدار با نخست وزیر پاکستان خواستار تکمیل فوری پروژه‌ها شامل بندر گوادار و پارک‌های اقتصادی و صنعتی ویژه به همراه کریدور اقتصادی چین-پاکستان شد.

لی کی‌کیانگ، نخست وزیر چین در دیدار جداگانه ای با نواز شریف، گفت: چین امیدوار است پاکستان تلاش‌هایش برای حمایت از امنیت کارکنان چینی در این کشور را افزایش دهد و امنیت پروژه‌های مربوط را تضمین کند.

پاکستان به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی، واحد ارتشی جدیدی را برای حمایت از کریدور اقتصادی تشکیل داده است.

در میان قراردادهایی که به ارزش ۳.۴ میلیارد یوان (۴۹۲.۹۵ میلیون دلار) میان چین و پاکستان امضا شدند، دو توافق همکاری به ارزش ۲.۳ میلیارد یوان برای یک فرودگاه در شهر گوادار بودند. همچنین یک توافق برای همکاری اقتصادی و تکنیکی به ارزش ۱.۱ میلیارد یوان برای متصل کردن گوادار به شبکه بزرگراه‌های پاکستان امضا شد.

چین اعلام کرده است در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، شرکت‌های چینی پروژه‌هایی به ارزش ۳۰۴.۹ میلیارد دلار در کشورهای حاضر در برنامه "کمربند و ابریشم" امضا کرده اند و ساخت بعضی از این پروژه‌ها ممکن است سالها زمان ببرد.

بعضی از این کشورها نگران بار بدهی هستند که فاینانس چین ممکن است ایجاد کند.

بر اساس گزارش رویترز، پاکستان در این باره ابراز خوش بینی کرده است. مدیر اقتصاددان دولت پاکستان هفته جاری به رویترز اظهار کرد: بازپرداخت این اعتبارات در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵ میلیارد دلار خواهد رسید اما با هزینه‌های تزانزیت که در کریدور حمل و نقل جدید دریافت می‌شود، جبران خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی