English

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گیلان مطرح کرد:

فعالیت ۲۱۲ مددکار در کمیته‌های امداد استان گیلان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گیلان تعداد مددکاران این نهاد در سراسر استان را ۲۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: هریک از مددکاران به‌طور متوسط رسیدگی ۵۵۰ پرونده مددجویی را به عهده‌ دارند.

فعالیت ۲۱۲ مددکار در کمیته‌های امداد استان گیلان

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، عباس فلاحتی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گیلان با اشاره به پیچیدگی‌ها و شرایط خاص زندگی امروزی و ایجاد چالش‌ها، مشکلات و فشارهای روانی برای جوامع بشری به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه گفت: برای رفع این مشکلات و حفظ سلامت روحی مددجویان، ارائه خدمات مددکاری به آن‌ها امری ضروری و مهم است.

وی با بیان اینکه مددکاری اجتماعی خدمتی است که در آن مددکار کمک می‌کند مددجو مشکل خود را شناخته و به توانایی‌های خود پی ببرد و با استفاده از منابع و امکانات موجود در جهت حل مشکل خود برآید افزود: درواقع مددکاری اجتماعی عبارت است از مجموعه‌ای متشکل از تدابیر و مشاوره‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای که با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی مددجویان، زمینه رشد و تعالی آنان را فراهم آورد.

فلاحتی محور تمام فعالیت‌های کمیته امداد را مبتنی بر مددجو محوری با رویکرد مددکاری برای توانمندسازی خانوارها عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس قطعاً می‌توان کمیته امداد را نهاد مددکاری نامید، در واقع مددکاران حلقه اتصال بین مددجو و کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری حضور مددکار در کنار خانواده‌های تحت حمایت تصریح کرد: مددکاران علاوه بر اشراف کامل بر مسائل خانواده، می‌توانند مشکلات مددجویان را کاهش دهند بر این اساس نیاز به توسعه و ترویج دیدگاه مددکارانه و نهضت مددکاری برای رویارویی کارساز با معضلات و مشکلات مددجویان بیش از گذشته احساس می‌شود.

نقش مددکار در پیشگیری و مداخله آسیب‌های اجتماعی

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گیلان تعداد مددکاران این نهاد در سراسر استان را ۲۱۲ نفر اعلام کرد و افزود: هریک از مددکاران به‌طور متوسط رسیدگی ۵۵۰ پرونده مددجویی را به عهده‌ دارند که این میزان پرونده بر اساس جامعه مددجویی هر شهرستان ممکن است کم یا زیاد شود.

 فلاحتی خاطرنشان کرد: مددکاری، خدمتی بر پایه دانش و مهارت‌های خاص قرار گرفته و هدف آن کمک به افراد و گروه‌هایی است که بتوانند استقلال شخصی، اجتماعی و رضایت خاطر فردی و اجتماعی را به دست آورند.

وی بابیان اینکه مددجویان به‌طورمعمول از سه روش شناسایی توسط امدادگران، مراجعه مستقیم مددجو و معرفی توسط افراد و مراجع ذیصلاح با کمیته امداد در ارتباط هستند گفت: شیوه تحقیق این نهاد به این صورت است که پس از مراجعه مددجو و طرح مشکل، مددکاران در بازه زمانی مشخص به محل سکونت وی مراجعه کرده و به چهار روش مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و بررسی وضعیت زندگی وی اطلاعات دقیق و کاملی از مشخصات و مشکلات او به دست می‌آورند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گیلان شناسایی مسائل، مشکلات، تاریخچه مشکل، علت بروز یا توسعه مشکل، شیوه‌های کنترل یا حذف مشکل، استعدادها، انگیزه و علایق، زمینه‌های کاری، میزان و نوع کمک‌های مناسب حال مددجو و ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع مشکلات موجود را از دیگر وظایف مددکاران عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر مشکلات مددجو در حدی باشد که ضرورت حمایت از وی روشن شود حتماً تحت حمایت این نهاد قرار می‌گیرد افزود: همچنین برای اطلاع همیشگی و مستمر از وضعیت خانواده مددجو هر شش ماه یک‌بار و در برخی مواقع سالی یک‌بار نسبت به وضعیت خانواده تحقیق مجدد به عمل می‌آید. 

وی درباره نقش مددکار در پیشگیری و مداخله آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی تنوع زیادی دارد و علت و علل بروز آن‌ها متنوع است با این شرایط حوزه مددکاری با رویکرد حرفه‌ایی و پیچیده‌ای روبرو بوده که نیازمند مداخلات و درمان‌های تخصصی است.

شایسته ذکر است در حال حاضر ۱۱۶ هزار و ۳۰۰ خانوار از مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر در گیلان تحت حمایت کمیته امداد هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه