English

معاون اول رئیس جمهور:

فولاد مبارکه نماد صنعت ایران است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره 5 شرکت فولاد مبارکه و افزایش تولید 1/8 میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در این شرکت، فولاد مبارکه را نماد صنعت ایران و شرکتی در تراز بین المللی خواند و ضمن قدردانی از کارکنان پرتلاش و زحمت کش فولاد مبارکه اظهار امیدواری کرد، همواره شاهد به ثمر رسیدن طرح ها و توسعه های بزرگتر و بیشتری در توسعه صنعت فولاد کشور باشیم.

فولاد مبارکه نماد صنعت ایران است

به گزارش خبرگزاری موج، جهانگیری افزود: در حال حاضر کارهای بزرگی در گوشه و کنار کشور در حال اجرا است و کشور روند رو به رشد توسعه خود را به سرعت طی می کند. باید در نظر داشته باشیم جایگاه واقعی صنعت ایران فراتر از اینهاست، دست یابی به این جایگاه رسالتی است بر دوش تک تک مدیران و کارشناسان و کارکنان صنعتی ایران در بخش‌‌های خصوصی و بر دوش همه کسانی که دل و روحشان برای این کشور می‌‌تپد. این وظیفه بار سنگینی بر دوش مسوولین گذاشته که باید این مسیر را هر چه سریعتر طی کنند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در سالهای اول انقلاب وقتی تصمیم گرفته شد فولاد مبارکه احداث شود، کسانی که می‌‌توانستند به عنوان مدیر اجرای فولاد مبارکه انتخاب شوند از انگشتان دست کمتر بودند در عین حال از نظر نیروی انسانی با محدودیت مواجه بودیم. در آن سنوات مجبور بودیم نیروهای انسانی فارغ التحصیل را برای کسب آموزش و تجربه به کشورهای دیگر اعزام نمائیم که این خود در بدو امر هزینه سنگینی متوجه دولت می‌‌نمود و این اجتناب ناپذیر بود چراکه می‌‌خواستیم به تکنولوژی ساخت فولاد دست یابیم. اما اکنون هزینه‌‌ای که آنروز متحمل شدیم باعث شد تا در داخل کشور متخصصانی از جنس فولاد داشته باشیم و کار به جایی برسد که بنا بر اذعان مدیرعامل فولاد مبارکه 84 درصد قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این شرکت از داخل کشور تأمین شود. این نتیجه زحمات مهندسینی است که در داخل فولاد مبارکه و در واحدهای صنعتی دیگر در حال خدمت رسانی می باشند.
دکتر جهانگیری در همین رابطه افزود: روزی که فولاد مبارکه در حال ساخت بود، کمتر کسی به شکل گیری و سودآوری فولاد مبارکه خوشبین بود ولی امروز شاهد این هستیم که  ارزش محصولاتی که در این شرکت از اول تا به امروز تولید شده 37 میلیارد دلار است که در مقایسه با هزینه ساخت این شرکت، مبلغ قابل توجهی است. این افتخار نصیب تمام کسانی است که از اول تا امروز در فولاد مبارکه نقش ایفا نموده‌‌اند. 
جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خاطرات یکی از مسوولین کشورهای بلوک شرق گفت: یکی از شگردهای کشورهای غربی علیه کسانی که می خواهند کارهای بزرگی انجام دهند این است که فضا سازی می کنند و آنها را زیر سوال می برند تا این کشورها همواره کوچک مانده و رشد پیدا نکنند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مدیران بزرگ کشور نباید تحت تاثیر جوسازی ها قرار بگیرند و بایستی مایوس نشده و دست از کار بر ندارند زیرا این روزها و فضاسازی ها می گذرد اما دستاورد آنها برای ملت ایران باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به فضاسازی های نادرستی که علیه مدیران فولاد مبارکه در ابتدای کار این مجتمع شد، افزود: مهم این است مدیران کشور شجاعت داشته باشند و بدون کوتاهی برای کشورشان تصمیم گیری کنند زیرا وقتی ملت ایران فرمان اداره کار را در اختیار آنها قرار داده انتظار دارند که آنها کشور را به پیش ببرند.
جهانگیری با بیان اینکه ما نباید به خاطر حواشی دست روی دست بگذاریم تا در جایی مانند میدان مشترک پارس جنوبی کشوری کوچک، منابع ملت ما را استخراج کند یا در میادین نفتی مشترک متوجه شویم که مخازن کشور را طرف مقابل برداشته است.
وی با تاکید براینکه یک لحظه تعلل در کار خیانت به منافع ملی است، گفت: نباید دلسرد شد و باید با تمام توان در مسیر حفظ منافع ملت گام برداشت.
به همه مدیران و کارکنانی که در این شرکت تلاش کردند تا امروز یک میلیون و 800 هزار تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه شود، خداقوت می‌گوییم، همچنین خداوند را شاکریم که به حمد ا... امروز کشور در حال توسعه است.
ایشان افزود: گروه فولاد مبارکه قادر است که با توانمندی‌‌هایی که در داخل این مجموعه وجود دارد به عنوان یک بنگاه صنعتی دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری ایفا نماید. در اقتصاد مقاومتی یکی از جهت گیری های اصلی، دانش بنیان بودن اقتصاد است. وقتی می گوییم اقتصاد دانش بنیان باشد لزومی ندارد یک شرکت فقط در خصوص نانو تکنولوژی یا بیوتکنولوژی کار کند بعنوان مثال می‌‌توان فولاد مبارکه را بر اساس دانش بنیانی آن  اداره کرد و همه بخشهای اقتصادی و اجرایی این شرکت را به دانش متکی کرد. راه طی شده در فولاد مبارکه تاکنون بدرستی انتخاب و پیموده شده است. تحقیق و توسعه در بنگاه های صنعتی باید جایگاه خود را پیدا کند. بنگاهی که متکی به تحقیق و توسعه باشد، هم هزینه تولیدش کاهش پیدا می کند، هم قدرت رقابت وتنوع و کیفیت محصولاتش بالاتر می‌‌رود. ارتباطی که امروز فولاد مبارکه با اکثر دانشگاه‌‌های کشور برقرار نموده و از نتایج آن استفاده می کند راه پیشرفت و تعالی این سازمان را هموار کرده است؛ یعنی این دانش بنیان کردن. با اتکا به همین رویکرد و دستاوردهاست که مدیرعامل این شرکت با افتخار اعلام می‌‌کند که 54 درصد محصولات صادراتی فولاد مبارکه به اروپا صادر شده است.
ایشان در ادامه  با بیان اینکه امروز فولاد مبارکه به یک نهاد توسعه‌‌ای مبدل شده است تصریح کرد: فولاد مبارکه به جایی رسیده است که فقط به تولید فولاد فکر نمی‌‌کند و اساساً خود را موظف به تولید فولاد نمی‌‌داند اینکه احساس می کند باید در بندر عباس ایفای نقش نماید و یا در جایی دیگر کارخانه فولادسازی احداث کند و به موازات همین اقدامات نسبت به فعالیت‌‌ها و خدمات اجتماعی همت می‌‌گمارد، همه و همه اینها از مؤلفه‌‌های آینده نگری این شرکت و مسوولیت پذیری آن در بخش مسوولیت‌‌های اجتماعی است که قابل تقدیر است.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعتی ایران، مهم این است که یک برنامه صحیح داشته باشیم. بدانیم ایران را به کجا می‌‌خواهیم ببریم. ببینیم صنعت ایران در چه بخشهایی قابلیت توسعه دارد که به یقین یکی از بهترین زمینه‌‌های توسعه صنعتی ایران، صنایع معدنی است، صنایعی که متکی بر منابع طبیعی و خدادادی ایران است. خداوند تبارک و تعالی در ایران نعمات بزرگ و فراوانی از جمله نفت، گازو منابع معدنی قرار داده است. خوشبختانه در این خصوص برنامه‌‌های وسیعی برای توسعه میادین نفتی و گازی و همچنین استفاده بهینه از مواد معدنی داریم که یکی از مهمترین این برنامه‌‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی این ذخایر است برنامه‌‌ها و راهبردهایی که باعث می‌‌شود این منابع را  در صنایع مختلف بکار گیریم و بعد از آن با ارزش افزوده بالاتر به محصولاتی با ارزش و صادراتی مبدل کنیم.
معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: خوشبختانه در ایران برای توسعه صنعت فولاد ایران گاز و سنگ آهن کافی وجود دارد فقط مهم این است که کسانی که می خواهند این دو ماده را به فولاد تبدیل کنند در کشور وجود داشته باشد. از آنجایی که سابقه صنعت فولاد در ایران به دهه چهل بر‌‌می‌‌گردد خوشبختانه شرایطی فراهم است که ما امروز در داخل کشورمان از متخصصین بسیار توانمندی در صنعت فولاد برخوردار باشیم. در همین راستا  فولاد مبارکه مهندسین مجرب و ارزشمندی دارند که هر کدام قادر هستند یک فولاد مبارکه جدید در ایران ایجاد کنند.
 ایشان با تأکید بر اینکه صنعت فولاد باید با اتکا به همین سه منبع یعنی نیروی انسانی توانمند، منابع طبیعی سنگ آهن و گاز توسعه یابد افزود: در این راه نه فقط برای بازار ایران بلکه برای بازارهای دنیا باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم. باید انتخاب کنیم و در نظر داشته باشیم هر یک از محصولات ماده معدنی سنگ آهن قابلیت صادرات دارد و اما اینکه کدامیک ارزش افزوده بالاتری برای کشور ایجاد می‌‌کند مهم است؛ می شود سنگ آهن صادر کرد می توان کنسانتره صادر کرد، امکان آن هست که کنسانتره  را به گندله تبدیل و سپس آنرا صادر کنیم. می توان گندله را تبدیل به آهن اسفنجی و بعد از آن صادر کرد فراتر از آن می‌‌توان آهن اسفنجی را به فولاد خام و شمش تبدیل و بعد صادر کرد و در بهترین حالت می‌‌توان فولاد خام را به انواع و اقسام ورق‌‌های گرم و سرد، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود تبدیل و بعد از آن صادر کرد. در هر حال در هر مرحله از اینها یعنی ارزش افزودة بالاتر.
وی با تأکید بر اینکه همه واحدهای صنعتی باید بخشی از این محصولات خود را به بازار بین المللی صادر کنند، گفت: به یقین وقتی که بنگاه به بازار بین المللی وصل می‌‌شود، یعنی توانسته کالایی را تولید کند که از لحاظ قیمت و کیفیت به درجه‌‌ای رسیده که می‌‌تواند با بازارهای محلی و بین المللی رقابت کند. در اقتصاد کنونی که عرصه رقابت هر روز سخت‌‌تر می‌‌شود و رقبا دائماً همدیگر را از صحنه خارج می‌‌کنند اگر هر بنگاه اقتصادی کمی بی احتیاطی کند بدون تردید از صحنه رقابت حذف می‌‌شود در همین راستا این جای بسی خوشحالی است که فولاد مبارکه توانسته در منطقه منا و خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان بزرگترین تولید کننده و جزء 10 تولید کننده فولاد دنیا مطرح شود از این رو به مهندسین فولاد مبارکه و کارشناسانی که در این شرکت زحمت می کشند، افتخار می کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه