English

وزیر ارتباطات عنوان کرد

دستیابی به دانش‌فنی پرتابگر پیشرفته «سیمرغ»/حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بعد از پرتابگر «سفیر» به دانش فنی نوع پیشرفته آن با نام «سیمرغ» دست یافتیم، گفت: علاوه بر آن به منظور توسعه فعالیت‌های فضایی، حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد را در دستور کار داریم.

دستیابی به دانش‌فنی پرتابگر پیشرفته «سیمرغ»/حمایت از پایان‌نامه‌های دکتری حوزه فضا

 به گزارش خبرگزاری موج، واعظی روز سه‌شنبه، 3 اسفندماه در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن هوافضا، فناوری و علوم فضایی را یک رویکرد راهبردی در کشور دانست و افزود: علاوه بر آن نگاه دولت به این عرصه یک نگاه اقتدار ملی است؛ از این رو فکر می‌کنیم هدف‌گذاری نظام برای آینده بدون بخش هوافضا امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه از این رو هر چه در این عرصه بر توسعه فناوری‌های بومی تاکید شود، به اقتدار ملی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار از طریق هوافضا موثر است؛ چراکه این فناوری یکی از فناوری‌های پیشرفته است که هر چه این بخش توسعه یابد، منجر به توسعه سایر بخش‌ها خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند، افزود: در حال حاضر رقابت جدی در دنیا در حال شکل‌گیری است؛ چراکه فضا متعلق به همه کشورها و مردم است و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه می‌شود، موجب اقتدار کشورها خواهد شد.

واعظی با بیان اینکه ایران نیز باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا از سایر کشورها عقب نماند، ادامه داد: از سوی دیگر نباید برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه عجله کنیم. این حوزه یک زمینه هزینه‌بر و زمان‌بر است و باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم که خوشبختانه در برنامه ششم توسعه سیاست‌های کلی برای آن پیش‌بینی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تاکیدات ویژه‌ای دارند، یادآور شد: این تاکیدات نشان‌دهنده این است که نمی‌توانیم نسبت به این سیاست‌های کلان همانند گذشته عمل کنیم. در برنامه ششم توسعه بخش قابل توجهی به امر ماهواره و فضا اختصاص داده شده است؛ از این رو امیدواریم اهدافی را که در دولت و نظام و همچنین از سوی مقام معظم رهبری مطرح است، با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته تلاش‌های زیادی برای انجام پروژه‌های فضایی صورت گرفته است، گفت: با اعمال تحریم‌ها علیه کشور محدودیت‌های بین‌المللی زیادی ایجاد شد؛ ولی در حال حاضر روابط بین‌المللی با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای آسیایی و اروپایی رو به گسترش است، البته با برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی نباید حساسیت‌ها نسبت به بومی‌سازی فناوری‌های داخلی کاهش یابد.

واعظی اضافه کرد: نگاه ما این نیست که برای رفع مشکلات داخلی اقدام به خرید از کشورهای خارجی کنیم؛ چراکه این راحت‌ترین راهکار برای رفع محدودیت‌های داخلی است و رویکرد ما این است که زمانی به سمت خرید از خارج برویم که ناچار باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در این عرصه باید نگاه ویژه ما بر توسعه فناوری‌های بومی متمرکز شود، اظهار کرد: توسعه فناوری‌های بومی علاوه بر آنکه در داخل کشور توانایی ایجاد می‌شود، مراکز تحقیقاتی نیز درگیر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی خواهند شد.

به گفته وی، هیچ کشوری نمی‌تواند به همه علوم موردنیاز خود دست یابد؛ از این رو ما نیازمندیم که از طریق برگزاری همایش‌های بین‌المللی، همکاری‌های مشترکی میان مراکز علمی داخل کشور با سایر کشورها ایجاد کنیم. چراکه این راهکار ما را در دستیابی به دانش فنی یاری خواهد کرد.

وزیر ارتباطات در عین حال با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشور برای جبران عقب‌ماندگی‌ها افزود: امروز بیشتر از هر زمان دیگری این فرصت برای ما فراهم شده است تا بتوانیم برای توسعه فناوری‌های بومی در عرصه هوا و فضا از توانمندی‌های داخلی بهره ببریم، البته این اقدام از گذشته آغاز شده و دستاوردهای خوبی هم در عرصه طراحی و هم در حوزه پرتاب داشته‌ایم.

واعظی با تاکید بر اینکه امروز در حوزه هوا و فضا وضعیت خوبی داریم، ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی فضایی علی‌رغم آنکه در گذشته چالش‌های زیادی داشته است، امروز به جایگاه اصلی خود در سازمان فضایی بازگشته است و رئیس سازمان فضایی دبیری این دبیرخانه را برعهده دارد.

نقشه راه 10 ساله دوم حوزه فضایی نهایی شد

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در دبیرخانه شورای عالی فضایی گفت: نقشه راه 10 ساله دوم حوزه فضایی در کارگروه راهبری دبیرخانه شورای عالی فضایی نهایی شده است و با تشکیل جلسه شورای عالی فضایی این نقشه تصویب می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از برنامه‌های وزارت ارتباطات برای حمایت از پروژه‌های فضایی خبر داد و گفت: بر این اساس از پایان‌نامه دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد حمایت می‌شود، علاوه بر آن پروژه‌های فضایی با مشارکت همه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با هماهنگی سازمان فضایی اجرایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات، ایجاد مرکز تجمیع و تست ماهواره و آزمایشگاه محموله را از جمله اقدامات این وزارتخانه برای توسعه فعالیت‌های فضایی نام برد و گفت: با امکانات ایجادشده موفق به طراحی و پرتاب ماهواره‌های سنجشی شدیم. ضمن آنکه به دانش فنی پرتابگر «سفیر» دست یافتیم و پرتابگر پیشرفته با نام «سیمرغ» نیز گام جدید محققان کشور است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی