English

نعمت‌زاده: نظام آموزشی با نیازهای بازار کار متفاوت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آموزش‌های نظام آموزشی ما با آنچه مورد نیاز بازار کار است، متفاوت بوده و مدت زمانی برای جبران این نقیصه نیاز است.

نعمت‌زاده: نظام آموزشی با نیازهای بازار کار متفاوت است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا نعمت‌زاده عصر امروز(چهارشنبه) در دیدار با نمایندگان اصناف مختلف که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار صورت گرفت، گفت: طی این سال‌ها همواره علاقه‌مند به برگزاری چنین نشستی بوده‌ام اما فرصت کافی نبوده و این اولین حضور من در اتاق اصناف محسوب می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی در اختیار اصناف است که این رقم همانند وضعیت صنعت کشور است.

وزیر صنعت همچنین از اشتغال حدود شش میلیون نفر در بخش‌های مختلف صنفی خبر داد و گفت: اگر خانواده‌های این افراد را هم محاسبه کنیم بیش از ۲۰ میلیون نفر یعنی بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت کشور در این بخش ارتزاق می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: این افراد در ارتباط مستقیم با خدمت‌رسانی مردم هستند. البته شکایات مردم در طول تاریخ همیشه بوده و اکنون هم هست اما به هر حال اصناف نوعی ثبات ایجاد کرده‌اند و دیگر نمی‌بینیم که شخصی نیاز به خدمت یا محصولی داشته باشد و به آن دسترسی نباشد.

نعمت زاده ادامه داد: اکنون حدود 2.5 میلیون تا سه میلیون واحد تجاری یا به اصطلاح قدیمی‌ترها، مغازه در کشور وجود دارد که این موضوع حتی به نوعی جلوی ایجاد ناامنی در اجتماع را گرفته و می‌توان گفت که همین مغازه‌ها منشأ امنیت ملی شده است.

وی ادامه داد: چندی پیش جوانی با دو فوق لیسانس از دانشگاه‌های مطرح کشور جویای کار بود. به او گفتم تو با دو فوق لیسانس اکنون باید برای 10 نفر شغل ایجاد کنی متاسفانه اکنون نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که ماحصل آن برای اشتغال تاثیر چندانی ندارد و ما نیز در پتروشیمی 95 هزار دیپلمه را با آموزش‌های فنی حرفه‌ای مجهز کردیم و به آنها آموزش دادیم که چگونه توربین نصب کنند در نهایت آنها را هم استخدام نکردیم اما مطمئنم هیچ یک از آنها بیکار نیستند و همه آنها چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مشغول به کار شده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به برگزاری برخی دوره‌های آموزشی شش ماهه برای برخی از مهندسان کشور اشاره کرد و گفت: ارائه‌ آموزش‌های خاص می‌تواند دانش‌ آموختگان مراکز دانشگاهی را برای جذب در بازارهای کار آماده کند اما ما در نظام آموزشی خود نمی‌توانیم طی یک مدت کوتاه نقایص موجود را برطرف کنیم.

وی در پایان صحبت‌های کوتاهش که پس از چهار سال در جمع اصناف صورت گرفته بود، اظهار کرد: اکنون تعداد صنوف ما به مراتب بیشتر از میانگین جهانی است به عنوان مثال در بخش توزیع ما دو برابر دنیا یا حتی سه برابر کشورهای پیشرفته صنف و افراد شاغل داریم که این موضوع در نهایت موجب می‌شود قیمت مصرف‌کننده نهایی به واسطه افزایش تعداد توزیع‌کنندگان بالا برود در حالی که لازم است این مساله مورد توجه جدی قرار گرفته و بهره‌وری افزایش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه