English

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان:

۴۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان کردستان هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت:در سراسر استان 44 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این میزان باید بر اساس چشم انداز 1404 به 600 هزار نفربرسد.

 44 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی  در سراسر استان کردستان هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، محمد عبدالملکی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج، اظهار کرد:  44 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی  در سراسر استان کردستان هستند.

وی تصریح کرد: کتاب و البته رسانه مهم‌ترین نقش را در توسعه‌ای هر جامعه دارد و بررسی نقش رسانه در توسعه جامعه ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از توسعه‌ای امروز مدیون جامعه رسانه‌ای است، اضافه کرد: مهم‌ترین نقش رسانه ساخت گفتمان حاکم بر آن جامعه است.

عبدالملکی اذعان داشت: در هر جامعه‌ای رسانه‌ می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در حاکم کردن گفتمان و هنجارهای حاکم بر جامعه باشد و هرچه این گفتمان و هنجارها مترفی باشد در رشد آن جامعه کمک خواهد کرد.

به گفته وی، یک خبرنگار حرفه‌ای مطالبه‌گر و نماینده مردم است و به خاطر تحقق این مهم دارای دانش و آگاهی و اطلاعات است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و خبرنگارها باید به نیازهای اساسی مردم توجه و براساس آن مطالبه‌گری کنند، گفت: واقع نگری از دیگر ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای است.

به گفته وی، روحیه انتقادی اگر در جامعه خبرنگاری ما حاکم باشد بخش زیادی از اهداف در این حوزه تحقق پیدا خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه رسانه قدرت است، گفت: قدرت رسانه به اندازه‌ای است که حتی می‌تواند یک رئیس جمهور و یا مسوولان مختلف را تحت تاثیر قرار دهد البته توجه به منافع ملی در این راستا باید همواره مد نظر مسوولان قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه در کردستان 78 باب کتابخانه داریم، گفت: 50 باب از این کتابخانه‌ها نهادی و 28 باب آن کتابخانه‌های عمومی است.

عبدالملکی با بیان اینکه در حال حاضر 753 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های کردستان وجود دارد، گفت: باید به ازای هر نفر چهار کتاب داشته باشیم اما در حال حاضر به ازای هر نفر تنها نیم جلد کتاب داریم.

به گفته وی، در سراسر استان 44 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که این میزان باید بر اساس چشم انداز 1404 به 600 هزار نفربرسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه ما در بسیاری از روستاها و مناطق حاشیه‌ای کتابخانه نداریم، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه نبود فضای کتابخانه‌ای است.

به گفته عبدالملکی، کتابخانه‌های عمومی طبق قانون بهره‌بردار بوده و به همین دلیل دارای ملک سنددار نیستند.

وی با بیان اینکه نیم درصد از کل درآمد شهرداری‌های هر شهر به کتابخانه‌های عمومی هر شهری اختصاص دارد، گفت: ما منبع درآمدی دولتی نداریم و از همین نیم درصد درآمد شهرداری‌ها بسیاری از نیازهای تجهیزاتی و غیره را تامین می‌کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اضافه کرد: طبق قانون شهرداری هر شهری باید پانزدهم هر ماه باید نیم درصد از درآمد خود را به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز کند اما در این راستا مشکلات جدی داریم.

عبدالملکی افزود: طبق قانون این مبلغ باید از شهرداری‌ها اخذ شود ما می‌توانیم این پول را از حساب برداشت کند اما در این صورت این هزینه به حساب مرکز واریز و دیگر برای کتابخانه شهر خودمان هزینه نخواهد شد.

وی به برخی از برنامه‌های هفته کتاب هم اشاره کرد و گفت: 120 برنامه متنوع همزمان با این هفته در سطح استان برگزار می‌شود.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، برگزاری نشست کتابخوان همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های این نهاد با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است.

سلسله نشست‌های نقد کتاب در کردستان برگزار می‌شود

عبدالملکی افزود: جلسات نقدخوانی، آموزش نقاشی، نقد و رونمایی کتاب، برگزاری سلسله نشست‌های نقد کتاب با حضور اساتید برجسته استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در سطح استان خواهد بود.

وی اضافه کرد: لیستی از کتاب اهل سنت و منابع مهم به تهران اعلام شده که بیش از 100 عنوان کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه تا 2 ماه آینده منابع اهل سنت به صورت وسیع وارد کتابخانه‌های عمومی کردستان می‌شود، گفت: آمار دقیقی در مورد اینکه چه تعداد منبع اهل سنت وارد کتابخانه‌ها می‌شود ندارم ولی این خبر خوش را می‌دهیم که منابع اهل سنت خوبی به کتابخانه‌های استان تزریق خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه 15 هزار نسخه کتاب کردی برای کتابخانه‌های عمومی استان خریداری شده است، گفت: اداره کل فرهنگ ارشاد در نمایشگاه کتاب 40 میلیون تومان بن کتاب در اختیار کتابخانه‌ها قرار داد اما در مجموع 100 میلیون تومان کتاب در همین نمایشگاه خریداری کردیم.

به گفته وی، حمایت از مولفین بومی از دیگر برنامه‌های مهم کتابخانه‌های عمومی استان است که در این راستا اقدامات خوبی آغاز و به صورت مستمر پیگری می‌شود.

بهترین کتابخانه در استان کردستان کتابخانه درجه چهار است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه بهترین کتابخانه در استان کردستان کتابخانه درجه چهار است، گفت: این در حالی است که در استان‌ها دیگر کتابخانه‌های درجه یک و مرکزی زیادی داریم.

عبدالملکی به احداث کتابخانه مرکزی در زمینی به متراژ 7 هزار متر در سنندج اشاره کرد و افزود: بحث حقوقی این زمین که مشکلات زیادی داشت در سال گذشته حل و خوشبختانه در سفرهای اخیر مسوولان کشوری قول‌هایی برای اختصاص بودجه ملی به این پروژه داده شده که پیگیر آن هستیم.

وی به برخی پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی در سطح استان گریزی زد و گفت: پروژه‌ای در نایسر داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، البته یکی از مشکلات اساسی ما این است که به دلیل تورم و شرایط اقتصادی پیمانکار حاضر به بستن قرار داد نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه