English

مسیر "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" از استخدام‌های دولتی نمی‌گذرد

مشاور کارآفرینی و کارشناس فروش گفت: زمان آن رسیده تا نهادهای فرهنگی و آموزشی تعریف‌های مدرن اشتغال را در کشور ترویج دهند و عاقبت به خیری جوانان را در جذب سازمانهای دولتی تعریف نکنند.

مسیر "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" از استخدام‌های دولتی نمی‌گذرد

امیر راکبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نقشه راه سال 96 به معنای تلاش مسئولان در استخدام جوانان و جذب آنها به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیست و نباید برخی ساده ترین روش را برای بالا بردن آمار اشتغال انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد درون‌زا با تشویق نیروی انسانی در کارآفرینی محقق خواهد شد، افزود: پویایی اقتصاد کشور و توسعه مشاغل پایدار در تربیت جوانانی با رویکرد انعطاف‌ پذیری، فرصت‌ سازی، مولد بودن، درونزا و برون ‌گرا بودن است و در بازار رقابتی مدرن نیز مشاغلی پایدار خواهند بود که بتوانند این پارامترها را همواره مورد نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: تاکید رهبر انقلاب به موضوع تولید و اشتغال درحالی مطرح می‌شود که امروزه مدل‌های "ریاضت اقتصادی" در کشورهای توسعه یافته به بن بست رسیده و علاوه بر ناکارآمد بودن، باعث نارضایتی گسترده مردم اروپا و آمریکا شده است، در حالیکه مدل "اقتصاد مقاومتی" و تاکید به درون‌زا بودن آن، امروز به جایی رسیده که دغدغه واردات جای خود را به انتخاب‌های صادراتی داده است.

این مشاور کارآفرین ادامه داد: اگر برای اشتغال زایی، آموزش نیروی انسانی جای خود را به استخدام‌های دولتی دهد بی شک بحث آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از مخاطرات جهانی به کمترین تاثیر خواهد رسید، چرا که سرمایه‌های نیروی انسانی و البته جوان کشور به جای پشت میز نشینی و انتظار حقوق پایان ماه، به دنبال مولد بودن و نقش آفرینی مستقیم در جریانات اقتصادی خواهد بود.

راکبی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت موجود اقتصادی ایران درون ‌گرای برون‌زاست که نامگذاری سال جدید به عنوان"اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نشان می‌دهد، هدف اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و برون ‌گرا باشد در واقع برون‌زا نوساناتی است که در رشد اقتصادی وجود دارد یعنی با هر افزایش و کاهش میزان درآمد نفتی، رشد اقتصادی کاهش و افزایش می‌یابد که هدف اقتصاد مقاومتی رسیدن به رشد پایدار در سایه بهره‌ گیری از فرصت‌‌های موجود داخلی با استفاده از حداکثر بهره‌برداری از امکانات موجود در جهان خارج است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ربطی به دوران تحریم و غیر تحریم ندارد، افزود: اقتصاد ما به طور سنتی از دو چالش دولتی بودن و مشارکت اندک مردم در اقتصاد و همچنین تکیه بر نفت رنج می‌برد در حالیکه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با این رویکرد تدوین و ابلاغ شد که مشکل دولتی بودن اقتصاد را درمان کند و زمینه را برای مشارکت مردم، بخش خصوصی و تعاونی‌ها را در فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند و حالا وقتی صحبت از تولید و اشتغال می‌شود می‌توان دریافت که نهادها باید فضای مشارکت مردمی در اقتصاد را بیش از پیش فراهم کنند.

راکبی عنوان کرد: در سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" آموزش‌های مهارتی باید بر اساس دانش، نگرش و مهارت، سطوح مختلف جامعه اعم از جوانان جویای کار، صنوف و صنایع باشد چراکه ارتقای این آموزش‌ها، بسیاری از موانع مهارت در تولید ملی را برطرف می‌‌کند.

این مشاور کارآفرینی تاکید کرد: زمان آن رسیده تا نهادهای فرهنگی و آموزشی تعریف‌های مدرن اشتغال را در کشور ترویج دهند و عاقبت به خیری جوان را در جذب به سازمانهای دولتی ندانند، بلکه صدا و سیما و سایر نهادهای مروج باید ارزش و توانمندی نیروی انسانی و جوان را در مدل‌هایی نظیر خلاقیت، ریسک پذیری، مدیریت و تلاش تعریف و ترویج کند.

راکبی افزود: بی تردید تغییر ذائقه و نگرش جوانان جویای کار از کارهای استخدامی به مشاغل پایدار و کارآفرینی نیازمند فرهنگ سازی در لایه‌های مختلف جامعه است ولی در صورت اجرایی شدن آن می‌توان امیدوار بود که گامی بلند و اثر بخش در حوزه اشتغال برداشته شده چراکه هر جوان، خود به عنوان یک نیروی مولد بدل شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کارآفرینی به عنوان یک استراتژی کارآمد برای رویارویی با مشکلات فراروی جوامع از جمله بیکاری و آثار و تبعات سهمگین آن و نیز یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از فضای بغرنج و پیچیده اقتصادی مورد اهتمام و عنایت ویژه جوامع و افراد و مجامع علمی دانشگاهی واقع شده است و همین امر نشان می‌دهد در سال جدید چه نوعی از اشتغال را باید مورد نظر داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه