English

در پی کاهش تولید نفت

سعودی‌ها سهم بازارشان را به ایران و عراق می‌بازند

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، در نتیجه توافق نفتی اوپک برای کاهش تولید و حمایت از قیمت‌ها، در حال از دست دادن سهم بازارش به ایران و عراق است.

سعودی‌ها سهم بازارشان را به ایران و عراق می‌بازند

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از کریستوف روهل، مدیر تحقیقات سازمان سرمایه گذاری ابوظبی نوشت: اگر بخواهید درباره برنده‌ها صحبت کنید، می‌توانید ایران و عراق را به حساب بیاورید.

اوپک در نشستی در نوامبر سال گذشته با کاهش تولید بیشتر اعضای خود موافقت کرد و ۱۱ تولیدکننده خارج از این سازمان هم در دسامبر به توافق مذکور پیوستند. عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده اوپک است، موافقت کرد تولیدش را ۴۸۶ هزار بشکه در روز کاهش دهد در حالیکه عراق اعلام کرد تولیدش را ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. طبق توافق اوپک، ایران اجازه یافت تولیدش را به میزان ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

به گفته روهل، ایران تولیدش را به دلیل اینکه تحریم‌هایی که فروش نفت را محدود کرده بودند، در ژانویه سال ۲۰۱۶ پایان یافتند، افزایش داد در حالیکه عربستان سعودی کاهش تولید را بیش از سهمش انجام داده است.

به گفته رابین میلز، بنیانگذار شرکت مشاوره "قمر انرژی" در دوبی، عربستان سعودی به خوبی واقف بود به دلیل افزایش تولید ایران، سهم بازارش را از دست خواهد داد اما سعودی‌ها در زمانی که تولید ایران در سطح بالایی بود، با کاهش تولید موافقت کردند.

خالد الفالح، وزیر انرژی و صنعت عربستان هفته گذشته در باکو اظهار کرده اند به نظر می‌رسد این تفاهم وجود دارد که تلاش برای محدود کردن عرضه باید تمدید شود. وی گفت: با الکساندر نوواک، همتای روسی خود تلفنی صحبت خواهد کرد و ظرف دو هفته آینده با او دیدار خواهد کرد.

طبق آمار بلومبرگ، عربستان سعودی تولیدش را از حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۹.۸۷ میلیون بشکه در روز در ژانویه و ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته کاهش داد. تولید ایران به ۳.۸ میلیون بشکه در روز در ژانویه افزایش یافت که بالاترین رکورد از آوریل سال ۲۰۱۰ بود. عراق ۴.۴۳ میلیون بشکه در روز در مارس تولید کرد که ۲۰۰ هزار بشکه کاهش نشان داد.

به گفته میلز و ادوارد بل، تحلیلگر کالا در بانک امارات NBD، کشمکش بر سر سهم بازار در آسیا بیشتر قابل توجه بوده است. طبق آمار گمرکی، ایران و عراق ماه میلادی گذشته فروش نفت خام به چین را افزایش دادند در حالیکه عربستان سعودی پس از روسیه و آنگولا به عنوان بزرگترین تامین کنندگان نفت این کشور قرار گرفت.

با این همه به گفته بل، عربستان سعودی برای حفظ سهم بازارش، قیمت نفت برای مشتریان آسیایی را کاهش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی