English

بازرسی هوشمند خطوط نفت و گاز با توپک‌های هوشمند

با اجرای پروژه تحقیقاتی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ملی گاز به دانش فنی ساخت توپک‌های هوشمند دست یافتیم که این فناوری امکان بازرسی هوشمند از خطوط گاز و نفت را در کشور فراهم می‌کند.

بازرسی هوشمند خطوط نفت و گاز با توپک‌های هوشمند

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر میثم منسوب بصیری، مجری طرح اجرای طرح «تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت توپک‌های هوشمند» را یکی از اقدامات مهم و اساسی در زمینه بومی‌سازی تکنولوژی‌های مهم در صنعت نفت و گاز  دانست و گفت: این طرح با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است.

بصیری با بیان اینکه در حال حاضر توپک‌های هوشمند ساخته شده در این طرح در حال تست‌های عملیاتی نهایی هستند، ادامه داد: قبل از آن نیز پروژه‌ای به منظور طراحی و ساخت پایلوت ارزیابی عملکرد تکنولوژی مورد استفاده در توپک هوشمند MFL در راستای ایجاد بستر مناسب جهت ساخت توپک  MFL اجرا شد که در آن یک سیستم ارزیاب خطوط لوله، یک استند تست توپک هوشمند، بانک عیوب و خوردگی و نرم‌افزارهای پردازش سیگنال تهیه شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مجری طرح سیستم ارزیاب این طرح را شامل بخش‌های الکترونیکی و مکانیکی ذکر کرد و یادآور شد: این سیستم مشابه توپک MFL عمل می‌کند و با استفاده از تکنولوژی توپک MFL، طراحی و ساخته ‌شده است.

به گفته بصیری، توپک هوشمند تجهیزی است که شکلی شبیه موشک دارد و داخل خط لوله حرکت کرده و تمام عیوب و خوردگی‌های خط لوله را آشکار می‌کند.

وی اضافه کرد: تکنولوژی‌های مختلفی در دنیا برای این کار استفاده می‌شود که یکی از آنها تکنولوژی UT و دیگری پیگ نشت شار مغناطیسی یا اصطلاحا MFL است. UT با استفاده از امواج آلتراسونیک عیوب خط لوله را شناسایی می‌کند و MFL با ایجاد شار مغناطیسی در لوله این کار را انجام می‌دهد که این‌ تکنولوژی‌ها در سراسر دنیا متداول است.

مجری طرح با بیان اینکه دانش فنی ساخت این نوع توپک در اختیار 4 کشور آمریکا، آلمان، انگلیس و روسیه قرار دارد، تصریح کرد: هزینه‌ هر کیلومتر بازرسی با توپک هوشمند بسته به شرایط و سایز خط لوله از حدود 2000 تا 5000 دلار به ازای هر کیلومتر است. یعنی برای یک خط لوله 100 کیلومتری، حداقل 200 هزار دلار هزینه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه