English

مدیرعامل ایزوایکو؛

دانشگاه فنی و ‌حرفه‌ای فاصله دانشگاه و صنعت را کوتاه کرده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با حضور در مجتمع ایزوایکو ضمن بازدید میدانی از این مجتمع صنعتی در جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل این مجموعه به تبادل‌نظر پرداختند.

دانشگاه فنی و ‌حرفه‌ای فاصله دانشگاه و صنعت را کوتاه کرده است

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان «حمید رضائیان اصل» مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: ما این افتخار را داریم که بعد از گذشت یک دهه محصولاتی را تولید می‌کنیم که دارای استانداردهای جهانی است و مهم‌تر از آن اینکه امروز این دانش ساخت در کشور بومی شده که یکی از دستاوردهای مهم صنعت کشتی‌سازی کشورمان در مجتمع ایزوایکو است.

وی با اشاره به نگاه راهبردی این مجتمع صنعتی به دانشگاه گفت: فکر می‌کنم حلقه‌ی مفقوده بین صنعت و دانشگاه پیدا کردن نقطه‌ی مشترک بین این دو نهاد بوده؛ ما باید این‌گونه خلأها را پیدا کنیم و من عقیده دارم که شاه‌کلید حل این موضوع در دانشگاه‌ها و در مقاطع قبل از دانشگاه است. به عبارتی برای حل این مشکل نیازمند انقلابی بزرگ در حوزه‌ی دانشگاه و صنعت هستیم.

مدیرعامل منطقه ویژه‌ی اقتصادی دریایی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانسته است تا حدودی فاصله‌ی بین صنعت و دانشگاه را کم کند، گفت: جای خرسندی است که جمعی از پرسنل خبره ما در ایزوایکو فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هستند و چون با ابزارها و کارخانه آشنایی بیشتری دارند، می‌توانند دوره‌های آموزش تکمیلی را با موفقیت بیشتری سپری‌ کنند.

رضائیان اصل با اشاره به اهمیت توجه به نیروها و منابع انسانی خاطرنشان کرد: در ایزوایکو با جمع‌آوری نخبگان دانشگاهی توانستیم یک مرکز دانش‌بنیان ایجاد کنیم؛ مهم است که دانشگاه و صنعت نگاه ویژه‌ای به نیروهای انسانی داشته باشند و باید برای تحقق آن برنامه‌ای راهبردی تدوین شود.

مدیرعامل ایزوایکو با اشاره به تحریم‌ها و اینکه در ده سال گذشته شرایط کشور برای حوزه‌ی صنعت مساعد نبوده است گفت: تحریم‌ها نیمه‌ی پری هم دارند؛ به‌طور مثال وقتی تحریم‌ها اجازه‌ی ورود کالاهای اولیه جهت ساخت شناورها را به ما نمی‌داد با برنامه‌ریزی، پژوهش و پشتکار توانستیم بخشی از کالاهای موردنیاز خود را در همین مجتمع ایزوایکو تولید کنیم.

وی بابیان اینکه ایزوایکو به دلیل نوع فعالیت‌هایی که دارد می‌تواند مأمن خوبی برای دانشگاه باشد، گفت: امیدوارم این ارتباط به شکل مداوم و نزدیک ادامه پیدا کند تا از ظرفیت‌های موجود در دو طرف استفاده شود.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ادامه داد: بخش پژوهشی و مهندسی باید پویا و زنده باشد تا بتواند محصولاتی قابل‌قبول را به کارفرما تحویل دهد که این موضوع می‌تواند با نزدیکی صنعت و دانشگاه اتفاق بیافتد.

رضائیان اصل در بخش پایانی صحبت‌های خود خواهان ورود دانشگاه به حوزه‌ی استاندارد و آموزش‌های استاندارد در حوزه صنعت دریا شد.

«رضا زنگنه مطلق» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این نشست گفت: جای خرسندی است که در یک مجتمع صنعتی با چنین دستاوردهای مهمی حضور دارم؛ بدون اغراق از مشاهده‌ی فعالیت‌های این مجتمع لذت بردم و باید به پرسنل پرتلاش ایزوایکو خسته نباشید گفت.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تمام استان‌های کشور درمجموع 173 دانشگاه فعال دارد که 3 دانشگاه آن در استان هرمزگان است؛ بر طبق آخرین آمار نیز به‌طورکلی 200 هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند.

زنگنه بابیان اینکه این دانشگاه از 24 هزار استاد بهره می‌برد، گفت: طبق تعریف‌هایی که وجود دارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی از نسل سوم است و آموزش‌ها در این دانشگاه با نگاه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی همراه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بابیان اینکه این دانشگاه با 50 سال قدمت دارای زیرساخت‌های خوب و مناسبی است، گفت: با تمام امکانات خوبی که در دانشگاه‌های ما جود دارد به دلیل شرایطی که در این سال‌ها در کشور حاکم بوده _مثل بالا رفتن قیمت ارز_ نتوانسته‌ایم این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را به‌روزرسانی کنیم.

وی با اشاره به تقاضامحور بودن دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: اکثر دانشگاه‌های ما دیپلمه‌های بیکار را تحویل می‌گیرند و لیسانسه‌های بیکار را تحویل جامعه می‌دهند؛ حل این موضوع نیازمند این است که دانشگاه و صنعت در کنار هم قرار بگیرند و با تربیت نیروهای کارآمد این مشکل حل شود.

زنگنه با اشاره به آموزش‌های مهارت محور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به مهارت محور بودن دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای این نیاز وجود دارد که استادهای این دانشگاه نیز مهارت محور و از نسل سوم باشند؛ پس همین‌جا تقاضا دارم تا تفاهم‌نامه‌ای با ایزوایکو داشته باشیم تا اساتید ما بتوانند در این مجتمع صنعتی فرصت مطالعاتی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند شنا یاد بگیرد درحالی‌که تن به آب نزند، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما یافتن مکان‌های مناسب برای گذراندن دوره‌های کارآموزی است و جای خرسندی خواهد بود که بتوانیم از ظرفیت‌های ایزوایکو در این زمینه نیز استفاده کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی