English

۲۰۵۰ اوج مشکل بی آبی جهان

طبق پیش‌بینی برنامه بین‌المللی آب‌شناسی تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک‌چهارم مردم زمین با مشکلات آبی مواجه خواهند شد مگر آنکه اقداماتی نظیر توسعه پایدار شهرها اجرایی شود.

۲۰۵۰ اوج مشکل بی آبی جهان

به گزارش خبرگزاری موج، در سپتامبر ۲۰۱۵ سران جهان ۱۷ هدف را برای پایان فقر و تأمین رفاه و رشد برای تمام انسان‌ها رقم زدند که یکی از آن‌ها مدیریت آب بود چراکه تنوع زیستی و منابع آبی کره زمین تحت فشار است، تغییرات زیست محیطی باعث افزایش مشکل آبی جهان شده و چالش‌های بزرگی را رقم می زند.

امروزه حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر جمعیت کره زمین در شهرها ساکن هستند و تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۲.۳ جمعیت کره زمین شهر نشین خواهند شد، توسعه منافع ملی پیش شرطی برای حل مشکلات شهری خواهد بود لذا یونسکو اعلام آمادگی کرده تا در این زمینه با ایران همکاری داشته باشد و قرار شده برای این مساله اطلاعات خود را در خصوص منابع سالم آبی جهان به اشتراک بگذارد.

این منابع نیازمند مدیریت پایدار و قاطع هستند، زیرا جمعیت کره‌زمین در قرن گذشته دو برابر رشد داشته و کیفیت پایین آب نیز بر اکوسیستم انسانی تأثیر گذاشته به‌طوری‌که آلودگی آب یکی از مشکلات این دوران است  و نفوذ فاضلاب‌های سنتی و صنعتی به محیط زیست و منابع آبی سبب خواهد شد تا مشکلات عدیده ای برای انسان‌ها ایجاد شود.

ورود آلاینده‌هایی نظیر نیترات و آمونیاک به رودخانه‌ها خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند و دولت‌ها بایستی توجه زیادی بر تأمین آب داشته و برای مدیریت آن و جمع‌آوری فاضلاب و استفاده از پساب اهتمام داشته باشند.

استفاده از پساب در کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات کم آبی کشور بکاهد، ایران در زمینه تصفیه فاضلاب تلاش‌های زیادی کرده و از نظر فناوری و تکنولوژی از بسیاری کشورها جلوتر است اما باتوجه به توانمندی‌های ایران انتظارت فعالیت بیشتری در این زمینه وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی