English

فومن، پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری فومن گفت: فومن به‌عنوان پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در گیلان انتخاب شده است.

فومن، پایلوت اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری

به گزارش خبرگزاری موج، مهندس «اکبر مهتدی‌حقی» در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به‌مناسبت آغاز هفته منابع‌طبیعی در اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری فومن برگزار شد، توسعه فرهنگ منابع‌طبیعی را در هفته منابع‌طبیعی مهم دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به هر هدفی توسعه انسانی از مهم‌ترین ابزار آن محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که حساسیت مردم به منابع‌طبیعی رابطه مستقیم و کاملی با آگاهی آنان دارد، افزود: مردم باید نسبت به منابع‌طبیعی و فقدان درخت آگاه و حساس باشند.

مهتدی‌حقی با بیان این‌که برنامه‌های هفته منابع‌طبیعی فومن مبتنی بر آگاه‌سازی مردم از فواید درخت‌کاری برای جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها ایران دارای 14میلیون هکتار اراضی جنگلی است.این در حالیست که در سال‌های گذشته میزان اراضی جنگلی ایران حدود 20میلیون هکتار بوده است که نشان از کاهش سطح جنگل‌ها در کشور است.

وی با بیان این‌که بر اساس آمارها در 10سال گذشته سطح اراضی جنگلی در شمال کشور 1.8میلیون هکتار بوده است، گفت: هم‌اکنون طی آمار مرکز تحقیقات کشور با تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای، سطح اراضی جنگلی شمال کشور 1.64میلیون هکتار برآورد شده است. آگاه کردن مردم از کاهش سطح جنگل‌ها و عواقب و مخاطرات این کاهش از دیگر هدف اجرای برنامه‌ها در هفته منابع‌طبیعی فومن است.

مهتدی‌حقی به موضوع گرمایش جهانی و آثار و تغییرات اقلیمی در دنیا اشاره و تصریح کرد: بر طبق آخرین آمارها شهرستان فومن دارای 55 هزار هکتار جنگل و 12.5هزار هکتار اراضی مرتعی است. یکی از مشکلاتی که جنگل‌های شهرستان را تهدید می‌کند عدم تجدید حیات طبیعی در جنگل‌ها است.

وی با بیان این‌که آمار دقیقی در مورد کاهش میزان سطوج جنگل در شهرستان در دسترس نیست، گفت: وجود دام‌ها یکی از عوامل اصلی تخریب جنگل‌ها به خصوص در شهرستان و استان شمار می‌رود.

مهتدی‌حقی با بیان این‌که هفته منابع‌طبیعی از روز یکشنبه 15 اسفندماه با شعار«همیار طبیعت باشیم»آغاز می‌شود، گفت: هفته منابع‌طبیعی در فومن با به صدا در آمدن زنگ طبیعت در مدرسه نمونه امام رضا(ع) با حضور فرماندار، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس، مسئولین و روسای ادارات شهرستان آغاز می‌شود.

وی از توزیع 20 هزار اصله انواع نهال کاج، سرو، جنگلی، صنوبر و...در این هفته در میان مدارس روستاها، نماز جمعه، دستگاه‌های فومن خبر داد و تصریح کرد: دیدار با امام جمعه فومن، سخنرانی در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های هفته منابع‌طبیعی در فومن است.

مهتدی‌حقی با اشاره به اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در شهرستان فومن به‌صورت پایلوت استانی گفت: این طرح با حضور دکتر گرشاسبی معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع گیلان در 21 اسفندماه در حوضه آبخیز ماسوله برگزار می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فومن با بیان این‌که این طرح 36 هزار هکتار از اراضی فومن را در بر می‌گیرد، یادآور شد: هدف از اجرای این طرح توانمندسازی جوامع روستایی، درآمدزایی، گردشگری، افزایش و استفاده از پتانسیل‌های بالقوه حوضه آبخیز است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه