English

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان :

برنامه های جهاد کشاورزی در استفاده موثر از آب سبز و کاهش مصرف آب

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان اظهارداشت:ترویج کشت های بهاره و با معرفی ارقام جدید؛ کشتهای پاییزه جایگزین مناسبی برای کشت بهاره است که علاوه بر افزایش تولید سبب کاهش مصرف آب نیز می شود.

برنامه های جهاد کشاورزی در استفاده موثر از آب سبز و کاهش مصرف آب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان؛ فرید سپری ازبرنامه های جهادکشاورزی در استفاده موثر از آب سبز و کاهش مصرف آب خبرداد.

وی در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی و مخاطرات بخش کشاورزی در سال 97 اظهار کرد:یکی از مهمترین فعالیت های کاهش مصرف آب اجرای الگوی کشت مناسب است که در طی دو سال اخیر و در حوزه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی به صورت مدون و در قالب بسته ای اجرایی روی آن کار شده است. که امید است در آینده نزدیک به استانها ابلاغ گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: تغییر کشت های بهاره به پاییزه یکی از اقدامات جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای کاهش مصرف آب در کشاورزی بوده که باتوجه به نتایج مشخص شده عملکرد در تولید را نیز افزایش داده است.

وی تاکید کرد: عملکرد کشت بهاره نخود در هر هکتار بین  350 تا 450 کیلوگرم می باشد اما در کشت پاییزه و انتظاری نخود بیش از 700 کیلو در هکتار شاهد افزایش تولید بوده ایم.

سپری یادآورشد:در کشت پاییز 3500تا 4500مترمکعب در هکتار کاهش مصرف آب به همراه دارد که براین اساس کشت پاییز از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد : در سالجاری نیز با کاشت نشاء چغندر قند در سطح 27 هکتار سبب کاهش حدود  30  درصدی مصرف آب می باشیم که پیش بینی توسعه حداقل سه برابری نشاءکاری آن را در سال زراعی آتی خواهیم داشت.

سپری خاطرنشان کرد:با عنایت به پروژه در دست اجرای دانشگاه کردستان که امسال چهارمین سال تکرار را می گذراند در کشت انتظاری  سیب زمینی نیز 4500 تا 5000 متر مکعب کاهش مصرف آب در هر یک هکتار  با تولید 45 تن سیب زمینی مواجه شده ایم و طرح این مهم با تخصیص 100 میلیون تومانی در دست اقدام است.

وی اظهار داشت:در بحث کشت کلزا نیز پس از برنامه ابلاغیه وزارت متبوع، بیش از 3600 هکتار کلزا در استان با کیفیت مناسب کشت گردید که در کاهش مصرف آب در کشتهای فاریاب و پایداری در تولید گندم را شامل می شود.

کشت پاییزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان افزود:باتوجه به استعداد استان کردستان در دامپروری و وجود حدود 3 میلیون و 200 هزار واحد دامی؛ تولید علوفه کم آب بر چون ماشک از برنامه های دیگر جهاد کشاورزی استان است که در سالجاری در کشت پاییزه و انتظاری 440هکتار ماشک کاشت شده است و با همت همکاران در ستاد و تلاش شهرستانها آینده روشنی را در توسعه کشت این محصوب متصور است

به گفته سپری از دیگر برنامه های بسیار مهم سازمان انجام کشاورزی حفاظتی است که در سال زراعی جاری بیش از 39000  هکتار و عمدتا در قالب کم خاکورزی و با رویکرد حفظ بقایا در جهت افزایش ماده آلی خاک و قدرت جذب رطوبت و در نهایت کاهش مصرف کمتر آب را در دست اجرا دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان در پایان از ارتقای ظرفیت ژرم پلاسم در استان ناشی از معرفی ارقام جدید توسط بخش تحقیقات کشاورزی و ورود ارقام و لاینهای امید بخش در قالب پروژه تامین امنیت غذایی ایران - ایکاردا خبر دادند که شامل بذور گندم، جو، نخود و علوفه های کم آب بر از جمله ماشک و نخود علوفه ای می باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی