English

تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری صنعت نفت و گاز منعقد شد

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این ستاد و استانداری آذربایجان شرقی گفت: این تفاهم‌نامه در راستای انسجام‌بخشی به فعالان صنایع نفت و گاز و توسعه خوشه صنعتی استان آذربایجان شرقی منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و فناوری صنعت نفت و گاز منعقد شد

به گزارش خبرگزاری موج، جعفر توفیقی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک نفت و گاز با اشاره به قدمت 100 ساله این صنعت، گفت: این صنعت علی‌رغم قدمت 100 ساله در کشور، در حوزه توانمندی‌های فناورانه به جایگاه شایسته جهانی خود نرسیده است و ما باید با حمایت و اتکا بر توانمندی‌ها و خلاقیت نیروهای انسانی داخلی تلاش بیشتری کنیم.

وی افزود: تجربه دنیا نشان می‌دهد که بخش اصلی ارزش‌افزوده نفت و گاز دست کسانی است که مجهز به علم و فناوری هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با تاکید بر وجود زیرساخت‌های لازم ازجمله شرکت‌های توانمند بخش خصوصی و افراد خلاق و نوآور در دانشگاه‌ها و صنعت، راهکار تبدیل صنعت نفت به یک صنعت دانش‌بنیان و فناور محور را انسجام و یکپارچگی این ظرفیت‌ها ارزیابی کرد.

وی توسعه فناوری را گام مهمی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: صنعت برای استفاده از کالاها و تجهیزات داخلی، انتظار دارد در تولید آن‌ها از فناوری‌ها و تجهیزات روز و با استانداردهای جهانی استفاده شود که این کار نیاز به دانش و تکنولوژی دارد.

توفیقی با بیان اینکه خوشبختانه گام اول در توسعه ظرفیت‌های استان برداشته‌شده است، گفت: گام‌های نخستین با مطالعه خوشه نفت و گاز برداشته‌شده است و شناخت خوبی از ظرفیت‌های استان به‌دست‌آمده است.

وی با تاکید بر نقش حمایتی ستاد، ویژگی‌های خاص و انگیزه و توان آذربایجان شرقی در تجهیز منابع را از مزیت‌های استان برشمرد و اظهار امیدواری کرد که این استان نقش موثری در توسعه فناوری‌های موردنیاز صنعت نفت و گاز کشور ایفا کند.

در این نشست جبارزاده ، استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت:  با مطالعه انجام‌شده با حمایت ستاد، مراحل ابتدایی کار انجام‌شده و ما علاقه‌مندیم وارد مرحله دوم کار شویم.

وی با اشاره به بازار 20 میلیارد دلاری تعمیر و نگهداری تجهیزات موجود صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در کشور، اظهار امیدواری کرد استان بتواند سهمی از این بازار داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فعال بودن بیش از یکصد شرکت در حوزه گاز در استان، کنار هم قرار گرفتن این شرکت‌ها و تشکیل مجموعه‌های بزرگ‌تر را لازمه ورود به صنعت نفت برشمرد.

جباری بر نقش دانشگاه‌ها و نهادهای حمایتی در توسعه فناوری تاکید کرد و تعامل با مراکز و دانشگاه‌های دارای فناوری‌های روز را از نیازهای استان برای ارتقای دانشگاه‌ها و رفع نیازهای فناورانه خواند.

وی ضمن اعلام آمادگی بخش خصوصی استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، تصریح کرد: پیش‌بینی افق صنعت نفت و نیازهای چند سال آینده امکان سرمایه‌گذاری و توسعه بخش خصوصی را در استان فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای محوریت قرار گرفتن فعالیت‌های این حوزه، همگرا کردن سازمان‌ها و نهادهای مرتبط استان به‌منظور بهبود فضای کسب‌وکار و ارائه حمایت‌های لازم، کمک به توسعه خوشه صنعتی تجهیزات صنایع نفت و گاز و تکمیل زنجیره تامین (درون استانی) کالا و خدمات صنایع نفت و گاز استان آذربایجان شرقی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی