English

در سمپزیوم بین المللی و گیاهان زینتی بومی ایران مطرح شد

کاهش ٨ درصدی در واردات اندام های تکثیری گل و گیاه/ صادرات ٤٠ میلیون دلار گل و گیاهان زینتی ایران

پژمان آزادی رییس انجمن علمی گل و گیاه زینتی کشور در سمپزیوم بین المللی و گیاهان زینتی بومی ایران درباره اهمیت گل و گیاه زینتى کشور گفت:سالانه سهم صنعت و گل و گیاه زینتى ٢٥٠ هزار میلیارد دلار در جهان است که ایران کمتر از ١درصد سهم دارد.

کاهش ٨ درصدی در واردات اندام های تکثیری گل و گیاه/ صادرات ٤٠ میلیون دلار گل و گیاهان زینتی ایران

به گزارش خبرنگار اعزامى خبرگزاری موج به رامسر پژمان آزادی رییس انجمن علمی گل و گیاه زینتی کشور درباره اهمیت گل و گیاه زینتى کشور گفت:سالانه سهم صنعت و گل و گیاه زینتى ٢٥٠ هزار میلیارد دلار در جهان است که ایران کمتر از ١درصد سهم دارد.

به گفته آزادی بعد از کشور هلند،کولومبیا و اتیوبی دومین صادر کننده گل و گیاه زینتی  به ارزش ١.٥ میلیارد دلار را دارند.

آزادی با اشاره به اینکه صنعت گل و گیاه زینتی در اشتغال ،صادرات سلامت روانى جامعه بسیار تأثیر گذار است افزود:در کشور ما بیش از ٥ هزار هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان زینتی داریم اما متاسفانه در بهترین شرایط ،ایران تنها ٤٠ میلیون دلار صادرات گل و گیاهان زینتی دارد وبأید مسئولان فکری به این صنعت سود آور انجام دهد چرا که خیلی از کشور های پشرفته تولیدشان معطوف به گیاهان زینتی کرده اند.

رییس انجمن علمی گل و گیاه زینتی کشور خاطر نشان کرد:رامسر رتبه اول  در تولید گیاهان زینتی اقتصادی بازار و اشتغال را دارد و اگر از ظرفیت منطقه استفاده  بهینه شود ٥٠٠ میلیون دلار صادرات گل و گیاه زینتی از رامسر صورت خواهد گرفت که ٢ درصد از سهم صادرات غیر نفتی کشور را خواهد داشت

وی به اولین سمپوزیوم اشاره کرد و افزود:بزرگترین رویداد علمی در حوزه گل و گیاهان زینتى کشور که هدف أصلی آن تعادل بین بخش تولید کنندگان داخلى و خارجی  ١١ تا ١٤ اردیبهشت در رامسر برگزار می شود.

به گفته این مسئول ایران جزوه ٢٠ کشور اول گل و گیاه در جهان است که از لحاظ سطح زیر کشت از کشورهای ترکیه و مالزی بیشتر هستیم  اما متاسفانه از لحاظ تولید کیفى و صادراتی جایگاه بالایی نداریم.

آزادی عنوان کرد:کمتر از ١ درصد از تولیدمان صادر می شود و ما باید در به کار گیرى دانش و  آخرین تکنولوژی را سریع تَر عمل کنیم

محمد  کیایی  افزود:  مجموع ٣.١ میلیون هکتار سطح زیر کشت گلخانه های دنیاست که از این میزان ٢.٥میلیون هکتار آن مربوط به چین و مابقی مربوط به دیگر کشورهاست . 

مدیرکل أمور گلخانه ها گیاهان دارویی و قارچ گفت: ایران با در اختیار داشتن  یک درصد گلخانه های دنیا،  اما به دلیل مشکلات در نابسامانی تولید و صادرات در تجارت جهانی نقشی ندارد. 

وی اظهارداشت: براساس آمار سال ٩٤ ایران به جهت شرایط آب و هوایی حدود ١٠ هزارهکتارگلخانه دارد 

به گفته وی سال گذشته از برنامه ١٥٠٠ هکتار ١٢٠٠ هکتار گلخانه  محقق شده است. 

وی افزود: به طور تقریبی ١١ هزارو ٢٠٠ هکتار سطح زیرکشت گلخانه های کشور است که نزدیک ٢ هزارو ٧٠٠ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی در فضای گلخانه ها 

و بیش از چهار هزار هکتار فضای باز است. 

وی درباره برگزاری نخستین نمایشگاه گل و گیاه کشور که در رامسر برگزار می شود افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند شرایط را برای تجارت گل وگیاه مهیأ کند. 

وی ادامه داد: اکنون در کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس ٤٠٠ میلیون نَفَر جمعیت داریم که می توانیم بازارهای خوبی را در این مناطق داشته باشیم 

وی گفت: بازار روسیه برای عرضه گل وگیاهان زینتی کشور ما مزیت به شمار می رود که بایداز این فرصت ها بهره مند شویم 

وی وضعیت تولید و بازار گل وگیاهان زینتی را نابسامان دانست و افزود: کار باید در بخش خصوصی انجام شود و دولت نیز باید از لحاظ منابع مالی حمایت کند. 

وی اظهارداشت : اکنون گپ بزرگی در بازار روسیه وجود دارد لأتوجه له مشکلات اتحادیه اروپا روسیه و ترکیه شد بنابراین بخش خصوصی می تواند با حمایت های دولتی و برنامه ریزی بتواند بخشی از این بازار رو در اختیار بگیرد

کیایی درباره پایانه گل و گیاه احمد آباد موستوفی گفت: در سنوات گذشته این پایانه نیمه کاره رها شد و سال گذشته   با پیگیری های صورت گرفته ٢٠ میلیارد تومان  نیازمند اعتبار بودند که مصوب شد و تخصیص أولیه در اختیار قرار گرفت و امیدواریم امسال پایانه احمد آباد مستوفی راه اندازی شود. 

وی با بیان این که وجود این پایانه می تواند در ساماندهی بازار گل وگیاه و صادرات و کاهش ضائعات نقش داشته باشد گفت: اکنون آمار دقیقی از ضائعات گل و گیاهان زینتی نداریم 

وی یکی از مشکلات این صنعت را هزینه های بالای حمل و نقل دانست و افزود: یکی از أصول صادرات در نظر گرفتن سلیقه مشتری است که باید مورد توجه قرار گیرد . 

وی اظهارداشت: ٢٥ خردادماه به عنوان روز گل و گیاه در دولت نهم و دهم حذف شد در حالی که نیازمند احیای این روز هستیم 

مدیرکل دفتر أمور گلخانه ها اضافه کرد: طَی ١١ ماهه سال گذشته واردات اندام های تکثیری گل و گیاه ٨ درصد کاهش یافته است. 

وی ادامه داد: اکنون تعداد گلخانه های تولید اندام های تکثیری محدود است بنابراین این موضوع در اقتصاد مقاومتی دیده شده و ایران در نظر دارد سرمایه گذاری مشترک در داخل کشور داشته باشد

وی با تاکید براین که واردات گل و گیاه کامل ممنوع است افزود: در وأردات اندام های تکثیری گیاه نیز تلاش در واردات در حد نیاز مصرفی کشور داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه