English

در نیمه اول سال ۹۵ انجام شد؛

تولید ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار دز واکسن قانقاریا عفونی کبد گوسفند/جلوگیری از خروج حدود ۴ میلیون دلار ارز از کشور

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: تولید 6 میلیون و 520 هزار دز واکسن قانقاریا عفونی کبد گوسفند در موسسه رازی از خروج حدود 4 میلیون دلار ارز از کشور در 6 ماهه نخست سال گذشته جلوگیری کرد.

تولید 6 میلیون و 520 هزار دز واکسن قانقاریا عفونی کبد گوسفند/جلوگیری از خروج حدود 4 میلیون دلار ارز از کشور

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، علی اسحاقی با اشاره به تولید واکسن قانقاریا عفونی در این موسسه، اظهار کرد: در 6 ماهه نخست سال گذشته 6 میلیون و 520 هزار دز از این واکسن به تولید رسید که این رقم در مدت زمان مشابه سال 94 حدود 4 میلیون و 500 هزار دز بود.

وی با بیان اینکه میزان تولید واکسن قانقاریای عفونی کبد گوسفند در 6 ماهه نخست سال 95 نسبت به سال 94 با 45 درصد افزایش تولید مواجه شده است، افزود: با توجه به این میزان تولید در نیمه اول سال گذشته، از خروج 3 میلیون و 906 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی به معرفی این بیماری پرداخت و گفت: عامل بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند، باکتری کلستریدیوم نوای است که جراحات و علائم آن در کبد نشان داده می شود.

وی با اشاره به اینکه کرم های کبدی در بیماری و تجدید قانقاریا نقش دارند، خاطرنشان کرد: هاگ های کلستریدیوم نوای از طریق گوارش وارد بدن شده و به صورت غیرفعال به کبد منتقل می شوند.

دکتر اسحاقی ادامه داد: به نظر می رسد جراحات بافت کبد در اثر مهاجرت کرم های نابالغ کبد، رشد و ترشح توکسین، سبب افزایش این باکتری می شود.

وی با بیان اینکه بیماری قانقاریای عفونی کبد گوسفند در مناطقی که رطوبت کافی برای رشد و زندگی حلزون ها وجود دارد، اتفاق می افتد، افزود: بیشتر مرگ و میر حاصل از این بیماری در فصل بهار و پاییز رخ می دهد که به صورت مرگ ناگهانی مشاهده می شود.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به اینکه دامی که دچار بیماری قانقاریا شده معمولا پژمرده بوده و در انتهای گله راه می رود، بیان کرد: این گوسفندان روی زمین خوابیده و بدون دست و پا زدن تلف می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه