English

از ابتدای سال آینده؛

نهال‌های گواهی شده و استاندارد عرضه می شود

یک مقام مسئول گفت: از سال ۹۶ نهال گواهی شده که هسته های اولیه و مادری آنها در گلخانه‌های قرنطینه مطابق استانداردهای بین المللی نگهداری می شود،تولید و وارد عرصه می شوند.

 نهال‌های گواهی شده و استاندارد عرضه می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی اصلاح باغات، کشت در اراضی شیبدار با بهره مندی آب های سبز و احداث نهالستان های مرجع متشکل از ارقام تجاری با عملکرد بالا و متحمل به شرایط اقلیمی کشور را از دیگر اهداف این معاونت در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

صغری خوشکام درباره تولید نهال شناسه دار نیز اظهار داشت: امسال نزدیک به ۴۵ میلیون اصله نهال مثمر شناسه دار در نهالستان های مجوز دار تولید شده است.

وی در عین حال هر گونه خرید و فروش نهال مثمر بدون شناسه و بدون گواهی بهداشت در کشور را غیر قانونی خواند و تصریح کرد: ما موافق تولید و توزیع نهال بدون شناسه نیستیم.

خوشکام با بیان این که تعداد ۳۴۵ نهالستان مجوز دار در سراسر کشور وجود دارد، گفت:این نهالستان ها به تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال رسیده و نهال ها در این نهالستان ها به روش های متداول امروزی و یا سنتی تولید می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین تعداد نهالستان های مجوز دار در استان آذربایجان غربی است و بیشترین میزان تولید نهال در استان های البرز و فارس صورت می گیرد.

رییس گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی، تولید نهال سالم و اصیل برای اصلاح باغات و به روز کردن ارقام تجاری به منظور اقتصادی کردن فعالیت باغداری را از اهدا ف معاونت امور باغبانی برشمرد.

وی گفت: از سال ۹۶ نهال گواهی شده که هسته های اولیه و مادری آنها در گلخانه‌های قرنطینه مطابق استانداردهای بین المللی نگهداری می شود، تولید و وارد عرصه می شوند.

خوشکام پیش بینی کرد: سال آینده به منظور ایجاد تحول در تولید نهال سالم و اصیل در کشور تعداد قابل توجهی نهال گواهی شده از ارقام تجارتی درختان میوه تولید و وارد باغات تجاری کشور شود.  

وی در مورد حمایت از زیر ساخت های تولید نهال های گواهی شده درختان میوه اذعان داشت: برآورد ما نشان می دهد برای تولید نهال گواهی شده که پایه مادری آنها عاری از تمام آفات و بیمارگرها باشد، حمایت های دولتی و اعتباری مناسبی نیاز است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه