English

معاون وزیر جهادکشاورزی:الگوی کشت در کشور باید بر اساس میزان آب طراحی شود

عباس کشاورز در جلسه کارگروه آب و خشکسالی گفت: خشکسالی برطرف می شود اما بایستی در طول سال های مختلف به گونه ای عمل کرد که خسارات خشکسالی را به حداقل برساند.

معاون وزیر جهادکشاورزی:الگوی کشت در کشور باید بر اساس میزان آب طراحی شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، عباس کشاورز در جلسه کارگروه آب و خشکسالی کمیسیون کشاورزی این اتاق در شیراز افزود: به عنوان مثال کشت برنج در هیچ کجای کشور به غیر از گیلان و مازندران با هیچ فرمولی امکان پذیر نیست و یا توان اکولوژیکی کشور قادر به کشت یونجه و نیشکر نیز نیست.
وی، با اشاره به طرح ارزیابی تحویل آب در کانال های شبکه آبیاری درودزن و روند پذیرش، داوری و صدور بیانیه برای استخراج راهکارهایی برای اصلاح و بهبود مدیریت آب در بعد کشوری ادامه داد: این طرح یافته های ارزشمندی را برای تصمیم گیران فراهم آورده به طوری که علاوه بر دارا بودن یافته های سخت افزاری، به مدیریت مصرف، تحویل و تنظیم آب نیز پرداخته و سعی شده که از ابعاد متنوع و متعددی به این موضوع نگاه شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، مساله آب و اشتغال را مهمترین مشکلات موجود در کشور دانست و گفت: ظرفیت آبی کشور محدود و توسعه افقی کشاورزی نیز غیر ممکن است.
کشاورز گفت: در راه توسعه و ارتقای بهره وری علاوه بر شاخص های کار شده، شاخص هایی وجود دارد که نیاز به مطالعه، هوشمندی و درک مشترک دارد و بایستی رویکرد جدید آب، کشاورزی، تولید و اقتصاد کشور ترسیم گردد و نهضت جدیدی در این زمینه ها ایجاد شود.
او افزود: برای تامین غذای جمعیت کشور و تغذیه دام و طیور بایستی برنامه های تولیدی و مدیریتی کارا تنظیم شود.
کشاورز در ارتباط با اجرای طرح تحویل آب در کانال های شبکه آبیاری درودزن نیز پیشنهاد داد: در قدم نخست اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی با تهیه مدلی که حق طبیعت هم در نظر گرفته شده باشد، میزان آبی که می تواند به یکی از شاخه های درودزن اختصاص یابد را بررسی و سپس ظرفیت تحویل و تامین زمانی و مکانی آب را برآورد کنند.
او گفت: در مرحله بعد با همکاری کشاورزان، مناسب ترین سناریوی استفاده از این آب تهیه و راهکارهایی برای رفع نارسایی ها و تحویل حجمی و دقیق در شاخه مورد نظر اعلام و به عنوان پایه در نظر گرفته شود.
رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران هم گفت: این مرکز تاکنون توانسته اطمینان دستگاه های اجرایی مختلف را جلب کند و نشان دهد که هرچه همکاری ذی نفعان و ذی مدخلان بیشتر باشد، رسالت این مرکز نیز بهتر انجام خواهد شد.
محمد حسین شریعتمدار، با اشاره به خشکسالی سال های اخیر ایالت کالیفرنیای آمریکا گفت: این ایالت با به کار بردن دستورالعمل 31 ماده ای نه تنها توانست بر خشکسالی غلبه کند بلکه از آن برای پیشی گرفتن از سایر ایالت ها نیز استفاده کرد.
او افزود: در دوران خشکسالی رشد اقتصادی کالیفرنیا 27 درصد بیشتر از متوسط آمریکا شد و در این سالها نه تنها توانستند بر خشکسالی غلبه کنند بلکه سالانه 432 شغل جدید نیز ایجاد کردند.
رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت : در ایران نیز این دستورالعمل ها وجود دارد که بایستی اجرایی شوند.
او افزود: خشکسالی برطرف می شود اما بایستی در طول سال های مختلف به گونه ای عمل کرد که خسارات خشکسالی را به حداقل برساند.
شریعتمدار، در خصوص روند بررسی و پذیرش طرح های پیشنهادی در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نیز گفت: هم اینک دولت و مردم این آمادگی را دارند که به راه حل هایی اصولی و منطقی در زمینه بحران آب گوش دهند و راه اصل اصولی، افزایش بهره وری آب در کشاورزی است و راه اندازی آبیاری هوشمند از مهمترین الزامات رسیدن به این مهم است و استان فارس می تواند به عنوان پیشرو در مسائل بهره وری آب ایفای نقش نماید.
محمد صادق حمیدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این جلسه بر لزوم واگذاری مدیریت منابع و مصارف آب به بخش خصوصی و پرهیز از سیاسی کردن این مساله تاکید کرد.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه