English

زنگنه: پتروشیمی موثرترین صنعت برای محرومیت‌زدایی کشور است

وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی یک مجموعه به هم پیوسته ارزش افزاست که بزرگترین تأثیر را برای رفع محرومیت در کشور دارد.

زنگنه: پتروشیمی موثرترین صنعت برای محرومیت‌زدایی کشور است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، بیژن نامدار زنگنه در آیین افتتاح چهار طرح پتروشیمی در پارس جنوبی، با اشاره به اینکه عدالت محوری و محرومیت زدایی در مکانهای احداث واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شده است، افزود: تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت را از مسائل بسیار مهم همسو با اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: مجتمع های پتروشیمی چنین قابلیتی را دارند و طرحهای پتروشیمی که امروز افتتاح می شوند به طور کامل این زنجیره را تکمیل می کند.
وزیر نفت ادامه داد: پتروشیمی کاویان با تولید 2 میلیون تن اتیلن یک زنجیره ارزش را تا تبریز و ارومیه ایجاد می کند، یعنی از پارس جنوبی اتیلن تولید می شود و با خط لوله به اندیمشک، لرستان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، میاندوآب، مهاباد و تا تبریز و ارومیه برده می شود و یک مجموعه به هم پیوسته ارزش است که بزرگترین تأثیر را برای رفع محرومیت دارد.
زنگنه بیان کرد: 2 منطقه جاسک و چابهار نیز از مناطقی هستند که به دلیل اهمیت راهبردی، در اولویت توسعه پتروشیمی قرار دارند و بزودی فعال خواهند شد.


تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور وزارت نفت دولت یازدهم
وزیر نفت با بیان اینکه برای نخستین بار بود که در تاریخ نفت پیش از تولید گاز، فعالیت واحدهای پتروشیمی در عسلویه آغاز شد، ادامه داد: در ابتدا ساخت تعداد بالای واحدهای پتروشیمی در 1400 تا 1500 هکتار زمین در منطقه ویژه پارس باور کردنی نبود.
وی افزود: هم اکنون با توجه به حجم ساخت و ساز با کمبود زمین در عسلویه برای توسعه پتروشیمی رو برو هستیم، طوریکه در بندر امام نیز باید به دنبال ایجاد مجموعه جدیدی برای توسعه باشیم.
وزیر نفت با بیان اینکه خوراک کافی برای واحدهای پتروشیمی کشور تامین شده است، تاکید کرد: حدود 13.5میلیون تن اتان از 27 فاز پارس جنوبی تولید خواهیم کرد و واحدهای ان جی ال مختلفی به بخش های خصوصی واگذار شده اند که خوراک بسیار مطمئن ارزان و قابل رقابت در اختیار دارند.
زنگنه با اشاره به این که برای نخستین بار در صنعت نفت، تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در وزارت نفت اهمیت بسیاری پیدا کرد، گفت: پیش از این، محصولات فرعی تولیدی پالایشگاه های نفت و گاز برای واحدهای پتروشیمی استفاده می شد در حالی که وزارت نفت دولت یازدهم تامین خوراک پتروشیمی ها را در دستور کار قرار داد.


ایران، رتبه نخست پتروشیمی در منطقه
وی با بیان این که براحتی می توان درآمد محصولات پتروشیمی را با 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری، 20 تا 21 میلیارد دلار اضافه کرد، ادامه داد: ایران می تواند رتبه نخست منطقه را در تولید پتروشیمی و در پایین دست آن داشته باشد.
وزیر نفت با اشاره به ارزش 15 میلیارد دلاری محصولات تولیدی پتروشیمی افزود: 6 میلیارد دلار از این تولیدات در داخل و در مسیر زنجیره ای از ارزش افزوده اضافی استفاده و 9 میلیارد دلار نیز به بازارهای جهانی صادر می شود.
زنگنه با بیان این که هرچه صادرات محصولات پتروشیمی کاهش یابد دوباره در داخل کشور تولید را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: ما باید برای افزایش ارزش افزوده پتروشیمی همت داشته باشیم که این همت نیز نیازمند ثبات و تدبیر است.
وی گفت: این ثبات و تدبیر نیز در کوتاه مدت ایجاد نمی شود بلکه به سیاست ها، رفتارها، شعارها و راهبردها وابسته است و شکی نیست که کشورمان می تواند چنین کاری را محقق کند البته اگر اصل بر این باشد که همه با هم برای توسعه کشور تلاش کنیم.


ایجاد واحدهای پتروشیمی با فناوری نو، پیشران اقتصاد در مناطق محروم
وزیر نفت ادامه داد: ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی با فناوری های نو که گاز طبیعی را به پلاستیک و یا مواد اولیه پلاستیک تبدیل می کنند، برای کشور تعیین کننده است.
زنگینه یادآرشد: در دولت یازدهم تلاش بسیاری برای پیشرفت در این واحدها انجام شد اما مشکلاتی برای تامین فاینانس در این مسیر وجود دارد که به نظر می رسد راه اندازی 6 تا 7 واحد از این مجموعه می تواند پیشران اقتصاد در مناطق محروم کشور باشد.
وی با اشاره به انتخاب حوزه پتروشیمی و پایین دست به عنوان محور و هسته از سوی بسیاری از سرمایه گذاران صندوق های بازنشستگی برای سرمایه گذاری، ادامه داد: این سرمایه گذاری در کنار فعالیت بخش خصوصی آینده ای روشن و ممتاز را در این حوزه ترسیم می کند.
زنگنه به تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: با توجه به رقابت جدی در میان متقاضیان برای تخصیص خوراک، در این زمینه باید توجه ویژه ای به بخش خصوصی نیز داشته باشیم.
وزیر نفت همچنین از افتتاح طرح متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد متانول دنیا با ظرفیت 2.5 میلیون تن در یک ماه آینده و فاز 3 پتروشیمی پردیس با ظرفیت 1.5 میلیون تنی اوره و آمونیاک تا هفته آینده خبر داد.
زنگنه با تشکر از همه سرمایه گذاران و تلاش شبانه روزی تمامی کارکنان در دوران تحریم، پیش و پس از آن گفت: امسال و سال آینده، سالهای طلایی برای صنعت پتروشیمی خواهد بود.
عصر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران در منطقه ویژه پارس 2 (پارس کنگان) به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری رسید.
این چهار طرح شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز2 پتروشیمی کاویان، واحد منو اتیلن گلایکول (ام ای جی) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب است.
ظرفیت این طرح های پتروشیمی سالانه یک میلیون و 859هزار تن به ارزش افزوده یک میلیارد و 525 میلیون دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه