English

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد:

تبدیل دبیرستان فروغ رشت به موزه مدرسه گیلان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: فاز دوم مرمت دبیرستان فروغ رشت با قدمت بیش از یک قرن در حال انجام است که در صورت تامین اعتبار به موزه مدرسه گیلان تبدیل می شود.

تبدیل دبیرستان فروغ رشت به موزه مدرسه گیلان

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، ولی جهانی افزود: فاز دوم مرمت دبیرستان فروغ رشت با قدمت بیش از یک قرن در حال انجام است که در صورت تامین اعتبار به موزه مدرسه گیلان تبدیل می شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این مدرسه در محله آفخرای رشت به شماره 24379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از آنجایی که مدرسه از ابتدا کاربری غیر مسکونی داشته و شاخص ترین تزئینات، نقوش آتشدان داخل اتاق ها بوده، مداخله چندانی در آن صورت نگرفته است.

جهانی به مرمت دبیرستان فروغ اشاره کرد و گفت: فاز دوم مرمت دبیرستان فروغ رشت با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال آغاز شده که 80 درصد منابع مرمتی این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی بوده و تنها 20 درصد منابع مرمتی بنا از محل اعتبارات ابلاغی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: سال گذشته فاز اول مرمت این بنا با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 160 میلیون ریال انجام شد که در فاز نخست سقف بنا کاملا مرمت و استحکام بخشی بنا نیز انجام گرفت.

تکمیل موزه مدرسه گیلان به هفت میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

وی به تکمیل مرمت های دبیرستان تاریخی فروغ اشاره کرد و ادامه داد: برای تکمیل مرمت این بنا و بهره برداری آن به عنوان موزه مدرسه هفت میلیارد ریال اعتبار لازم است که در صورت تخصیص اعتبار امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال آینده، نسبت به بهره برداری آن اقدام کنیم.

در روزهای اخیر یک آبراهه قدیمی به قدمت بیش از یک قرن، حین مرمت در کنار دبیرستان کهن فروغ رشت هویدا شد؛ این آبراهه که از مصالح آجر و ملاط آهک ساخته شده، در چهار طرف بنا طراحی شده بود. 

دبیرستان دخترانه فروغ سال 1282 شمسی تاسیس شد و هم اکنون با قدمت آموزشی بیش از 105 سال، یکی از قدیمی ترین مراکز فرهنگی و آموزشی دخترانه گیلان و حتی ایران محسوب می شود که در طول سالیان متمادی، دختران و زنان بسیاری در این مدرسه درس خوانده اند. این مدرسه که از گذشته تا به امروز به نام‌های مهستی، 17 شهریور و فروغ شهرت دارد، زنانی چون دکتر آذر اندامی (کاشف واکسن وبای التور)، نیره ابتهاج سمیعی (اولین زن وکیل مجلس شورای ملی در ایران) و مهکامه محصص لاهیجانی (عضو هیئت رئیسه کنگره نویسندگان و از دوستان پروین اعتصامی که مدتی نیز مدیر این مدرسه بود)، و دیگر زنان نام آور در آن تحصیل کرده اند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه