English

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان؛

دانشگاه‌ها باید برای اخذ برخی تصمیمات آزاد باشند/برای تبدیل شدن به مردمی پرسشگر به تمرین گفتگو نیاز داریم

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان با با بیان اینکه ما برای مطالبه گری باید تمرین کنیم گفت: ما در ابتدای راه قرار داریم و برای اینکه به مردمی پرسشگر تبدیل شویم و نه پرخاشگر به زمان زیادی برای تمرین گفتگو نیازمندیم.

دانشگاه‌ها باید برای اخذ برخی تصمیمات آزاد باشند/برای تبدیل شدن به مردمی پرسشگر به تمرین گفتگو نیاز داریم

«احسان محمدی نژاد» در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان ضمن تاکید بر استقلال دانشگاه ها در برخی تصمیم‌گیری‌ها گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته در دنیا  نه تنها انتخاب رئیس دانشگاه توسط یک سنای متشکل از اعضای هیئت علمی و نماینده دانشجویان انجام می گیرد بلکه بسیاری از تصمیم های آموزشی نیز در دانشگاه گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه های مذکور تابع قوانین و مقررات کلی هستند، ادامه داد: در این کشورها معمولا یک سطح حداقلی تعیین می‌شود که دانشگاه ها ملزم به رعایت آن هستند.

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان با اشاره به اینکه فردی که رأس قرار دارد می بایست بر امور نظارت داشته باشد گفت: به بیانی دیگر باید سیستم نظارتی را به مناطق کوچکتر تسری داد نه اینکه سیستم برنامه ریزی  به آنها تحمیل شود.

محمدی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه برای مطالبه گری باید تمرین کنیم گفت: ما در ابتدای راه قرار داریم و برای اینکه به مردمی پرسشگر تبدیل شویم و نه پرخاشگر به زمان زیادی برای تمرین گفتگو نیازمندیم.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز می توان کارهای خوب و مفیدی انجام داد به شرطی که مردم به این نتیجه برسند که اولویت های جمعی را در ازای اولویت های گروهی به رسمیت بشناسند.

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان در کشورهای توسعه یافته تمرکز از فرد برداشته می شود و ساختار به گونه ای است که فرد در یک مسیر مشخص حرکت می کند، گفت: قانون باید چند ویژگی داشته باشد، اول اینکه جامع  و دوم اینکه مانع باشد؛ یعنی هرکسی از آن تفسیر فردی نداشته باشد و حدود آن مشخص باشد؛ یعنی برداشت من مسئول از قانون با فرد پیشین و بعدی که در این پست قرار داشته یا می گیرد یکسان است.

محمدی‌نژاد در ادامه افزود: اما اگر قوانین و بخشنامه ها به گونه ای تصویب شود که هرکسی برداشت خود را از آن داشته باشد و متضاد رفتار شود مشکلات بروز می کنند یا به بیانی فرد محوریت میابد و تاثیر گذار می شود.

وی با بیان اینکه میزان تأثیر افراد با یکدیگر متفاوت است، افزود: بطور مثال میزان تأثیر یک بازاری در حوزه ی اجتماعی نسبت به یک مدیر که در سطح کلان فعالیت دارد کمتر است بنابراین اگر هر فرد بتواند به وظیفه ی خود عمل نکند و اولویت بندی نداشته باشد، فشار افکار عمومی به تنهایی نمی تواند جوابگو باشد.

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان با بیان اینکه گاهی فشار افکار عمومی با مطالبه گذری اشتباه می گیرد: مطالبه گری فقط فشار افکار عمومی نیست بلکه بخشی از مطالبه گری را می توان فشار افکار عمومی دانست.

محمدی نژاد با بیان اینکه افکار عمومی نماینده هایی دارند، خاطر نشان کرد: در جامعه ی مدنی رسانه ها، اساتید دانشگاه ها و قشر فرهنگیان از نمایندگان افکار عمومی هستند و به دلیلی که جامعه را رصد می کنندو اعتماد عمومی را دارند  بهتر می تواند حرف مردم را بازگو کنند.

وی با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در جامعه ی مدنی گفت: ما باید به سمتی بروید که سمن ها و اقشار مختلف فرهنگی و رسانه ها به صدای مردم در مطالبه گری در جامعه بدل شوند.

رئیس دانشگاه سمای استان هرمزگان در پایان تصریح کرد: وقتی ساختار جامعه ی مدنی تقویت شود باعث می شود که  مطابه گری تبدیل به موج سواری تبلیغاتی نشود بلکه در مسیر درست، بر اساس اولویت ها، هوشمندانه و به دور از پرخاشگری باشد.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه