English

ارتقای رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی صنعت نفت به سطوح بین‌المللی

افتتاح همزمان 5 فاز پارس جنوبی و چند طرح دیگر توسط رئیس‌جمهور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در آخرین روزهای فروردین نشانه بی‌بدیلی از اوج توان تکنیسین‌ها، مهندسان و مدیران ایرانی است که در شرایطی که کمپانی‌های بزرگ غربی در سمت جنوبی میدان پارس جنوبی به کمک قطر مشغولند، ایرانیان به نیل اجرای شعارهای اقتصاد مقاومتی و بدون شعارزدگی‌های مرسوم توانستند با باور خویش برای اولین‌بار سهم ایران را از برداشت همسایه جنوبی بیشتر شد. در این میان افتتاح فازهای20 و21 پارس‌جنوبی در این مسیر تاثیر مناسبی داشت.

ارتقای رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی صنعت نفت به سطوح بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با افتتاح فازهای 20 و 21 همچنین فازهای 17 تا 19 پارس جنوبی، ایران نه تنها توانست برای اولین‌بار از همسایه جنوبی در برداشت از این میدان مشترک پیشی بگیرد، بلکه نیاز روزافزون کشور به گاز را کامل تامین خواهد کرد و بدون شک در زمستان 96 نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نخواهیم داشت و با اختصاص حجم عظیمی از گاز به نیروگاه‎ها می‎توانیم مصرف سوخت مایع را به غیر از مصارف مواقع خاص، به صفر نزدیک کنیم و بر حجم افزایش صادرات فرآورده‎های نفتی کشور بیفزاییم. اما این همه حسن‌های حرکت دولت در تکمیل فازهای ناتمام پارس‌جنوبی نبود.

افتتاح و بهره‌برداری از فازهای 17 تا 21 پارس‌جنوبی بیش از همه تاکیدی بود بر توان شرکت‌های داخلی که توانستند در شرایط تحریم و دیگر مشکلاتی که درگیر آن بودند، سطح خود را در حد کمپانی‌های معظم و چند ملیتی نفتی بالا بکشند. واقعیت این است پارس جنوبی در ارتقای صنعت داخلی، ساز و کار مدیریت پروژه و توسعه نظام پیمانکاری، توسعه شرکت‌های خدمات مهندسی نقش زیادی داشته و این نقش همچنان ادامه دارد. در واقع پارس جنوبی در زمینه توسعه دانش کار، مهندسی نفت و مهندسی ساخت پالایشگاه و تجهیزات نقش عمده‌ای داشته است. البته نمی‌توان ادعا کرد که این اقدامات برای اولین بار در پارس جنوبی اتفاق افتاده، اما با توجه به مقیاس وسیع کار، بسیاری از کارگاه‌های صنعتی، کارخانجات و شرکت‌های پیمانکاری در سایه پارس جنوبی به وجود آمده و رشد کردند و فعالیت‌هایشان به نقاط دیگر کشور سرایت کرد. به اعتقاد کارشناسان پارس جنوبی استاندارد کار فنی و سطح توقع مدیران را نسبت به کیفیت پروژه‌های ملی بالا برده است و تعامل خوبی میان شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی در لایه‌های مختلف شکل یافته است.

مرور آنچه گذشته نشان می‌دهد بعد از اجرای فازهای یک تا هشت پارس جنوبی که از سوی شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام شد در فازهای ١٢ تا ١٦ پارس جنوبی نقش اول به شرکت‌های ایرانی سپرده شد. گرچه در دوره‌ای از لحاظ افزایش هزینه‌ها و طولانی شدن زمان در برخی از این پروژه‌ها شرکت‌های ایرانی با مشکلاتی مواجه شدند اما در نهایت شرکت‌های داخلی توان‌شان را در انجام مسئولیت‌ها در بخش حفاری، فراساحل، خشکی و خطوط لوله افزایش دادند.

در فازهای 20و21 برای نخستین بار در بخش حفاری چاه‌ها از دکل‌هایی با مالکیت صددرصد ایرانی و همچنین از شرکت‌هایی ایرانی جهت خدمات و پشتیبانی عملیات حفاری استفاده شده و در مجموع 88 هزار متر حفاری در 22 حلقه چاه انجام شده که با موفقیت کامل و بدون هیچگونه نیاز به تعمیرات در مدار تولید حداکثری قرار گرفته‌اند. هدف از اجرای فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون متر مکعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه ١.٠٥ میلیون تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظر تامین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

بهره‌برداری از این 5 فاز پارس‌جنوبی افزون بر تامین گاز مصرفی مورد نیاز کشور به توان صادرات گاز کشور نیز می‌افزاید. در واقع با افزایش تولید گازهای پروپان، بوتان و میعانات گازی ایران قادر به تامین خوراک مورد نیاز طرح‎های جدید و در حال اجرای صنعت پتروشیمی خود خواهد بود و در مجموع پشتوانه عظیمی برای صنعت پتروشیمی کشور فراهم شده‌است. با توجه به بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش برداشت گاز از این میدان مشترک روند کنونی در توسعه شبکه گازرسانی و رساندن گاز به روستاهای باقیمانده کشور سرعت بیشتری می‌گیرد و با توجه افتتاح خط لوله ایرانشهر- زاهدان و رسیدن گاز به زاهدان و طرح‏‎های در حال اجرای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان، این استان یکی از ظرفیت‎های پذیرنده گاز خواهد بود. همچنین با افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی شرایط برای مصرف بیشتر از گاز طبیعی فشرده (سی‎ان‎جی) در خودروها و کاهش مصرف بنزین فراهم می‎شود.

این در حالی است که با افتتاح فازهای اخیر در پارس جنوبی و از جمله فازهای 20 و ۲۱، میعانات گازی جدا از بخش صادراتی، تغذیه کننده خوراک پالایشگاه بزگ خلیج فارس می‌شود و با راه اندازی فاز نخست این پالایشگاه که مدتی پیش نخستین بنزین آزمایشی را تولید کرده است، کشورمان در نیمه نخست امسال در تامین بنزین مورد نیاز داخل خودکفا می‎شود و می‌تواند به عنوان صادرکننده بنزین نیز شناخته شود.

این موفقیت‌ها در حالی رخ داد که پیش‌بینی می‌شود تا دوسال آینده غیر از فاز ١١ پارس جنوبی، بقیه فازها تکمیل شود؛ به این ترتیب سهم عمده‌ای از تامین گاز و میعانات گازی کشور بر دوش پارس جنوبی خواهد بود و میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی با تکمیل فازهای این میدان مشترک به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید که افتخاری برای خانواده صنعت نفت و مهم‌تر از همه اقتصاد کشور خواهد بود.

این موفقیت‌ها و افزایش برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی، قطر را بر آن داشت تا بار دیگر توسعه این میدان را پس از ١٢ سال وقفه شروع کند. اتفاقی که وزیر نفت هفته گذشته در خصوص آن گفت: «اکنون به تولید برابر گاز با قطر در پارس جنوبی رسیده‌ایم و این کشور اعلام کرده است در نظر دارد دوباره این میدان را توسعه دهد که اگر آنها دوباره توسعه دهند، ما نیز توسعه خواهیم داد.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه