English

رییس مرکز آمار ایران :

دستکاری در آمار گناه کبیره است/ بیکاری زنان در دولت تدبیر و امید افزایش یافت

رییس مرکز آمار ایران در نشست خبری با موضوع روشنگری در زمینه آمار های اقتصادی گفت: وقتی نرخ تورم پایین بیاید، به معنای این نیست که قیمت ها پایین آمده است، یعنی سرعت افزایش قیمت ها نسبت به سابق کم شده است و هیچ کس هم ادعایی خارج از این ندارد.

دستکاری در آمار گناه کبیره است/ بیکاری زنان در دولت تدبیر و امید افزایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رییس مرکز آمار ایران در نشست خبری با موضوع روشنگری در زمینه آمارهاى اقتصادی گفت:در آستانه انتخابات برای روشنی افکار عمومی اعداد و ارقامی در مناظرات کشیده می شود به همین دلیل برای روشنى و برای جلوگیری از تفسیر غلط  آمارها وظیفه داریم به اطلاع مردم برسانیم.

‎وی در خصوص دستکاری در آمار تصریح کرد: دستکاری در آمار که در معرض قضاوت مردم قرار می گیرد و هرگونه دست کاری گناه کبیره است

‎پارسا به تعریف تورم اشاره کرد افزود: وقتی مسولین می گویند نرخ تورم پایین آمده است به معنای این نیست که قیمت های کالا و اجناس پایین آمده است، یعنی سرعت افزایش قیمت ها نسبت به سابق کم تر شده است .

‎پارسا تصریح کرد:دستکاری آماری در هیچ  ‎سطحی مجاز نیست و هر کس این کار را صورت دهد، جرم تلقی می شود.

وی  در دقیق بودن آمار و ارقامی از مرکز آمار انتشار پیدا می کند اشاره کرد  و افزود :نباید فکر کرد که آماری ارایه می شود از بالا ساخته ‎شده، بلکه ۶۰ هزار پرسشنامه با فرآیند دقیق چک و کنترل می شود و امکان ندارد که در مرکز امار ایران، فردی دستکاری کند.

به گفته پارسا اهمیت به دقت و صحت آمار و نیز جلوگیری از ارایه آمارغلط از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک خط مشی نهایی برای مرکز آمار ایران در نظر گرفته شده است. و همچنین اطلاعاتی که مردم در اختیار مرکز آمار قرار میدهند ۱۰۰ درصد محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار هیچ مرجعی قرار نمی‌گیرد.

در ادامه این نشست معاون مرکز آمار ایران نیزبه آمار و ارقامی اشاره کرد و گفت: جمعیت به 2 بخش فعال و غیر فعال تقسیم می شود که جمعیت غیرفعال شامل محصلان، بازنشستگان و زنان غیرشاغل هستند، در این میان جمعیت شاغل در سال ۹۵ معادل ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر و جمعیت بیکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده که نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید وحکایت از این دارد که باید جمعیت فعال را هم در نظر گرفت.

زاهدیان ادامه داد: این آماردر حالی ارایه می شود که سن اشتغال ده سال در نظر گرفته شده و بر این اساس بخشی از این جمعیت نیز فعال و بخشی دیگر بیکار می شوند، بنابراین، این جریان در ایران به شدت بیشتر از سایر کشورها است.

وی به محاسبات فصلی پرداخت و افزود: افراد زیادی از سمت بیکاری به اشتغال می روند و برخی دیگر نیز از سمت بیکاری به جمعیت غیرفعال می روند، بنابراین برآیند این جریان ها را چهار بار در هر فصل محاسبه می کنیم، بنابراین میانگین ۴ فصل را در نرخ بیکاری و اشتغال محاسبه می کنیم.

نرخ بیکاری به 12.4  درصد رسید

وی افزود: نرخ بیکاری در سال ۸۹ معادل ۱۳.۵ درصد بوده است، وقتی مرکز آمار این نرخ را اعلام کرد هم کسی با این مرکز کاری نداشت، اما به مرور کاهش یافت و در سال ۹۲ به ۱۰.۴ درصد رسیده است و اکنون هم در سال ۹۵ به ۱۲.۴ درصد رسیده است، اما یک علامت باید به برنامه ریزان داد که نرخ بیکاری مردان حتی در سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ زیر ۱۰ درصد بوده است و آنجه نرخ بیکاری کشور را بیش از همه تحت تاثیر قرار می دهد نرخ بیکاری زنان است که به ۲۰.۷ درصد رسیده است و ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: نرخ بیکاری زنان در سال ۹۱ به ۱۹.۷ درصد بوده که اکنون به ۲۰.۷ درصد رسیده است.

به گفته این مسئول جمعیت شاغل ما از ۲۰ میلیون و ۲۸ هزار نفر سال ۸۳ به ۲۰ میلیون و ۱۸ هزار نفر رسیده است و در سال ۸۷ به ۲۰ میلیون و ۱۵ هزار نفر و در نهایت سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر، در سال ۹۵ نیز ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر رسیده است.

در طول دو دولت نهم و دهم متوسط  سالانه افزایش تعداد شاغلان ۷۶ هزار و ۱۸۳ نفر بوده است، میانگین دولت یازدهم ۴۸۹ هزار و ۹۵۷ نفر در سال است که در مقایسه با نیاز کشور، عدد بالایی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه