English

نخستین قرارداد جدید نفتی ایران سال ۲۰۱۷ امضا می شود

موسسه وودمکنزی پیش بینی کرده است ایران از نیمه دوم سال آینده میلادی، امضای قراردادهای همکاری با شرکت های خارجی فعال در صنایع نفت و گاز را آغاز می‎کند.

نخستین قرارداد جدید نفتی ایران سال ۲۰۱۷ امضا می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت نفت، موسسه «وود مکنزی» اعلام کرد از سال آینده میلادی، دستیابی به توافق بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی آغاز می شود.

همایون فلکشاهی از تحلیلگران این موسسه دیروز(سه شنبه) اعلام کرد تولید نفت در ایران براساس قراردادهای جدید از سال ٢٠٢٠ میلادی آغاز می شود. به گفته وی، ایران سه سال است روی الگوی جدید قراردادهای نفتی کار می‎کند و به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۱۶ الگوی نهایی را آماده خواهد کرد. فلکشاهی همچنین پیش‎بینی کرد با امضای قراردادهای یاد شده، ظرفیت تولید نفت ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی دست کم ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش ‎یابد. براساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، صنعت نفت این کشور به ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. کارشناس وود مکنزی گفت: همه چیز به این بستگی دارد که قراردادهای جدید تا چه حد موفقیت‎آمیز باشد؛ به احتمال زیاد دستیابی به قراردادهای جدید همچنان به تلاش بسیار نیاز خواهد داشت. به گفته وی، با وجود برتری نسبت به الگوهای پیشین از جمله الگوی بیع متقابل، الگوی جدید قراردادهای جدید نفتی ایران همچنان از جمله سختگیرانه‎ ترین چارچوب های قراردادی در جهان به شمار می‎آید. فلکشاهی به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد ایران قصد دارد تا سال ٢٠٢١ میلادی به هدف تولید روزانه چهار میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت دست یابد. براساس اعلام موسسه وود مکنزی، دستیابی به سطح تولید یاد شده به جذابیت شرایط قراردادهای نفتی جدید بستگی دارد. موضوع تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی، هم اکنون در نظام تصیمیم گیری کشور در حال بررسی است. در روزهای اخیر، این موضوع با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد که توانست تا حدی ابهامات نمایندگان را رفع کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی