English

سرپرست استانداری فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب ؛

انتخاب محصول جایگزین برنج، متناسب با هر منطقه و با توجیه اقتصادی، ضرورت دارد

سرپرست استانداری فارس گفت: در راستای حفاظت از منابع آب، مصوبه دولت در خصوص محدودیت کاشت برنج و انتخاب محصول جایگزین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتخاب محصول جایگزین برنج، متناسب با هر منطقه و با توجیه اقتصادی، ضرورت دارد

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، یداله رحمانی سرپرست استانداری فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر محدودیت کشت برنج در استان هایی به جز گیلان و مازندران، افزود: بر اساس این مصوبه کاشت برنج  در استان هایی که پس از این دو استان شمالی بیشترین کاشت را دارند در طی 3 سال آینده محدود شوند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه و دستورالعملی نیز برای اجرایی کردن این مصوبه تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: هفته گذشته نیز در جلسه ای با حضور استانداران فارس، اصفهان، گلستان و خوزستان به عنوان استان هایی که پس از گیلان و مازندران بیشترین میزان کاشت برنج را دارند برگزار شد، از این استان ها درخواست شد نقطه نظرات و پیشنهادات خود در باره بند های مختلف دستورالعمل مذکور را ارائه دهند.

مهندس یداله رحمانی سرپرست استانداری فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب

سرپرست استانداری فارس با تاکید بر اینکه مصوبه دولت در خصوص محدودیت کشت برنج باید اجرا شود، عنوان کرد: پیشنهادات ارائه شده نیز باید در چارچوب دستورالعمل ارائه شده مطرح شود.

وی همچنین جایگزین کردن نم کاری برنج به جای خشکه کاری که در استان فارس مصرف آب را از 20 هزار متر مکعب به 9 هزار متر مکعب رسانده است، استفاده از کنتورهای حجمی با مکانیزم آبیاری تحت فشار و کشت محصولات جایگزین را از جمله اقدامات و پیشنهاداتی دانست که می تواند در راستای تحقق این هدف موثر باشد.

 سرپرست استاندار فارس با اشاره به اینکه تا کنون اقدامات موثری در زمینه کاهش سطح زیر کشت برنج در استان انجام شده ابراز امیدواری کرد همان گونه که در سه سال گذشته توانسته ایم کاشت برنج را به یک سوم تقلیل دهیم؛ هدف مورد نظر دولت نیز بر اساس دستورالعمل ارائه شده تحقق یابد.

 وی با اشاره به اهمیت ترویج کشت های جایگزین برنج، یادآور شد: این جایگزین ها باید متناسب با هر منطقه انتخاب شوند و در صورتی که این جایگزین ها از نظر اقتصادی برای کشاورزان توجیه پذیر باشد آنگاه آنها  برای تغییردر الگوی کشت پیش قدم خواهند شد.

رحمانی در خصوص طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی نیز ، گفت:  تعیین تکلیف چاه های غیر مجار،  نصب کنتور  روی چاه هایی که داری پروانه هستند و تعدیل مجوز برداشت آب از چاهها آنها باید با جدیت در دستور کار قرار داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • محمد

    به نظرم سخنان جناب رحمانی دقیق و کارشناسانه است ..احسنت بر چنین مدیر هوشمندی

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی